عدم موافقت با آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی علی رغم گذراندن یک سوم دوران محکومیتش

 

علی رغم گذارندن ۵ سال حبس و یک سوم از دوران محکومیت «عبدالفتاح سلطانی»، وکیل و زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین،  همچنان از آزادی مشروط او ممانعت به عمل می آید.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر، دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری با اظهار تاسف از اینکه هنوز با درخواست آزادی مشروط پدرش موافقت نشده است گفت: “طبق گفته وکلا شرایط قانونی برای آزادی مشروط این زندانی سیاسی مهیا است اما به دلایل نامشخصی تاکنون مقامات قضایی هیچ پاسخی به این درخواست نداده اند و از آزادی این وکیل حقوق بشری در پنجمین سال حبسش جلوگیری می کنند”.

«مائده سلطانی»،  دختر این وکیل دادگستری که از شهریور ماه ۱۳۹۰ در زندان است گفت: “مادرم این درخواست را بارها پیگیری کرده و رییس کانون وکلای تهران نیز طی نامه‌ای به رییس قوه قضاییه نوشته که توانایی های قانونی در پرونده پدرم وجود دارد تا بر اساس آن او مشمول حال آزادی مشروط شود، اما متاسفانه تاکنون هیچ پاسخی از مسوولان نشنیده ایم.”

او همچنین با اظهار این‌که پدرش در وضعیت روحی و جسمی مناسبی نیست گفت: “پدرم پنج سال است که در زندان به سر می برد. او دچار بیماری های گوارشی، دیسک کمر، نوسان فشار خون و بیماری قلبی است. یکبار دچار حمله قلبی شد که به خیر گذشت، اما هر بار امکان این به خیر گذشتن نیست. ما واقعا می خواهیم طبق قانون پدرم که شرایط آزادی مشروط را دارد هر چه زودتر آزاد شود “.

عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ دستگیر و در دادگاه بدوی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر» و «تحصیل مال حرام» به ۱۸ سال حبس با تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد.

این حکم دو بار، یک بار در دادگاه تجدید نظر و بار دوم با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی شکسته شد و به ۱۰ سال حبس و دو سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

بر اساس ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، چنانچه فردی به بیش از ۱۰ سال حبس محکوم باشد، دادگاه صادرکننده حکم می‌تواند پس از تحمل یک سوم از دوران محکومیت، حکم آزادی مشروط او را صادر کند.

این زندانی سیاسی هم اکنون  به بیماری قلبی و فشار خون مبتلا است و بارها در دوران حبس خود به بهداری زندان مراجعه کرده است. او همچنین در طول دوران حبس خود، با کاهش وزن شدید مواجه شده است و در این مدت تنها دو بار به مرخصی رفته است.

 

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید