بازجویی شبانه از سعید مدنی در تبعیدگاه

«سعید مدنی»، فعال ملی-مذهبی و پژوهشگر ارشد اجتماعی که از اسفندماه گذشته در بندرعباس در تبعید بسر می‌برد، پس از بازگشت از نخستین مرخصی خود در نیمه‌شب سه‌شنبه ۲۲ تیرماه، در اداره اطلاعات هرمزگان تحت بازجویی چندساعته قرار گرفت.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از ملی-مذهبی، «سعید مدنی» که در پی موافقت دادستانی پایتخت با مرخصی پنج روزه وی، و برای دیدار با خانواده به تهران رفته بود، بلافاصله پس از بازگشت به بندر عباس از ساعت ۹ شب سه‌شنبه ۲۲ تیرماه تا ۱:۳۰ نیمه شب (بامداد چهارشنبه) خود تحت بازجویی قرار گرفت.
 
در اداره اطلاعات هرمزگان از این نویسنده و پژوهشگر ارشد مسائل اجتماعی، خواسته شد که به سئوالاتی درباره سوابق فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود پاسخ دهد.
 
مدنی که پس از تحمل پنج سال حبس در زندان های اوین و رجایی شهر از ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ در حال گذراندن حکم تبعید دوساله‌ی خود در شهر بندر عباس است از پاسخگویی امتناع و تاکید کرده که پیش از این به مدت یکسال در بند امنیتی ۲۰۹ وزارت اطلاعات تحت بازجویی بوده و حاضر نیست بدون طی مراحل حقوقی و تفهیم اتهام جدید به پرسش‌های مشابه و تکراری پاسخ دهد.
 
قابل اشاره است که پیش از این، علی دوستی، رییس شعبه اول کیفری اجرای احکام بندر عباس و قاضی ناظر بر تبعید دکتر مدنی در بندرعباس با درخواست مرخصی این فعال ملی ـ مذهبی موافقت نکرده بود؛ وی صدور هرگونه مجوزی را منوط به صدور موافقت دادستانی تهران دانسته بود. پس از آن، خانواده مدنی در تهران برای دریافت حکم مرخصی از طریق دادستان پایتخت اقدام و مرخصی پنج روزه را دریافت کردند.
 
دکتر سعید مدنی در ۱۷ دی ماه ۱۳۹۰توسط ماموران امنیتی دستگیر شد و برای چند ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی بود. پس از آن به بند۳۵۰ زندان اوین منتقل شد.او در اسفند ۱۳۹۲ به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.
 
مدنی در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به شش سال حبس و ۱۰سال تبعید در بندرعباس محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال حبس و دو سال تبعید در بندرعباس تغییر کرد.
 
او بلافاصله پس از آزادی (۲۶ اسفندماه ۱۳۹۴) راهی تبعیدگاه شد و از آن هنگام به فعالیت‌های پژوهشی و اجتماعی خود در بندرعباس مشغول است.
 
بازجویی جدید از دکتر مدنی در حالی صورت می‌گیرد که دکتر محمدامین قانعی راد، رییس انجمن جامعه‌شناسی ایران خردادماه گذشته در دیدار با این جامعه‌شناس تبعیدی در بندرعباس، ابراز امیدواری کرد که وی هرچه زودتر و با رفع محدودیت‌های قضایی موجود بتواند در کنار خانواده و همکاران خود در تهران و با استفاده از تسهیلات تحقیقاتی مناسب به فعالیت‌های مطالعاتی خود ادامه دهد و نتایج پژوهش‌های وی بیش از پیش از سوی مسئولان در جهت کاهش آسیب‌ها و مسایل موجود مورد بهره برداری قرار بگیرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید