نگرانی از وضعیت محمد صدیق کبودوند بیمار و در اعتصاب غذا و “ناپدید” شدن احسان مازندرانی در زندان اوین

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) نبود شفافیت و عناد دستگاه قضایی در بستری کردن محمد صدیق کبودوند را محکوم می‌کند. مدیر روزنامه‌ توقیف شده پیام مردم کردستان از تاریخ ١٩ اردی‌بهشت ١٣٩۵ در اعتراض به وضعیت بازداشت خود و آزارهای قضایی اعتصاب غذا کرده است. وی در تاریخ اول خرداد در پی عارضه‌ای در زندان به بیمارستان منتقل اما کمتر از بیست و چهار ساعت دوباره به زندان بازگردانده شده است. خانواده‌اش که ۳ خرداد به ملاقات رفته بودند از ضعف و وخامت وضعیت جسمی وی خبر می‌دهند. این روزنامه‌نگار زندانی همچنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

از سوی دیگر ملیحه حسینی همسر احسان مازندرانی روزنامه‌نگار زندانی از “ناپدید” شدن همسرش در زندان اوین خبر داده است. در تاریخ ۲۸ اردیبهشت به خانواده اطلاع داده شده بود که این روزنامه‌نگار به دستور محمد مقیسه قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران دوباره به بند ۲ الف زندان اوین که در مهار سپاه پاسدران انقلاب اسلامی است، منتقل شده است. اما مسوولان زندان اوین زندانی بودن احسان مازندزانی را در این بند بدون مشخص کردن محل بازداشت وی، رد می‌کنند.

احسان مازندارنی مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان، آفرین چیت‌ساز، ستون‌نویس روزنامه‌ دولتی ایران، سامان صفرزایی همکاری بسیاری از رسانه‌ها و از این میان اندیشه‌پویا، و عیسی سحرخیز روزنامه‌نگار مستقل و مدیر مسئول چندین نشریه اصلاح‌طلب، در موج دستگیری و احضار روزنامه‌نگاران به تاریخ ۱۱ آبان‌ماه بازداشت شدند. بنابر گفته‌های محمد علیزاده طباطبایی وکیل آفرین چیت‌ساز، احسان مازندانی و ایمان میرزازاده وکیل سامان صفرزایی این روزنامه‌نگاران به ترتیب به ده، هفت و پنج سال زندان محکوم شده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از احمد شهید گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد به فوریت در این باره اقدام و درباره وضعیت این دو روزنامه‌نگار از مقامات مسوول ایرانی توضیح بخواهد.

یادآور می‌شویم بنابر میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی که ایران یکی از امضاکنندگان آن است، محروم کردن از درمان پزشکی می‌تواند نقض ممنوعیت شکنجه و رفتار ظالمانه، غیرانسانی و یا تحقیرآمیز محسوب شود.

منبع: گزارش‌گران بدون مرز

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید