تقدیر سازمان گزارشگران بدون مرز از نرگس محمدی با اهدای مدال افتخار قهرمان آزادی اطلاع‌رسانی

به مناسبت سوم می، روز جهانی آزادی مطبوعات، سازمان گزارشگران بدون مرز با همکاری شهرداری پاریس، به چهار خبرنگار و فعال رسانه از کشورهای افغانستان، ایران، ترکیه و بروندی مدال افتخار داد و از آنها به عنوان “قهرمانان آزادی اطلاع رسانی” تقدیر کرد.

نرگس محمدی روزنامه نگار و فعال حقوق بشر از ایران و لطف الله نجفی زاده مدیر شبکه طلوع از افغانستان در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفتند.

نرگس محمدی، متولد ۱۳۵۱ در زنجان، فعال حقوق بشر، زندانی سیاسی ٬ روزنامه‌نگار، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر و رئیس هیات اجرایی شورای صلح ایران است.

شهردار پاریس در غیاب نرگس محمدی که با وجود بیماری در زندان اوین زندانی است، مدال او را به همسرش، تقی رحمانی، روزنامه نگار و فعال سیاسی تحویل داد.

تقی رحمانی در این مراسم گفت: نرگس محمدی در پیامی گفته است غرب علاوه بر توجه به آزادی فعالان حقوق بشر باید به آزادی نهادهای های مدنی در این کشورها هم بیشتر توجه کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد، در اروپا آزادی اطلاع رسانی رو به افول است و در دیگر کشورها نیز زندان، تهدید و کشتار روزنامه نگاران ادامه دارد. قرار گرفتن نمایندگان این کشور در لیست قهرمانان ازادی اطلاع رسانی تصویری کلی از وضعیت خبرنگاران در جهان و خطراتی که آنها را تهدید می کند، ایجاد خواهد کرد.

رضا معینی مسئول بخش ایران و افغانستان سازمان گزارشگران بدون مرز گفت: “حکومت ایران، بیشتر از این نمی تواند به خبرنگاران ایران فشار بیاورد. بازداشت های خودسرانه و زندان، محاکمات غیر عادلانه و حکم های طولانی مدت.”

وی افزود: “ما همواره بر استقلال تاکید کردیم و مدافع رسانه ها و روزنامه نگاران مستقل هستیم اما در جهان امروز موانع سانسور بیشتر شده است.”

دیگر روزنامه نگار مورد تقدیر، لطف الله نجفی زاده مدیر شبکه طلوع افغانستان بود. او، حمله ای که بیستم ژانویه به کارکنان این شبکه تلویزیونی شد و هفت کشته بر جای گذاشت را یکی بزرگترین حمللات تروریستی علیه رسانه ها دانست و گفت:  این حمله باعث ناامیدی و ترس اعضا این شبکه نشد و برعکس آنها “با تعهدی بزرگتر وارد صحنه شدند تا خون همکارانشان پایمال نشود.”

لطف الله نجفی زاده برای دریافت این جایزه به همراه مادرش از کابل به پاریس آمده. او که به زودی به افغانستان باز می گردد و مدال و جایزه اش را متعلق به تمام کسانی می داند “که در خط اول اطلاع رسانی هستند.”

وی گفت: “ما پس از حمله تصمیم گرفتیم که ادامه بدهیم یا نه. تصمیم جمعی این بود که کار ما برای مردم افغانستان است و مردم نیازمند دسترسی به اطلاعات دارند بنابر این تصمیم جمعی این بود که پیش برویم.”

مدیر تلویزیون طلوع افزود: “در دنیا یک اصل است که هیچ خبری ارزش جان خبرنگار را ندارد اما بحث ما بحث جان خبرنگار نیست، بحث آزادی یک ملت است. و باورما است که رسانه های قوی و بی طرف می تواند به تکامل اجتماعی افغانستان کمک کند چون ما برای دهه ها یک ملت بی صدا بودیم . اما پس از این مشخصا برای نسل نو افغانستان قابل تحمل نیست.”

پاتریک کلوگمان، معاون بین الملل شهردار پاریس نیز در این مراسم گفت :”ما تصمیم گرفتیم از کسانی که در کشورشان برای انجام حرفه روزنامه نگاری می جنگند و برای انجام وظیفه شان جان شان را به خطر می اندازند، حمایت کنیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به چهار نفر از آنها مدال شهر پاریس را بدهیم. یک نفر از ایران ، ترکیه ، افغانستان و افریقا.”

وی افزود: “این افراد همین حالا که ما صحبت می کنیم جانشان در خطر است ، به همین دلیل تصمیم گرفتیم که وظیفه ی شهر پاریس است که وضعیت آنها را برجسته کند و با این برجسته کردن از آنها حفاظت شود. آنها تحت حفاظت شهر پاریس خواهند بود. این فقط بحث تشویق کردن انها نیست همانطور که گفتم حفاظت از آنها هم هست. وقتی با صدای بلند اعلام می کنیم که آنها شهروندان افتخاری ما هستند و تحت حمایت ما هستند، هزینه اسیب رساندن و یا زندانی کردن آنها از سوی رژیم ها و یا کشورها و یا سرویس های امنیتی بسیار بالا می رود.”

منبع: صدای آمریکا

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید