نا تمام ماندن دوره درمان و بازگشت مهدی رجبیان به زندان

« مهدی رجبیان» هنرمند زندانی که پس از گذشت یک ماه اعتصاب غذا درهفتم آذرماه به مرخصی اعزام شده بود، روز جاری بدون تکمیل دوره درمانی خود به زندان اوین بازگشت. این موسیقی دان زندانی در حالی به زندان بازگشت که  همچنان دچار خونریزی معده بوده و درصدی از بینایی‌اش را از دست داده است.پیش تر در۱۱ آذرماه، طی تماس تلفنی به او اطلاع داده شده بود که می بایست جهت  ادامه محکومیت خود ، روز یکشنبه چهاردهم آذر ماه به زندان بازگردد. «حسین رجبیان» فیلم ساز و برادر این زندانی نیز که دراین زندان به سر می برد، در پی تداوم اعتصاب غذا باعفونت  شدید کلیه چپ  مواجه شده و از درد کلیه رنج می‌برد.
 
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این دو برادر هنرمند پیش تر به طور تنبیهی از یکدیگر جدا شده و در بندهای هفت و هشت زندان اوین نگهداری می شدند، و در اعتراض به این موضوع از روز جمعه ۷ آبان ماه دست به اعتصاب غذا زده بودند.
 
این دو هنرمند زندان در پنجم ماه آبان  طی نامه‌ای در خصوص آنچه که در طول این چند ماه در زندان بر آن‌ها گذشته، در خصوص اعتصاب غذای اعتراضی ماه گذشته و «فریب» از سوی یک مقام قضایی، محرومیت از دیدار با وکیل و دیگر موارد حقوق نقض شده‌شان سخن گفته و از همه هنرمندان جهان خواستار نشان دادن «واکنشی مسالمت آمیز در شأن هنر» و تنها نگذاشتن‌شان شده‌ و از اعتصاب غذای مجدد و مصمم در آینده ای نزدیک خبر داده بودند.
 
پیش تر شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی «مقیسه» در مرحله نخست این دو برادر هنرمند را به همراه «یوسف عمادی» موزیسین ، هر کدام را به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” به شش سال حبس تعزیری و پرداخت جریمه محکوم کرد و حکم صادره از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران به سه سال حبس تعلیقی، سه سال حبس تعزیری و پرداخت ۲۰ میلیون تومان جریمه تقلیل یافت.
 
این دو برادر هنرمند در نهایت درروز یکشنبه ۱۶ خرداد ماه  جهت اجرای حکم سه سال حبس تعزیری، خود را به زندان اوین معرفی کردند.
 
 «حسین و مهدی رجبیان» به همراه «یوسف عمادی»، در مهرماه ۱۳۹۲ از سوی ماموران امینتی در دفتر کارشان در ساری بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
 
این سه هنرمند در طول دوره بازجویی چهت اعتراف تلویزیونی تحت تهدید، شکنجه های طاقت فرسا شامل شوک الکتریکی و آزار اذیت قرار گرفتند و پس از گذشت ۱۸ روز به بند دو الف سپاه واقع در زندان اوین منتقل شدند. آنها در نهایت پس از سپری کردن حدود ۲ ماه انفرادی و بازجویی در بند دو-الف سپاه، با تودیع وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.
 
در آذرماه ۱۳۹۴ در مرحله بدوی این سه هنرمند در دادگاه چند دقیقه ای از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام های “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” هر کدام به شش سال حبس و جریمه‌ی نقدی محکوم شدند.
 
دادگاه تجدیدنظراین سه هنرمند نیز در اول دی‌ماه ۱۳۹۴ از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر به ریاست« قاضی بابایی» برگزار شد.
 
در همه مراحل رسیدگی به پرونده ، این سه هنرمند از داشتن وکیل محروم بودند.
 
سازمان عفو بین الملل در گزارشی خواستار نقض احکام قضایی این سه هنرمند شده و اعلام کرده است که حسین رجبیان، فیلم ساز ایرانی و دو موسیقدان مهدی رجبیان و یوسف عمادی به دلیل فعالیت هنریشان به حبس محکوم شده اند و اگر زندانی شوند، زندانی عقیدتی محسوب می‌شوند
 
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید