پس از ارجاع حکم به اجرای احکام؛ سه فعال هنری در آستانه اجرای حکم زندان

 پرونده قضایی «مهدی رجبیان»، «یوسف عمادی» و «حسین رجبیان» سه فعال هنری، به شعبه یک اجرای احکام دادسرای مقدس در زندان اوین فرستاده شده و این سه هنرمند به زودی برای تحمل حکم به زندان می‌روند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این سه هنرمند پیش‌تر در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «مقیسه» هر کدام به ۶ سال زندان و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده بودند که سرانجام این حکم در دادگاه تجدیدنظر شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب تهران، به تحمل ۳ سال حبس تعزیزی و ۳ سال حکم تعلیقی و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه نقدی تبدیل شد.

«مهدی رجبیان» ناشر رسمی در انتشارات و تهیه موسیقی مشارکت و نظارت کیفی است. او به همراه برادرش «حسین رجبیان» فیلمساز مستقل و «یوسف عمادی» آهنگساز و نوازنده سه‌تار، در ۱۳ مهرماه ۱۳۹۲، در دفتر کارشان بازداشت و به بند ۲ الف زندان «اوین» منتقل شدند و تحت فشارهاى شدید بازجویى قرار گرفته بودند تا با حضور در مصاحبه تلویزیونى علیه خود اعتراف کنند.

گفته شده «مهدی رجبیان» در زمان بازداشت، در حال ضبط آلبوم پژوهشی «تاریخ ایران به روایت سه‌تار» بوده است که با توقیف استودیوی شخصی‌اش، “تمام آثار موجود با محتوای صداهای ضبط شده” نیز توقیف و این پروژه مسکوت ماند.

این سه هنرمند هر یک با قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی پس از تحمل دو ماه حبس انفرادی در بند دوالف به صورت موقت آزاد شدند.

این سه فعال هنری، به اتهام “توهین به مقدسات”، “تبلیغ علیه نظام” و “کسب مال نامشروع از طریق فعالیت سمعی و بصری” در مجموع به ۱۸ سال زندان و پرداخت جریمه نقدی ۲۰ میلیون تومانی برای هر کدام محکوم شده‌اند.

بازداشت «مهدی رجبیان» واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. از آن جمله می‌توان به سخنرانی «سعید بومدوها» رییس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان «عفو بین‌الملل» اشاره کرد. پس از این اعتراض، سازمان «عفو بین‌الملل» به همراه تمامی شعب خود در سراسر جهان، با راه‌اندازی کمپینی خواستار آزادی این هنرمند شدند؛ تاکنون بیش از ۲۰ هزار هنرمند از سراسر جهان نیز به این کارزار پیوسته‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید