نازنین زاغری از محکومیت پنج سال زندان به همسرش خبر داده است

درپی تماس تلفنی «نازنین زاغری»، شهروند ایرانی – انگلیسی و زندان محبوس در زندان اوین با همسرش ، او از محکومیت پنج سال زندان خود خبر داده است. این در حالی است که این زندانی از اتهامات منتسب داده شده به خود بی خبر است.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نازنین زاغری‌ رتکلیف، که تابعیت دوگانه ایرانی و بریتانیایی دارد و برای بنیاد تامسون رویترز (بنیاد خیریه وابسته به خبرگزاری رویترز) کار می‌کند،‌ روز ۱۵ فروردین به هنگام خروج از ایران بازداشت شد. به گفته همسر نازنین زاغری‌-رتکلیف،وی همراه با فرزند خردسالش برای دیدار خانواده‌اش به ایران سفر کرده بود.
 
سپاه استان کرمان در ۲۶ خرداد ماه با تایید بازداشت خانم «زاغری‌ رتکلیف» ، او را متهم کرد که در «پروژه‌های براندازی مشارکت» داشته و «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان» است.
 
«ریچارد رتکلیف»، همسر این زندانی پیش تر گفته بود که او همسرش در ۱۱ مرداد ماه برای نخستین بار در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد ه است.
 
همچنین چندی پیش کمپین آزادی «نازنین زاغری‌ رتکلیف» اطلاع داد، روز یکشنبه ۱۴ اوت (۲۴ مردادماه) بار دیگر این زندانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به مدت سه ساعت به صورت غیرعلنی محاکمه شده است.
 
به گفته «ریچارد رتکلیف»، این چهارمین بار بود که همسر و دخترش به ایران سفر می‌کردند و «این ایده که او این بار بخشی از یک نقشه فعال بود، در حالی که در دفعات قبل هیچ مشکلی نداشت، نه تنها متوهمانه بلکه یک دروغ حساب شده است».
 
بنیاد تامسون رویترز هم تاکید کرده که «ابدا هیچ همکاری‌ای با ایران ندارد، در ایران فعالیت نمی‌کند و برنامه‌ای هم برای فعالیت در ایران ندارد».
 
این در حالی است که پیش تر «ترزا می»، نخست وزیر بریتانیا، در یک گفت وگوی تلفنی با «حسن روحانی»، رئیس جمهوری ایران، در خصوص وضعیت خانم «زاغری» و چند شهروند بریتانیانی دیگرکه در ایران بازداشت هستند، ابراز نگرانی کرده بود.
 
به دنبال بازداشت «نازنین زاغری‌ رتکلیف» در ایران، وزارت امور خارجه بریتانیا به شهروندان این کشور هشدار داد که سفر به ایران ممکن است آنها را در خطر بازداشت قرار دهد.
 
به جز این همکار بنیاد تامسون رویترز، وضعیت یکی دیگر از شهروندان ایرانی بریتانیایی در ایران نیز نامشخص است؛ «کمال فروغی» که وزارت امور خارجه بریتانیا پیش تر گفته بود در تلاش برای دسترسی به او است.
 
آقای فروغی یک بازرگان است که از سال ۲۰۱۱ میلادی خبر زیادی از وضعیتش در دست نیست.
 
روزنامه گاردین بریتانیا پیش تر به نقل از همسر خانم «زاغری‌ رتکلیف» نوشته بود که گمانه‌هایی وجود دارد که ایران یا دست‌کم سپاه پاسداران به دنبال تبادل زندانی با بریتانیا است: «پیام مشخصی در آخرین دیدار خانواده نازنین با او برای من وجود داشت… من باید همه کار بکنم تا دولت بریتانیا راضی به تبادل شود. اگر موافقت کنند، پرونده نازنین مدت زیادی در دادگاه نخواهد ماند».
 
 
کامران فروغی، پسر کمال فروغی نیز در گفت‌وگو با این روزنامه گفته که «شایعاتی» وجود دارد که ایران به دنبال «معامله» بر سر زندانی‌ها است.
 
ایران تابعیت دوگانه برای شهروندانش را به رسمیت نمی‌شناسد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید