مجتبی ساحلی زندانی محکوم به قصاص در آستانه کور شدن چشم دوم

 «مجتبی ساحلی» زندانی محکوم به قصاص، در آستانه اجرای حکم کور کردن چشم قرار دارد. گزارش شده چشم دوم این زندانی قرار است در هفته آینده در زندان رجایی شهر با تزریق اسید کور شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نابینا کردن چشم اول «مجتبی ساحلی (سابقی)» زندانی محبوس در رجایی شهر کرج، با تزریق اسید در ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۳، پس از تحمل پنج سال حبس، با تایید قضایی حکم قصاص در دادستانی تهران و با حضور قاضی «محمد شهریاری» معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی، مسوولان زندان و پزشکی قانونی و جمعی از پزشکان متخصص اجرا شد.

پس از نابینا کردن چشم اول این زندانی،دادگاه به او مهلت داد دیه و هزینه درمان قربانی اسیدپاشی را پرداخت کند، تا حکم قصاص چشم دیگرش اجرا نشود.

گفته شده “مجتبی ساحلی قادر به پرداخت دیه نبوده و به او اطلاع داده شده است که هفته آینده در روز نامشخصی، حکم دادگاه برای کور کردن چشم دوم وی به وسیله تزریق اسید در زندان اجرا خواهد شد.”

قصاص چشم اول «مجتبی ساحلی»، نخستین حکم قصاص اسیدپاشی در ایران بود که در سال ۱۳۹۳ اجرا شد.

این زندانی متهم است بر روی راننده‌ای در قم اسید پاشیده و باعث نابینایی او شده است. قربانی اسیدپاشی پس از این حادثه گفته بود: “دوازدهم مرداد سال ۱۳۸۸ در حال مسافرکشی بودم که دو مرد موتورسوار روی من اسید ریختند. به خاطر اختلافاتی که با همسرم دارم، احتمال می‌دهم او در این ماجرا نقش داشته باشد.”

در برخی از گزارش های منتشر شده در رسانه های داخلی ایران آمده که «مجتبی ساحلی» پس از دستگیری گفته است: “من از سوی دو زن برای این اسیدپاشی اجیر شده بودم. روز حادثه با دوستم او را تعقیب کرده و پس از اسیدپاشی، با موتور از محل فرار کردیم.”

قضات دادگاه کیفری قم پس از محاکمه، وی را به قصاص عضو (نابینایی کامل هر دو چشم) و پرداخت دیه و ۱۰ سال زندان محکوم کردند.

گفته شده دیگر متهمان این پرونده نیز به شلاق و سه سال زندان محکوم شدند.

پرونده این زندانی محکوم به قصاص، پس از پنج سال از گذشت اسیدپاشی و تائید حکم در دیوان عالی کشور، با نیابت قضایی برای اجرای حکم به دادستانی تهران فرستاده شد.

«مجتبی ساحلی» ۳۱ ساله، هم‌اکنون در اندرزگاه ۲ سالن ۴ دارالقرآن در زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌برد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید