مادر ریحانه حاج ابراهیم: هفت سال و نیم زندان بدون یک روز مرخصی ظلم بزرگی است

مادر ریحانه حاج ابراهیم دباغ که از عاشورای ۱۳۸۸ تاکنون بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد گفت که این زندانی سیاسی از بیماری کولیت روده رنج می برد و وضعیت جسمانی وخیمی دارد اما همچنان از مرخصی محروم است.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، مادر ریحانه حاج ابراهیم دباغ که از عاشورای ۱۳۸۸ تاکنون بدون مرخصی در زندان به سر می‌برد به کمپین بین‌المللی حقوق‌بشرگفت که این زندانی سیاسی از بیماری کولیت روده رنج می برد و وضعیت جسمانی وخیمی دارد اما همچنان از مرخصی محروم است.
 
ریحانه حاج ابراهیم ۶ دی ماه ۱۳۸۸ همزمان با روز عاشورا بازداشت و به اتهام محاربه از طریق هواداری سازمان مجاهدین خلق از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اعدام محکوم شد. این حکم اما در دادگاه تجدیدنظر به ۱۵ سال زندان تبدیل شد.
 
پروانه طاهری، مادر ریحانه حاج ابراهیم به این کمپین گفته: «ابتدا اتهام محاربه زده بودند بعد که در دادگاه تجدیدنظر نقض شد متوجه شدیم چند اتهام وجود دارد از توهین به رهبری تا کمک به منافقین. همین طور چند سال چندسال حکم دادند و شد ۱۵ سال. بیشترین حکم اش هم ۷ سال و نیم است که براساس ماده ۱۳۴ باید همین فقط اجرا شود و در این صورت ریحانه بیش از ۷ سال و نیم است که در زندان است. یعنی اگر با اعمال ماده ۱۳۴ موافقت کنند ریحانه باید آزاد شود اما از تیر ماه ما را معطل کرده اند و جواب درستی نمی‌دهند.»
 
براساس ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی «در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود. در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌شود.»
 
او در عین حال از موافقت دیوان عالی کشور با تقاضای اعاده دادرسی در پرونده این زندانی سیاسی خبر داد و گفت: «شعبه ۲۱ دیوان عالی کشور با اعاده دادرسی موافقت کرده و حالا باید دوباره پرونده اش مورد رسیدگی قرار بگیرد برای همین با اینکه نیمی از حکم اش گذشته تقاضای آزادی مشروط نداده که تکلیف پرونده اش روشن شود اما ما امیدواریم حداقل ماده ۱۳۴ را اعمال کنند و ریحانه آزاد شود. او وضعیت جسمانی خوبی ندارد کولیت روده اش عود کرده و متاسفانه داروهایش هم جواب نمی دهد نیاز به درمان دارد و مرخصی هم که نمی تواند بیاید چون وثیقه خیلی سنگینی خواسته اند و ازتوان ما خارج است. از طرفی همسرش هم در زندان وضعیت خوبی ندارد و این هم تاثیر بدی روی ریحانه گذاشته است.»
ریحانه حاج ابراهیم در زندان اوین با احمد دانش پور مقدم ازدواج کرده است. مادر او به کمپین گفته: «ما با خانواده دانش پور مقدم نسبت فامیلی داریم و ریحانه به مطهره بهرامی، مادر این خانواده کامپیوتر یاد می داد. روز عاشورا که ریختند خانه آنها، ریحانه انجا بود وهمه را با هم بازداشت کردند، خانم بهرامی و همسرش محسن دانش پور و پسرشان احمد دانش پور.یکی از بچه های این خانواده در کمپ اشرف عضو سازمان مجاهدین خلق بود و برای همین به همه حکم اعدام دادند. در تجدیدنظر حکم ریحانه شد ۱۵ سال و حکم خانم بهرامی شد ۱۰ سال اما محسن و احمد دانش پور همچنان با حکم اعدام در زندان هستند. در زندان ریحانه با احمد ازدواج کرد.»
 
خانم طاهری درباره وضعیت پرونده احمد و محسن دانش پور مقدم گفت: حکم آنها همچنان اعدام است تقاضای عفو داده اند اما گفته اند که پرونده های شان گم شده و هنوز وضعیت نامشخصی دارند. خانم بهرامی اما آزاد شده. از ۱۰ سال حکم، او ۵ سال زندان بود و به خاطر وضعیت وخیم جسمانی اش او را آزاد کردند.
 
پروانه طاهری خواهان آزادی دخترش شده و به کمپین گفت: «وضعیت روده ریحانه طوری است که حتی از غذا خوردن عادی هم ناتون است ۷ سال و نیم زندان بدون حتی یک روز مرخصی ظلم بزرگی است و من امیدوارم مسولان حداقل به قانون خودشان توجه کنند و براساس قانون و ماده ۱۳۴ ریحانه را ازاد کنند.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید