سه فعال سیاسی کُرد به اعدام محکوم شدند

خانوادەهای سه فعال سیاسی کُرد اهل مهاباد از صدور حکم اعدام برای اعضای خانوادەشان در زندان ارومیه خبر می‌دهند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، «صابر شیخ عبدالله»، «حسین عثمانی» و «دیاکو رسول‌زاده» سه فعال سیاسی کُرد اهل مهاباد، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی «احمد جوادی‌کیا» به اتهام “محاربه از طریق بمب‌گذاری” و “عضویت در حزب کومله” به اعدام محکوم شدند.

«مصطفی» پدر صابر شیخ عبدالله در این باره به کانون گفت: «دو روز پیش پسرم صابر از زندان زنگ زد و گفت که به اعدام محکوم شده است، که بعد از این خبر ما هم به دادگاه انقلاب مراجعه کردیم و تاکنون به طور موثق جوابی دریافت نکرده‌ایم.»

وی در مورد تایید خبر صدور حکم اعدام برای فرزندش، به کانون گفت: «من خبری ندارم و نمی‌دانم و این خبر را از خود صابر شنیدەام و تاکنون به هر جایی مراجعه کردەایم، تنها جواب سربالا به ما دادەاند.»

از سوی دیگر «معروف عثمانی» برادر حسین عثمانی به کانون گفت: «ما به صورت رسمی هیچ خبری دریافت نکردەایم و تاکنون به هیچ جایی نیز مراجعه نکرده‌ایم و تنها از طریق یکی از دوستان برادرم در زندان، در جریان چنین خبری قرار گرفتیم.»

«وزارت اطلاعات» در ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، با صدور اطلاعیه‌ای از شناسایی یک تیم چند نفره وابسته به حزب کومله در ایران و بازداشت آنها خبر داده بود.

در همان تاریخ سایت «بولتن نیوز» یکی از سایت‌های وابسته به وزارت اطلاعات نیز در گزارشی مدعی شده که گویا “دو نفر از این تیم فرار کرده و ٣ نفر دیگر نیز به نام‌های دیاکو رسول‌زاده، حسین عثمانی و صالح شیخ عبدالله نیز توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده‌اند.”

همچنین روابط عمومی وزارت اطلاعات در این باره اعلام کرده بود که “اشخاص دستگیر شده در ٣١ شهریور ١٣٨٩ اقدام به بمب‌گذاری در میان زنان و کودکانی که برای دیدن مراسم رژه نیروهای مسلح در شهرستان مهاباد به خیابان آمده بودند، نموده و بر اثر انفجار ١٢ نفر کشته و بیش از ۴٠ نفر زخمی شدند.”

پس از این جریان و در همان سال یعنی سال ١٣٨٩، و به دنبال حادثه انفجار مهاباد، «عبدالرسول محمودآبادی» یکی از فرماندهان بلندپایه سپاه، در گفت‌وگویی با «خبرگزاری فارس» اعلام کرده‌بود که “۳۰ تن از عوامل اصلی و محوری این انفجار، کشته شده‌اند.”

محمودآبادی، فرمانده وقت «قرارگاه سیدالشهدا» سپاه به فارس گفته بود که ۳۰ تن از کسانی که به گفته‌ی او نقش محوری در انفجار مراسم رژه نیروهای مسلح در مهاباد داشته‌اند، “در جریان درگیری با نیروهای اطلاعاتی و انتظامی در شهرستان مهاباد کشته شدند.”

همزمان «محمد پاکپور»، فرمانده وقت «نیروی زمینی سپاه» نیز از کشته شدن “عوامل اصلی و محوری” انفجار مهاباد در جریان درگیری خبر داده بود. هرچند منابع محلی و مردمی در مهاباد، هیچ‌گاه صحت چنین خبری را تایید نکردند.

اکنون پس از چند سال از گذشت حادثه انفجار، وزارت اطلاعات از این که “تیم تروریستی” مسوول آن انفجار را شناسایی و اعضای آن را دستگیر کرده ‌است، خبر می‌دهد.

«حسین عثمانی» یکی از شهروندان کُرد ساکن مهاباد است که بعدازظهر روز ١٢ اسفندماه ١٣٩٢، در منزل شخصی خود، توسط ماموران اداره اطلاعات، بدون ارایه حکمی بازداشت شد، وی ۵٠ ساله و متاهل است.

«صابر شیخ عبدالله» یکی دیگر از این سه شهروند زندانی بود که در شهرستان مهاباد بازداشت شد.

او اهل مهاباد و دانشجوی ترم آخر کار‌شناسی ارشد رشته بیمه در «دانشگاه علامه طباطبایی» تهران بود که در ۲۴ اسفندماه ۹۲، پس از بازگشت به زادگاهش، از سوی ماموران اداره اطلاعات شهر مهاباد دستگیر شد.

saber-sheikh-abdolla-kampain.info

صابر شیخ عبدالله، در یک خانواده از طبقه متوسط و با سرپرستی پدری که در مهاباد نقاش ساختمان بود، در مهاباد یکی از شهرهای کُردنشین ایران بزرگ شد. وی در سال ۸۵، وارد دانشگاه پیام نور ارومیه می‌شود و در رشته آمار ادامه تحصیل می‌دهد و سال ۹۰ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده و سپس به مدت ۷ ماه به سربازی می‌رود و پس از قبولی در کنکور کارشناسی ارشد، وارد دانشگاه علامه طباطبایی تهران در رشته بیمه می‌شود.

پدر صابر می‌گوید: «پسرم انسان آرامی است و از خون بیزار بود. او هیچ‌گونه فعالیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در طول این سال‌ها نداشته و حتی برعکس اظهارات این سناریو، یک بار هم به کردستان عراق نرفته است.»

«دیاکو رسول‌زاده» که او نیز در بیانیه وزارت اطلاعات نامش ذکر شده است؛ ٢٢ ساله و فرزند صالح است که در ١١ اسفندماه ١٣٩٢ توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. وی از اهالی روستای «دریاز» از توابع بخش مرکزی مهاباد است.

نزدیکان این سه شهروند کُرد بر این نکته تاکید می‌کنند که “نوع اتهام انتسابی که وزارت اطلاعات از آن صحبت می‌کند، درباره این سه نفر اصلا با عقل جور  درنمی‌آید.” یکی از نزدیکان «حسین عثمانی» می‌گوید، “او یکی از شهروندان عادی این جامعه بوده و این نوع اتهامات در مورد وی از اصل و اساس دروغ است و تمامی کسانی که حسین را می‌شناختند از این خبر و نوع پرونده‌سازی وزارت اطلاعات شوکه شده‌اند.”

از سوی دیگر به گفته منبع موثقی؛ “این شهروندان در این مدت در بازداشتگاه‌های وزارت اطلاعات، تحت بازجویی و شدیدترین نوع شکنجه‌های ممکن و تحت فشار برای گرفتن اعترافات تلویزیونی قرار گرفته بودند. ماموران آنها را مجبور به پذیرفتن اتهامات ساختگی کرده بودند.”

هم‌اکنون این سه زندانی سیاسی کُرد در زندان مرکزی ارومیه محبوس هستند. حسین عثمانی در بند ۱۰ موسوم به بند مواد مخدر، صابر شیخ‌عبدالله در بند ۲ و دیاکو رسول‌زاده در بند جوانان نگه‌داری می‌شوند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل