احمد منتظری: چه بسا اگر ما زندان برویم فایل‌های آقای منتظری زودتر منتشر شوند

احمد منتظری طی مصاحبه‌یی در واکنش به حکم دادگاه ویژه روحانیت مبنی بر ۲۱ سال حبس تعزیری و خلع لباس، این حکم را مسخره خواند و گفت: «من فکر می‌کنم بیشتر می‌خواهند فشار باشد که فایل‌های بعدی منتشر نشود وگرنه ما یک فایل منتشر کرده‌ایم گفته‌اند هم اقدام علیه امنیت ملی است هم افشای اسناد است. مثل این‌که یک نفر مثلاً بگویند هم فلان آدم را کشته، هم چاقو هم حمل کرده، هم چاقو کشی کرده. خیلی عجیب است. وکلا و حقوقدانهایی که می‌بینند این حکم را مسخره می‌دانند».
 
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، احمد منتظری که روز یکشنبه هفتم آذر اعلام کرد توسط دادگاه ویژه روحانیت استان قم به دلیل انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری درباره اعدام های سال ۱۳۶۷، به ۲۱ سال زندان محکوم شده است با اظهار اینکه این حکم «عجیب، زشت و غیرقابل دفاع» است به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «سه اتهام از انتشار یک فایل صوتی استخراج کرده اند و به واسط آن من را به ۲۱ سال حبس محکوم کرده اند که ۱۵ سالش را برای اینکه برادر شهید هستم تخفیف داده اند. من البته فکر نمی کنم تخفیف برای برادر شهید بودن در قانون آمده باشد. به طور کلی این حکم و تخفیفش بسیار عجیب و ناعادلانه است.
 
احمد منتظری با اظهار اینکه به این حکم اعتراض خواهد کرد گفت: «من طی ۲۰ روز فرصتی که برای تجدید نظر خواهی دارم لایحه اعتراضی‌ام را خواهم نوشت و تحویل شعبه دادگاه خواهم داد. امیدوارم مقامات تا آن موقع متوجه اشتباهی که کردند و حکم غیرعادلانه ای که داده اند بشوند و جبران کنند وگرنه این حکم به عنوان سابقه بسیار زشت در کارنامه قضاوتی که مدعی عادلانه بودنش هستند، خواهد ماند. برای انتشار یک فایل صوتی که مشکلی نداشته و محتوای آن قبلا توسط آقای منتظری در خاطراتش منتشر شده به من شش سال حبس داده اند. حکمی که اصلا قابل دفاع نیست، بسیار زشت است. امیدوارم مقامات به اشتباه خود پی برده و آن را نقض کنند.»
 
احمد منتظری فرزند آیت الله حسینعلی منتظری در شعبه پنجم دادگاه ویژه روحانیت قم به دلیل انتشار یک فایل صوتی در روز ۱۹ مرداد ماه سالجاری در وب سایت و کانال تلگرام رسمیش به سه اتهام محکوم و بر اساس آن به ۲۱ سال حبس محکوم شد. او به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به ۱۰ سال حبس، به اتهام افشای اسرار نظام به ۱۰ سال حبس و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال حبس از طریق انتشار این نوار محکوم شد. این حکم روز یکشنبه هفتم آذر ماه به آقای منتظری ابلاغ شده است.
 
بر اساس آنچه در حکم نوشته شده به دلیل «ارزش و حرمت خون برادر شهید» و «سن و سال و وضعیت خاص وی و فقد سابقه محکومیت کیفری، با احصای میانگین حداقل و حداکثر مجازات های در مقام اجرا» فقط شش سال حبس اجرا می شود و ۱۵ سال این بخش مورد عفو واقع شده است. احمد منتظری برادر شهید محمد منتظری است.
 
احمد منتظری با اظهار اینکه این حکم به قاضی دادگاه «دیکته شده است» گفت:‌ «من به دلیل فضای دادگاهم بسیار خوشبین بودم که قاضی استدلال ها و دفاعیات من را پذیرفته و با آن هم نظر است و من تبرئه خواهم شد. اما خیلی متاسفم که باید بگویم ظاهرا حکم از جای دیگری به قاضی دیکته شده است. حکم شش صفحه است که من از آن رو نوشت برداشتم و به زودی آن را منتشر خواهم کرد. نکاتی در این حکم مطرح شده که اصلا صحبتی از آن در دادگاه نشد. قاضی دادگاه در طول جلسه دادگاه قانع شده بود که من کار مجرمانه ای نکردم و اصلا فایل صوتی سری نبوده است.»
 
فرزند آیت الله منتظری ادامه داد: «طبق قانون تولید کننده نوار باید محرمانه بودن آن را مشخص کند که هیچ وقت تولید کننده آن که دفتر آیت الله منتظری بوده و یا خود ایشان محرمانه بودن را روی نوار قید نکردند. این نصرح قانون است اما اداره اطلاعات قم نظر داده که نوار به کلی محرمانه بوده است. این نظر قانونی نیست و این حکم مطابق با قانون نیست چون هیچ وقت ارگان تهیه کننده نوار سری بودن آن را قید نکرده است.»
 
احمد منتظری روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه در دادگاه ویژه روحانیت قم به دلیل انتشار فایل صوتی محاکمه شد. او در گفتگو قبلی خود با کمپین در تاریخ ۲۹ مهرماه گفته بود که جلسه دادگاهش چهار ساعت به طور کشیده و بدون وکیل مدافع خودش از خود دفاع کرده است.
 
فایل صوتی جلسه ۲۴ مرداد ۱۳۶۷ آیت الله منتظری، با چند تن از مقامات عالی رتبه قضایی و امنیتی موسوم به «هیات مرگ» روز سه شنبه، ۱۹ مرداد ماه سالجاری در وب سایت و کانال تلگرام رسمی او منتشر شد. در آن زمان آیت الله منتظری قائم مقام رهبر جمهوری اسلامی بود و در این جلسه به جز او حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی، مصطفی پورمحمدی و ابراهیم رئیسی حضور داشتند. این چهار تن اعضای گروهی بودند که در مورد حیات و مرگ چندین هزار زندانی سیاسی تصمیم گیری کردند. این فایل صوتی بعد از انتشار، با درخواست وزارت اطلاعات از سایت آیت الله منتظری حذف شد اما احمد منتظری به دلیل انتشار آن به دادگاه ویژه روحانیت قم احضار شد.
 
بنابر فایل صوتی منتشر شده، آیت الله منتظری خطاب به حاضرین در جلسه ۲۴ مرداد ۶۷ می گوید: «شما با این کار خود دستگاه قضایی را زیر سوال بردید. چندین سال شخص آقای نیری، و قضات یکی را محکوم کرده به پنج سال یکی را محکوم کرده به شش سال ، یکی ده سال، یکی پانزده سال. اینکه ما بیاییم بدون اینکه فعالیت تازه‌ای باشد اینها را اعدام کنیم معنی‌اش این است که همه ما گه خوردیم، همه دستگاه قضایی ما غلط بود.»
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید