اعتصاب غذای باتیر شاه محمد اف در زندان رجایی شهر

«باتیر شاه محمد اف» تبعه ترکمنستان و زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، با درخواست رسیدگی مجدد به پرونده اش و عدم مبادله با دولت ترکمنستان، بیش از دو هفته است که در اعتصاب غذا می برد.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «باتیر شاه محمد اف» پیش تر در نامه‌ای که به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» ارسال شده است گفته “متوجه شدم در توافقاتی که بین کشور ترکمنستان و ایران انجام شد، چهار نفر از هم‌وطنانم که پرونده ساختگی‌ای مشابه من داشتند، به کشور ترکمنستان تحویل داده شدند.”
 
این زندانی تبعه ترکمنستان افزوده: “هم‌پرونده‌ای خودم نیز که یک سال از من بیش‌تر حبس داشت، بعد از پنج سال و اندی به کشور ترکمنستان تحویل داده شد… ولی اینجانب همچنان در زندان رجایی شهر هستم و تاکنون خبری مبنی بر آزادی به من داده نشده است…”
 
این زندانی سیاسی تاکنون چندین نامه به مسوولان حکومتی از جمله روسای جمهور و قوه قضاییه در خصوص وضعیت پرونده‌اش نوشته و به “نبود وکیل در پرونده” و “عدم رسیدگی به درخواست‌هایش” اعتراض کرده است.
 
«باتیر شاه محمد اف» به همراه مترجمش به نام «چارى محمد مراد اف» در روز پنج‌شنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸، از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.
 
او گفته که در دوران بازداشتش در بندهای ۲۰۹ و ۳۵۰ اوین، برای “اخذ اعتراف اجباری”، از سوی بازجویان مورد “بدرفتارى” و “شکنجه‌هاى روحى و جسمى” قرار گرفته است.
 
این زندانی در نهایت از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام “جاسوسی برای کشورهای روسیه و ترکمنستان” و نیز “تلاش براى فروش فلزات غیر قانونى”، به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شذ، اتهامی که هرگز نپذیرفته است.
 
«چارى محمد مراد اف» مترجم وی نیز با همان اتهام‌ها، به تحمل ۲۱ سال حبس محکوم شده بود که در سال گذشته به دولت ترکمنستان استرداد شد.
 
«باتیر شاه محمد اف» در دی‌ماه ۱۳۸۷، به عنوان تاجر وارد ایران شده است. او گفته که نماینده شرکت تجارتی روسی است که تحت نظارت‌هاى بین‌المللى، در زمینه تامین و صدور فلزات مورد نیاز به ایران فعال بوده و هدفش تاسیس نمایندگی شرکتی در ایران بوده است.
 
گفته شده پس از گذشت ۷ سال تحمل حبس این زندانی سیاسی به اتهام “جاسوسی”، او همچنان در زندان است و هم‌اکنون پرونده‌اش در ارتباط با “قاچاق فلزات خاص” تحت رسیدگی قرار دارد.
 
منبع مطلعی از وضعیت این زندانی به کمپین گفته: “در قسمتی از اتهام انتسابی «باتیر شاه محمداف» به طور ناقص نوشته شده است «قاچاق یورو» و ممکن است با واحد پول اتحادیه اروبا اشتباه شود.
 
این اتهام در واقع قاچاق یورو پی ام (YEVROPM) است که در امور هسته‌ای و شیمیایی کاربرد دارد.
 
او گفته نماینده شرکت تجارتی روسی “زاپول یارنایا” است که تحت نظارت‌هاى بین‌المللى، در زمینه تامین و صدور فلزات مورد نیاز به ایران فعال بوده و هدفش تاسیس نمایندگی شرکتی در ایران بوده است.
 
 
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید