“پیکر دو برادر کُرد اعدام شده را تحویل نمی‌دهند”

پیگیری‌های خانواده حبیب و علی افشاری دو زندانی سیاسی اعدام شده کُرد در خصوص تحویل گرفتن پیکر آن‌ها، هیچ نتیجه‌ای نداده و وزارت اطلاعات می‌گوید که به دفن مخفیانه پیکر آن‌ها مبادرت کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی و به نقل از کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، علی و حبیب (رزگار) افشاری دو زندانی سیاسی کُرد به همراه چهار زندانی سیاسی دیگر محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، در تاریخ ٢٩ بهمن‌ماه ۱۳۹۳، به مکان نامعلومی منتقل شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که علی و حبیب افشاری، این دو برادر فعال کُرد در ارومیه اعدام شده‌اند.

ماموران اطلاعات پس از اعدام این دو زندانی سیاسی به خانواده افشاری گفته‌اند: «آنها اعدام شده‌اند و بدون ایجاد سر و صدا و حاشیه، مراسم سوگواری را برگزار کنید.»

همسر علی افشاری در این باره به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» گفت: «آخرین بار که چند روز پیش بود، به همراه بستگانمان به اداره اطلاعات مهاباد و اداره اطلاعات ارومیه مراجعه کردیم، که در هر دو اداره به ‌ما گفتند که این دو زندانی در زندان ارومیه اعدام شدەاند و جنازه‌های آن‌ها در مکان نامعلومی توسط نیروهای وزارت اطلاعات به خاک سپرده شده‌ است.»

خانواده این دو برادر می‌گویند: «مسوولان زندان ارومیه، تمام وسایل شخصی علی و حبیب را تحویلمان داده‌اند.»

از سوی دیگر یکی از اعضای خانواده این دو زندانی سیاسی اعدام شده که نخواست نامش فاش شود گفت: «منبعی از اداره اطلاعات ارومیه به ‌ما گفته جنازه‌ها در شهر تبریز دفن شده‌اند.»

همچنین منبعی از داخل زندان ارومیه به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گفت: «عصر‌‌ همان روزی که این دو زندانی را بردند، حبیب همراه با محمد عبدالهی یکی از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در این زندان، نیمرو درست کرده بودند که احضار شد. ماموران بدون اینکه اجازه دهند آنها حتی لباس بپوشند، این دو زندانی را از بند خارج کردند.»

علی افشاری متولد سال ۱٣۵۹، به همراه برادرش حبیب‌الله افشاری متولد ۱٣۶۷، اهل روستای گوگجلو حبیبله از توابع شهر مهاباد هستند که در اوایل سال ۱٣۹۰، توسط سپاه پاسداران و نیروهای وزارت اطلاعات در شهرهای بوکان و مهاباد بازداشت شدند.

آن‌ها پس از ۷۵ روز بازجویی‌های مداوم پس از تحمل شکنجه‌های جسمی و روانی در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات مهاباد و ارومیه، ابتدا به زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و سپس در دی‌ماه ۱٣۹۰، از سوی دادگاه انقلاب مهاباد، به اتهام محاربه از طریق فعالیت تبلیغی و عضویت در کومله یکی از احزاب کُرد مخالف حکومت، به اعدام محکوم شدند؛ حکمی که در شهریور‌ماه ۱٣۹۰، در شعبه ٣۲ دیوان عالی کشور تایید شد.

علی و حبیب افشاری، دو برادر زندانی محکوم به اعدام، حدود دو سال پس از صدور حکم اعدام، در ۲۷ فروردین‌ماه ۱٣۹٣، طی نامه‌هایی به ریاست دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد، خواهان بررسی مجدد پرونده خود شدند؛ اما شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور، مجددا حکم اعدام آن‌ها تایید و روز سه‌شنبه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۳، از سوی دایره اجرای احکام زندان ارومیه، به صورت رسمی به آن‌ها ابلاغ شد.

هنوز از محل و زمان دقیق اجرای حکم اعدام، خبری منتشر نشده است. این در حالی است که برخی از منابع گفته‌اند “این حکم در اداره اطلاعات ارومیه اجرا شده است.”

کانون مدافعان حقوق بشر کردستان، پنهان کردن و بی‌خبری از محل دفن زندانیان سیاسی را غیر قانونی و از موارد نقض حقوق بشر دانسته و خواهان مشخص شدن محل دفن این شهروندان و رویت و تایید آن توسط خانواده‌هایشان شده است.

این نهاد حقوق بشری همچنین از سازمان‌های مدافع حقوق بشر از جمله فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل و به ویژه احمد شهید گزارشگر ویژه سامان ملل در مورد حقوق بشر ایران خواسته تا با فشار بر مذاکره‌کنندگان اروپایی، آن‌ها را به پیگیری موارد نقض حقوق بشر در مذاکراتشان با ایران مجاب کنند، تا بار دیگر شاهد اعدام زندانیان سیاسی و مدنی در ایران نباشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل