اعزام مهوش ثابت به مرخصی درمانی

 
«مهوش ثابت» یکی از مدیران جامعه بهایی ایران روز جاری چهارشنبه ۱۴ مهر ماه جهت ادامه درمان بیماری خود به مرخصی درمانی اعزام شد.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل ازبهایی نیوز: در حالی خانم مهوش ثابت (شهریاری) پس از گذشت بیش از هشت سال برای اولین بار به مرخصی آمده است که وضعیت جسمی این شهروند بهایی به دلیل طولانی مدت بودن دوران زندان، دچار مشکلات فراوانی از جمله بیماری قلبی و پوکی استخوان و شکستن لگن وی شده است
 
بنابر این گزارش مهوش ثابت یکی از اعضای هفت نفره مدیران جامعه بهایی ایران است که پیشتر در ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت شد و شش مدیر جامعه بهایی دیگر نیز در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ در منزلشان بازداشت شده اند.
 
بنابر گزارشها در بهمن ۱۳۸۷، دادسرای امنیت تهران اتهام وی و سایر رهبران بهایی را “جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام” اعلام کرد. جلسات دادگاه در زمستان ۱۳۸۸و بهار ۱۳۸۹ زیر نظر “قاضی مقیسه” در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. “مهناز پراکند”، وکیل این پرونده ضمن اشاره به محدودیت‌های فراوان برای دیدار با موکلان خود و دفاع از آن‌ها، درباره اتهام جاسوسی برای اسرائیل می‌گوید: “مرکز بهایی‌ها یعنی بیت‌العدل در اسرائیل واقع شده است. آن‌ها به این موضوع استناد می‌کردند که اسرائیل از بیت‌العدل مالیات نمی‌گیرد پس معلوم می‌شود شما در ازای این موضوع برای آن‌ها جاسوسی می‌کنید. جنس استدلال‌ها از این نوع بود.”
 
مهوش ثابت در تاریخ ۱۷ مرداد سال ۱۳۸۹ به بیست سال حبس محکوم شد، در حالی‌که هیچ‌یک از اتهامات وارد‌ شده را نپذیرفته بود. بر اساس این حکم، هریک از اعضای گروه «یاران ایران» به بیست سال زندان و در مجموع به ۱۴۰ سال زندان محکوم شدند. در تاریخ ۲۴ شهریور سال ۱۳۸۹ دادگاه تجدید نظر پس از حذف اتهاماتی چون جاسوسی و همکاری با دولت اسرائیل، این حکم را به ۱۰ سال کاهش داد. این حکم به صورت شفاهی به وکیل مهوش ثابت ابلاغ شد اما نهایتا حکم دادگاه تجدید نظر از سوی دادستان کل کشور، برخلاف شریعت تشخیص داده شد و به ۲۰ سال افزایش یافت و حکم ۲۰ سال زندان به مهوش ثابت و شش عضو دیگر یاران ایران به صورت رسمی ابلاغ شد.اما پس از گذشت ۷ سال و نیم از دوران محکومیت مدیران جامعه بهایی ایران این حکم به ۱۰ سال زندان کاهش یافت .
 
مهوش ثابت چند باری در زندان‌های مختلف جابجا شد. وی که از زمان بازداشت در زندان اوین بود، در تاریخ هفدهم مرداد ۱۳۸۹همراه با سایر رهبران بهایی به زندان رجایی‌شهر منتقل شد. در پی انحلال بند زنان زندان رجایی‌شهر در سیزدهم اردیبهشت سال ۱۳۹۰، همراه با ” فریبا کمال آبادی ” یکی دیگر از مدیران جامعه بهایی ایران به “زندان قرچک ورامین” منتقل شد.دو هفته بعد آن‌ها مجددا به بند زنان زندان اوین فرستاده شدند. وی هم اکنون در زندان اوین در حال گذراندن حکم ۱۰ سال زندان است و در هشت سال گذشته برای اولین بار به مرخصی آمده است.
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید