کمپین مشترک عفو بین الملل و موسیقی‌دان‌های ایرانی برای آزادی هنرمندان زندانی

سازمان عفو بین الملل و هنرمندان گروه موسیقی «کیوسک» در کمپینی مشترک از تمامی هنرمندان دنیا دعوت کردند تا با «هشتگ آزادی هنرمندان» از حکومت ایران بخواهند هنرمندان زندانی در این کشور شامل دو برادر هنرمند زندانی در اعتصاب غذا را فورا و بدون قیدوشرط آزاد کنند.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز ۸ نوامبر سال جاری میلادی (۱۸ آبان‌ماه) کمپین مشترک سازمان عفو بین الملل و و موسیقی‌دان‌های ایرانی برای آزادی هنرمندان زندانی در ایران آغاز به کار کرد.
 
در بیانیه این کمپین آمده است: “برادران هنرمند مهدی رجبیان موسیقی دان و حسین رجبیان فیلمساز، در حال حاضر مشغول تحمل حکم سه سال حبس خود در زندان اوین هستند. آن‌ها در سال ۲۰۱۵ در یک محاکمه پرهیاهو و ناعادلانه در دادگاه انقلاب تهران با اتهاماتی از قبیل «توهین به مقدسات اسلامی و فعالیت غیرقانونی سمعی و بصری» محکوم شدند. در ۲۸ اکتبر سال ۲۰۱۶ آن‌ها دومین اعتصاب غذای خود در اعتراض به این حکم حبس را آغاز کرده اند.”
 
در ادامه این بیانیه می‌افزاید: “هنرمند سوم، کیوان کریمی با اتهام «توهین به مقدسات اسلامی» به ۶ سال حبس محکوم شده است که مربوط به فعالیت هنری اش بوده و در خطر قریب الوقوع زندانی شدن قرار دارد.”
 
فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال افریقا در سازمان عفو بین الملل گفت: “بیان عقیده از طریق هنر جرم نیست و این شرم‌آور است که مقامات ایرانی، زندانی کردن هنرمندان و موسیقی دان‌ها را تنها به این دلیل از سر گرفته‌اند. مهدی و حسین رجبیان زندانیان عقیدتی هستند که نبایستی یک دقیقه هم پشت میله‌های زندان نگهداری شوند. مقامات ایران بایستی دستور آزادی فوری و بی قیدوشرط آنان را صادر کنند.”
 
این مقام سازمان عفو بین الملل هم‌چنین تاکید کرد: “زندانی بودن آن‌ها میخ دیگری بر تابوت آزادی بیان در ایران است. متاسفانه حق آزادی بشر توسط مقامات ایران بسیار بی ارزش انگاشته شده، به طوری که آماده‌اند اشخاص را برای ساکت کردن صدای هنری‌شان با عناوین «ضد اسلامی و ضد انقلابی» به سال ها حبس محکوم کنند.”
 
این بیانیه در پایان با ذکر مواردی از وضعیت پزشکی و مطالبات برادران هنرمند زندانی، هم‌چنین از مقامات ایران خواست تا اطمینان دهند این دو زندانی به تجهیزات پزشکی تخصصی دسترسی خواهند داشت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید