اعدام مخفیانه و ثبت نشده یک زندانی در زندان سقز

یک زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر حدود ۲ ماه پیش در زندان سقز اعدام شده که منابع رسمی در مورد آن سکوت کرده و گروه‌های حقوق بشری نیز موفق به ثبت آن نشده بودند.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز چهارشنبه ۱۶ تیر ماه سال ۱۳۹۵ یک زندانی به‌ نام “کامران ملکی” متولد ۲۲ خرداد ماه ۱۳۶۱ در زندان سقز اعدام شده است.
 
یکی از نزدیکان وی که نخواست نامش فاش شود به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “کامران پیش از بازداشت راننده تاکسی بود تا اینکه در مرداد ماه ۱۳۹۲ یک کیلو و ۲۵۰ گرم [ماده مخدر] شیشه در اتومبیلش پیدا شد.”
 
وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: “کامران در سه راه بیجار-دیواندره توسط مأمورین دستگیر می‌شود و در تمام بازجویی‌ها و حتی دادگاه اعلام نموده بود که مواد متعلق به وی نبوده وهیچ اطلاعی از این موضوع نداشته است. حتی بسیاری از اقوام نزدیکش تأیید کرده‌بودند که کامران در کار خرید و فروش مواد مخدر نبوده است.”
 
“کامران ملکی” در ۱۸ مهرماه ۱۳۹۴ در دادگاه انقلاب سقز به اعدام محکوم شد و سپس برای گذراندن دوران محکومیت به زندان سنندج منتقل شد. وی مدتی پیش از اعدام به زندان سقز باز گردانده شد تا مقدمات اجرای حکمش در این زندان فراهم شود.
 
گفتنی است، این اعدام که بیش از دوماه از اجرای آن می‌گذرد از سوی رسانه‌های رسمی و روابط عمومی قوه قضائیه اعلان نشده و گروه‌های حقوق بشری تا پیش از این موفق به ثبت آن نشده بودند. مواردی از این دست نگرانی از بالاتر بودن آمار واقعی اعدام با آنچه توسط رسانه‌های حقوق بشری ثبت و اعلام می‌شود را افزایش می‌دهد.
 
بر اساس گزارش سالانه اعدام که سازمان حقوق بشر ایران منتشر کرد در سال ۲۰۱۵ میلادی بیش از ۹۵% از اعدام‌های مناطق اتنیکی توسط مقامات اعلام نشدند.
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید