عدنان حسن‌پور پس از ده سال آزاد شد

عدنان حسن‌پور روزنامه‌نگار و زندانی سیاسی کُرد بعد از ده سال، صبح امروز از زندان مریوان آزاد شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز، بیستم شهریورماه، عدنان حسن پور، روزنامه‌نگار کُرد از قدیمی‌ترین روزنامه‌نگاران زندانی در ایران، پس از سپری نمودن ١٠ سال حبس از زندان آزاد گردید.
عدنان حسن‌پور سال ۸۶ بازداشت و در بیست و دوم خردادماه همان سال به اتهام محاربه، به اعدام محکوم شد، با درخواست وکیل وی پرونده مورد بررسی مجدد در دیوان عالی کشور قرار گرفت که متعاقب این بررسی، حکم اعدام به ۳۱ سال حبس برای این روزنامه‌نگار و فعال مدنی تغییر یافت.
در سال ۸۹ وکیل مدافع وی اعلام کرد حکم او به ۱۵ سال کاهش یافته و نهایتاً در تیرماه سال ۹۴ بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی و اعمال ماده ۱۳۴ آن، حکم حسن پور به ۱۰ سال حبس تقلیل یافت.
این روزنامه‌نگار کُرد، پیش از بازداشت عضو تحریریه “هفته نامه ئاسو” بوده که به دو زبان کردی و فارسی منتشر می‌شد. این هفته نامه در سال ۱۳۸۴ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تشویش اذهان عمومی توقیف شد
این روزنامه نگار کُرد در سالهای گذشته، در زمان گذراندن حبس، جایزه ی آزادی مطبوعات سال ۲۰۰۷ را از شعبه‌ی سوئد سازمان جهانی گزارشگران بدون مرز به دلیل فعالیت در کشوری که در آن «مطبوعات تحت فشار همه جانبه قرار دارد» دریافت کرد و در همان سال موفق به کسب «جایزه آزادی مطبوعات» از ایتالیا شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید