نرگس محمدی برنده جایزه حقوق بشر شهر وایمار آلمان شد

جایزه حقوق بشر وایمار به دلیل “فعالیت‌های دراز مدت و جسورانه نرگس محمدی”، به این فعال مدنی اهدا شد. ‌
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از دویچه وله، جایزه‌ حقوق بشر شهر وایمار آلمان به نرگس محمدی، رئیس هیئت اجرایی شورای صلح ایران که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد، اهدا شد. این جایزه به دلیل “فعالیت‌های درازمدت و دلیرانه‌ی محمدی که برای جان و زندگی‌اش بی‌خطر نبوده” به او تعلق گرفته است.‌
 
در بیانیه‌ی هیئت داوران این جایزه حقوق بشری آمده است که با اهدای جایزه از تلاش‌های خانم محمدی “در جهت تامین حق آزادی بیان، برابری انسان‌ها و علیه مجازات اعدام” تقدیر می‌شود.
 
حکم سنگین زندان
 
نرگس محمدی که سخنگوی “کانون مدافعان حقوق بشر” نیز هست، به دلیل فعالیت‌هایش از جمله علیه مجازات اعدام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است.
 
صدور این حکم، اعتراضات گسترده ی مدافعان حقوق بشر و برخی از شخصیتهای مطرح ایرانی از جمله نسرین ستوده و جعفر پناهی را برانگیخت، برندگان زن جایزه ی نوبل صلح نیز با صدور اطلاعیه ای از صدور این حکم انتقاد کردندو خواهان آزادی فوری خانم محمدی شدند.
 
نرگس محمدی در اعتراض به حکم “غیرمنصفانه و غیرعادلانه” خود در نامهای نوشت که درخواست تجدیدنظر نخواهد کرد: «اینجانب اعلام می‌کنم به‌دلیل صدور احکام غیرمنصفانه و غیرعادلانه، بی‌اعتنایی محض دادگاه به دفاعیات متهم و وکلا، برگزاری دادگاه به شکل غیرعلنی و پشت درهای بسته و به‌دور از قضاوت و آگاهی مردم، عدم حضور هیأت منصفه و از همه مهم‌تر تلاش دادگاه‌ها برای دادن احکام سنگین و اشد مجازات‌ها برای فعالان مدنی به منظور سرکوب جامعه مدنی در دادگاه انقلاب که صلاحیت رسیدگی به جرایم سیاسی را ندارد و غیرقانونی است، درخواست تجدیدنظر نخواهم داد.»
 
مراسم اعطای جایزه
 
گفته می‌شود که اگر نرگس محمدی نتواند در مراسم اعطای جایزه شرکت کند، شیرین عبادی، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل و وکیل محمدی که در بریتانیا زندگی می‌کند یا همسر خانم محمدی که در فرانسه در تبعید است، برای دریافت جایزه به وایمار سفر خواهند کرد.
 
شورای شهر وایمار اعلام کرد که نرگس محمدی به دلیل طولانی بودن مدت زندان، از نظر روحی و جسمی بیمار شده است.
 
جایزه‌ حقوق بشر شهر وایمار، مبلغی برابر با ۲۵۰۰ یورو است که هر سال در ۱۰ دسامبر، روز بین‌المللی حقوق بشر، به برنده‌ی آن اهدا می‌شود. محمدی در سال ۲۰۰۹ نیز در آلمان برنده‌ی جایزه بین‌المللی بنیاد الکساندر لانگر شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید