مرگ یک جوان ناشی از ضرب و شتم در بازداشتگاه پلیس

در پی عوارض ناشی از ضرب و شتم حین بازداشت و انتقال به بازداشتگاه کلانتری ۱۲۷ نارمک تهران و عدم انتقال به بیمارستان یک شهروند اهل تهران جان خود را از دست داد.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «نادر داستان‌پور» پیش تر در روز پنچشنبه ۳ تیر ماه بازداشت و فردای آن روز اعلام شده در بازداشتگاه فوت کرده است.
 
«نادر داستان پور» به علت ضرب و شتم شدید و آسیب به جمجمه در زمان بازداشت در بازداشتگاه کلانتری ۱۲۷ نارمک تهران جان خود را از دست داده است.
 
تارنمای رادیو زمانه طی گزارشی نوشته: شکنجه و ضرب و شتم متهمان در بازداشتگاه‌های پلیس در ایران امری معمول است و به عنوان ابزاری برای گرفتن اعتراف از متهمان به کار گرفته می‌شود. این سومین مورد از مرگ افراد در بازداشتگاه‌های پلیس ایران در دو ماه اخیر است: مرگ یک جوان افغانستانی پس از انتقال از بازداشتگاه پلیس یزد به بیمارستان و مرگ یک جوان در بازداشتگاه پلیس آبادان.
 
پیگیری این پرونده‌ها معمولا راه به جایی نمی‌برد و پلیس از خانواده فرد کشته شده می‌خواهد که با دریافت دیه از شکایت خود صرف‌نظر کنند.
 
موارد این‌چنینی اغلب قتل غیر‌عمد یا شبه‌عمد تلقی می‌شوند.
 
خبرسازترین مورد در ارتباط با کشته شدن افراد در بازداشتگاه‌های پلیس ایران در سال‌های اخیر به مرگ ستار بهشتی، کارگر وبلاگ‌نویس در بازداشتگاه پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) بازمی‌گردد که با پیگیری‌های خانواده او و به‌خصوص مادرش، گوهر عشقی، به موضوعی ملی تبدیل شد.
 
با وجود این پیگیری‌ها و واکنش‌های فعالان حقوق بشر داخلی و خارجی و حساسیت‌هایی که نهاد‌ها و سازمان‌های حقوق بشری نشان دادند، این پرونده هم سرانجام بهتری پیدا نکرد (قاتل ستار بهشتی به حبس و شلاق محکوم شد) و گوهر عشقی هم بارها به‌دلیل پیگیری پرونده پسرش تهدید شد.
 
با وجود فراگیر شدن این خبر و واکنش گسترده افکار عمومی، ضرب و شتم و شکنجه بازداشت‌شدگان در بازداشتگاه‌های پلیس ایران همچنان ادامه دارد و تحقیق و تفحص مجلس از زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها‌ که خبر آن ۲۷ اردیبهشت ماه سال گذشته اعلام شد هم نتوانسته است مانع از تکرار این اتفاق‌ها شود.
 
در مورد اخیر یک منبع نزدیک به خانواده داستان‌پور گفته است که روز پنج‌شنبه سوم تیرماه وقتی خانواده «داستان‌پور» خواب بوده‌اند پلیس زنگ خانه‌شان را می‌زند. پسر بزرگ خانواده در را باز می‌کند اما چون آن‌ها حکم نداشته‌اند، از ورودشان به خانه جلوگیری می‌کند. با بیش‌تر شدن تعداد ماموران، آن‌ها در خانه را می‌شکنند و پس از ورود به خانه، اعضای خانواده را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و از اسپری اشک‌آور هم استفاده می‌کنند.
 
در جریان این ماجرا «نادر داستان‌پور» و برادرش بازداشت و به بازداشتگاه کلانتری ۱۲۷ نارمک منتقل می‌شوند. روز بعد آن‌ها را به شعبه هفت بازپرسی دادسرای قضایی تهران می‌فرستند: «با وجود این‌که قاضی‌ علائم ضرب‌‌ و جرح را می‌بیند، به جای اعزام نادر به بیمارستان، با تمدید قرار بازداشت، دوباره آن‌ها را به بازداشتگاه می‌فرستد.»
 
به گفته این منبع، در حالی که برادر بزرگ‌تر نادر گفته است که چون ماموران حکم نداشته‌اند از ورود آن‌ها به خانه‌شان جلوگیری کرده است و در حالی که بازپرسی هم گفته که به آنان حکمی داده نشده، اما به تازگی صحبت از دریافت حکم به صورت تلفنی مطرح شده است.
 
این منبع درباره زمان مرگ «نادر داستان‌پور» هم گفته است: «در بازداشتگاه حال نادر بد می‌شود و هر چه‌قدر سایر بازداشت‌شدگان داد و بیداد می‌کنند فایده‌ای نمی‌کند و حتی ماموران به جای انتقال او به بیمارستان، آن‌ها را مورد تمسخر قرار می‌دهند تا اینکه نادر در اثر خونریزی مغزی در آغوش برادر بزرگ‌ترش جان می‌دهد. بعد از یک‌ ساعت آمبولانس می‌آید و جسد به مدت پنج روز به سردخانه کهریزک منتقل و و در آنجا نگهداری می‌شود و در نهایت خانواده او را به خاک می‌سپارند.»
 
درباره علت حضور ماموران در خانه فرد مقتول و دلیل بازداشت او و برادرش خبری منتشر نشده است و به گفته فرد گفت‌و‌گو کننده با هرانا خانواده داستان‌پور هنوز نمی‌دانند که چرا ماموران به خانه آن‌ها یورش برده‌اند و دلیل ضرب‌ و شتم و بازداشت این دو برادر چه بوده است: «پدر خانواده داستان‌پور با تهیه استشهاد محلی قصد دارد از خاطیان شکایت کند اما سوال این‌ است که آیا مسئولان مربوطه پاسخگو خواهند بود؟»
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید