پرونده متهم به قتل ستایش در دیوان‌عالی

 

دبیر کمیسیون عفو مدعی شد که متهم به قتل ستایش حرمت جرم ارتکابی را می دانست و به رشد عقلی رسیده بود، اما باید منتظر ماند تا دیوان عالی تصمیم نهایی را بگیرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از صداوسیما، قاضی احمد مظفری با اشاره به پرونده قتل ستایش افزود: “در این پرونده بازپرس دستور ارجاع پرونده به واحد مددکاری را برای احراز شخصیت متهم صادر کرد تا مشخص شود ارتکاب جرم به چه انگیزه‌ای بوده است”.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل پرونده شخصی، به صورت۱۰۰درصد در تعیین مجازات اثر دارد، گفت: “گاهی اوقات با تشکیل پرونده شخصیت مشخص می‌شود که متهم نقض عقلی دارد”.

مظفری مدعی شد: “من فکر می‌کنم در پرونده ستایش متهم از لحاظ عقلی به رشد عقلی رسیده بود چرا که در سوالاتی که از وی پرسیده می شد، حرمت جرم ارتکابی را می‌دانست اما باید منتظر ماند تا دیوان عالی تصمیم نهایی را بگیرد”.

وی با بیان اینکه در بحث کودکان کار شهرداری تهران مسئولیت کار را بر عهده گرفته است، گفت: “یکی از موضوعات مطروحه در مورد کودکان و نوجوانان استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس است. مجازات‌های جایگزین سخت است و نیاز به امکانات دارد و باید بستر آن فراهم شود. در واقع ما اول باید این فرهنگ را در میان مردم جا بیندازیم که مجازات جایگزین حبس هم نوعی مجازات است. باید آنقدر تبلیغات فرهنگی صورت بگیرد که مردم نسبت به مجازات جایگزین حبس آگاهی پیدا کند”.

معاون رئیس کل دادگستری استان تهران درباره اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال نیز ادعا کرد: “ما برای زیر ۱۸ سال اعدام نداریم اما موضوع قصاص مطرح است که یک حق عمومی برای خانواده مقتول محسوب می‌شود و حتی رئیس قوه قضائیه هم نمی‌تواند در این موضوع دخالت کند”.

قاضی مظفری با بیان اینکه گروه پیشگیری از سلب حیات کودکان در دادگستری‌ها تشکیل شده است، گفت: “با تلاش این گروه‌ها ۱۲ مورد قصاص در تهران و بیش از ۲۰ مورد در شهرستان‌ها منجر به رضایت شده است و شاید در پرونده ستایش هم این گروه بتواند رضایت خانواده مقتول را کسب کند”.

دبیرکمیسیون عفو و بخشودگی تهران با بیان اینکه بر اساس قانون جدید آئین دادرسی کیفری بازجویی برخورد اولیه و تحقیقات مقدماتی از افراد زیر ۱۸ سال توسط پلیس ممنوع شده است، گفت: “اگر پلیس حتی در جرائم مشهود این کار را انجام دهد خلاف کرده است و قطعا در صورت گزارش برخورد لازم صورت می‌گیرد”.

مظفری تاکید کرد: “دیه کودکان و نوجوانان که مبلغ بدهی آنها زیر ۱۰ سال باشد توسط خیران تامین می شود”.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل