با تودیع وثیقه مهدی کوخیان آزاد شد

«مهدی کوخیان» فعال مدنی اهل ملکان که پیش تر در روز شه شنبه اول تیرماه از سوی نیروهای امنیتی در شهر ملکان بازداشت شده بود، با تودیع وثیقه ۲۰ میلیون تومانی روز پنج شنبه ۵ تیر ماه آزاد شد.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «مهدی کوخیان» فعال مدنی ساکن «ملکان» پیش تر به دلیل کمک رسانی به زلزله زدگان «قره داغ» بازداشت و با اتهامات واهی روانه زندان شده بود، و روز ۴ اسفند ماه ۱۳۹۲ از زندان «مراغه» آزاد شد.
 
او در چهارم دی ماه ۱۳۹۱ با ضرب و شتم ماموران امنیتی از زندان «مراغه» به زندان «مرکزی تبریز» منتقل شد و به دلیل ایرادات حقوقی از سوی دادستانی تبریز مجددا به زندان «مراغه» بازگردانده شد.
 
گفتنه شده است از اولین ساعات عصر ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۱، این فعال مدنی پس از وقوع زلزله «قره داغ» به کمک زلزه زدگان شتافته و در روز شنبه ۴ شهریور ماه ۱۳۹۱ به دلیل کمک رسانی به زلزله زدگان از سوی ماموران اداره اطلاعات ملکان (ملک کندی) مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار گرفت و پس از گذشت یک هفته با وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.
 
در همین روی، طی دادگاهی که هیچ کدام از موازین قانونی در آن رعایت نشده بود، این فعال مدنی مورد محاکمه قرار گرفت و مغازه او نیز به طور غیر قانونی به مدت ۴۵ روز پلمپ شد.
 
دلیل این امر کمک های فراوان او به زلزله زدگان «قره داغ» ذکر شد.
 
این فعال مدنی مجددا در روز دوشنبه ۱۰دی ماه ۱۳۹۱، از سوی ماموران اداره اطلاعات تبریز در شهرستان ملکان بازداشت و پس از گذشت ۷ روز بازداشت غیر قانونی و ضرب و شتم در اداره اطلاعات تبریز به زندان «مراغه» منتقل شد.
 
در روز۱۴ فروردین ماه ۱۳۹۲ حکم «مهدی کوخیان» که در۳ اسفند ماه ۱۳۹۱ تنظیم شده بود به اوابلاغ شد. این حکم که از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مراغه به ریاست قاضی «داورنیا» صار شده بود، «مهدی کوخیان» را به یک سال حبس تعزیری محکوم نمود.
 
او در اعتراض به حکم صادره و شرایط وخیم زندان، روز ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۱ اقدام به اعتصاب غذا کرد و به دلیل مقاومتش، مسوولین قضایی مدتی بعد او را با وثیقه ۴۰۰ میلیون تومانی آزاد کردند.
 
اما پس از گذشت مدتی مجددا این فعال مدنی در روز شنبه ۴ خرداد ماه ۱۳۹۲ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از ضرب و شتم شدید به زندان «مراغه» منتقل شذ و مجددا به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.
 
. «مهدی کوخیان» به علت شکنجه ها و ضرب و شتم مامورین به شدت از ناحیه کلیه راست و نیز دستگاه گوارشی در عذاب بود و علی رغم این بیماری های شدید، مسوولین زندان اجازه درمان مناسب را به او نمی دادند.
 
همچنین ساعت ۱۱ شب روز یکشنبه ۸ شهریور ماه ۱۳۹۴ ماموران اداره اطلاعات شهرستان «ملک کندی» طی یک اقدامی از پیش تعیین شده و با حکم جلب با مراجعه به منزل پدری «مهدی کوخیان» سعی در بازداشت او داشته اند که این فعال مدنی از صحنه متواری و مامورین موفق به بازداشت او نشدند.
 
طبق اظهارات ماموران وزارت اطلاعات هدف از بازداشت «مهدی کوخیان» در آن روز جلوگیری از حضور او در برگزاری مراسمی در زنجان با حضور گسترده فعالان آذربایجانی در روز سه شنبه ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ بود که جهت دیدار با «سعید متین پور» که اززندان آزاد شده بود صورت گرفته بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل