عفو بین الملل در بیانیه ای نسبت به وضعیت حمید بابایی هشدار داد

 

سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای درباره وضعیت نامساعد جسمانی «حمید بابایی»، دانشجوی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، هشدار داد.

 

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی به نقل از تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین الملل در بیانیه‌ای که در روز جمعه ۲۹ مردادماه منتشر شده است، اعلام می دارد:”مسوولین قضایی از رسیدگی پزشکی به حمید بابایی و اعزام وی به بیمارستان جلوگیری می کنند. این درحالی است که این دانشجوی نخبه از بیماری عفونت گوش رنج برده و نیازمند عمل جراحی در خارج از زندان می باشد”.

 

عفو بین الملل در بخشی از این بیانیه اشاره کرده که “این زندانی در مدت سه سال حبس خود تنها دو بار جهت معاینه به مراکز درمانی اعزام شده و بار‌ها از انتقال وی به بیمارستان در زمان تعیین شده خودداری شده است”.

 

پیش از این عفو بین‌الملل شاخه بلژیک با صدور بیانیه‌ای خواستار رسیدگی فوری پزشکی به «حمید بابایی»، دانشجوی زندانی شده بود.

«حمید بابایی»، دانشجوی دکترای فاینانس دانشگاه لیژ بلژیک، روز ۲۲ مرداد‌ماه ١٣۹٢، اندکی پس از ورود به ایران برای دیدار خانواده توسط وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شد. به گفته یک منبع مطلع بازداشت او پس‌ازآن صورت گرفت که این زندانی سیاسی، درخواست نیروهای امنیتی برای همکاری با وزارت اطلاعات و فعالیت در بلژیک را رد کرد. او بلافاصله پس از بازداشت به سلول انفرادى در زندان اوین منتقل شد.
این زندانی سیاسی، ٢٠ روز را در انفرادى بند ٢۴٠ زندان اوین  گذرانده و بعداز آن به بند ٢٠۹ منتقل و  بعد از تحمل ٣۵ روز انفرادى در ٢۷ شهریورماه ۱۳۹۲ وارد بند ۳۵۰ زندان اوین شد. او طی مدت بازجویی امکان تماس با خانواده یا وکیلش را پیدا نکرد.

 

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «صلواتی»، این دانشجوی زندانی  را به اتهام “جاسوسی و ارتباط با دول متخاصم” به ۶ سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم کرد و حکم صادره در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر نیز تأیید شد. به گفته یک منبع مطلع این دادگاه بدوی کمتر از ۱۰ دقیقه طول کشیده و وکیل تسخیری حمید بابایی، سکوت کرده و هیچ دفاعی از او نکرده است، این وکیل تسخیری در اولین ملاقاتش با حمید بابایی در زندان اوین نیز از موکلش خواسته بود که اعتراف کند. بابایی در تمام مدت دادرسی اتهام وارده را رد کرده و گفته است که به دلیل عدم همکاری با نیروهای امنیتی، قربانی شده است.

 

«کبری پارساجو»، همسر حمید بابایی نیز در مهرماه ۱۳۹۳ به دلیل اطلاع‌رسانی و مصاحبه با رسانه‌ها درباره وضعیت همسرش، بازداشت و محاکمه شد و به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید