“اعتراض شدید” قاضی و وکیل مدافع به دلیل ممانعت از حضور محمد علی طاهری در دادگاه

مصاحبه با محمود علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محمد علی طاهری زندانی عقیدتی
 
«محمود علیزاده طباطبایی» وکیل مدافع «محمد علی طاهری» با اعلام اینکه جلسه دادگاهی موکلش به دلیل ممانعت مسوولان زندان، برگزار نشده گفته: «زندان باید تحت امر دادستان، دستورات دادگاه را اجرا کند، زندان این دستور را اجرا نکرده است… ما تا ساعت ۱۰ و نیم صبر کردیم و نیامد. رییس دادگاه هم به شدت معترض بود و نامه اعتراضش را هم به زندان می‌نویسد.»
به گزارش کمـپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از خبرگزاری عرفان (اِنا)، وکیل مدافع «محمد علی طاهری» در تازه‌ترین گفتگویش درباره وضعیت موکلش، از حضور در جلسه دادگاه در روز شنبه ۲۰ آذرماه ۱۳۹۵ (۱۰ دسامبر ۲۰۱۶) خبر داد. او گفته به دلیل ممانعت مسوولان زندان اوین از حضور «محمد علی طاهری»، جلسه دادگاه برگزار نشده است. وی درباره دلیل امتناع زندان از اجرای دستورات دادگاه گفته: «بایستی دلایل توجیهی‌اش را به دادگاه ارائه کند، دادگاه هم به شدت معترض بود و رسما به زندان اعلام می‌کند.»
در همین رابطه خبرگزاری حکومتی «تسنیم»، با پوشش این خبر به نقل از وکیل مدافع این زندانی عقیدتی نوشته: «قرار بود روز (شنبه) جلسه رسیدگی به پرونده موکلم در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شود و تا ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح نیز به همراه نماینده دادستان منتظر ماندیم اما به خاطر عدم حضور کارشناس پرونده و اعزام نشدن طاهری از زندان، جلسه دادگاه برگزار نشد.»
«محمود علیزاده طباطبایی» در گفتگو با خبرگزاری عرفان، درباره دلایل برگزاری دادگاه مجدد با توجه به صدور قرار منع تعقیب برای موکلش گفته: «پرونده ایشان منجر به رای دیوان عالی کشور، رای افساد رو نقض کردند و علت نقض هم تکمیل تحقیقات بود. حالا تحقیقات تکمیل شده، مجدد می‌آید در دادگاه انقلاب به اتهام محاربه رسیدگی می‌شود. ولی دلیلی برای محاربه ارائه نکردند. یکی از اعتراضات ما با دادگاه این است که دلیلی برای محاربه ارائه نشده است. و بدون دلیل که پرونده نمی‌تواند رسیدگی شود. ولی خب دادگاه هم می‌گوید باید دادگاه تشکیل شود، نماینده دادستان دلایلش را ارائه بدهد، شما دفاع کنید ما رسیدگی کنیم.»
این وکیل دادگستری درباره نتیجه تحقیقات دادسرا درباره اتهام انتسابی به «محمد علی طاهری» با عنوان «پیروی از چریک‌های فدایی خلق» گفته: «تحقیقات در دیوان عالی کشور حکم رو نقض کرده و گفته بود در مورد این که آقای طاهری پیرو گروه چریک‌های فدایی خلق بوده در اول انقلاب، تحقیق و بررسی کنید رابطه‌ای با چریک‌های فدایی خلق داشته در چه حد بوده و آیا مرتکب جرمی هم شده یا نه. که دادسرا تحقیق و بررسی کرد و منع تعقیب زد. گفت نه رابطه‌ای داشته و نه جرمی اتفاق افتاده است.»
وکیل مدافع «محمد علی طاهری» درباره وضعیت عمومی این زندانی عقیدتی پس از گذشت ۷۴ روز از اعلام اعتصاب غذای اعتراضی گفته: «هفته گذشته که آمدند وضعیت عمومی‌شان خیلی نامناسب نبود؛ البته نمی‌توانم بگویم خیلی خوب بود، خب کسی که این مدت غذا نخورده، وضعیتش خوب نیست. ولی خودشان گفتند من آمادگی کامل برای دفاع دارم. ولی این هفته من اطلاعی از ایشان ندارم و نه تماس و نه دیداری نداشتیم…»
«محمود علیزاده طباطبایی» در پایان با اشاره تلویحی به “اعمال نفوذ جریانی فکری که بر انحراف عقیدتی بنیان‌گذار عرفان حلقه تاکید دارد” گفته: «یک جریان فکری هست که روی ایشان حساسیت دارد، سرمایه‌گذاری کرده است. ما نیز در مقابل به مراجع و فقها مراجعه و اعلام کرده‌ایم انحرافی در دیدگاه‌های عقیدتی ایشان وجود ندارد. ولی خب یک جریان فکری هست ایشان را منحرف می‌داند و پیرو عرفان‌های نوظهور می‌داند و این موضوع خیلی جدی نیز هست.»
«محمد علی طاهری» از ۷ مهرماه ۱۳۹۵، در اعتراض به عدم اجرای قرار منع تعقیب (پیگرد) و ممانعت از آزادی‌اش، دست به اعتصاب غذای نامحدود زده و کماکان با خانواده‌اش ملاقات حضوری و تماس تلفنی نداشته است. این شانزدهمین باری است که این زندانی عقیدتی در راستای احقاق مطالبات قانونی‌اش دست به اعتصاب غذای اعتراضی در زندان می‌زند.
متن کامل گفتگوی خبرگزاری عرفان با «محمود علیزاده طباطبایی» را در پی بخوانید و بشنوید.

– آقای علیزاده امروز قرار بوده آقای محمد علی طاهری دادگاهی شود، گویا در دادگاه حضور پیدا نکردند. در این زمینه چند سوال داشتیم. دلیل برگزاری دادگاه مجدد چیست و چه ضرورتی دارد؟

محمود علیزاده طباطبایی: دادگاه که خب پرونده ایشان منجر به رای دیوان عالی کشور، رای افساد رو نقض کردند و علت نقض هم تکمیل تحقیقات بود. حالا تحقیقات تکمیل شده، مجدد می‌آید در دادگاه انقلاب به اتهام محاربه رسیدگی می‌شود. ولی دلیلی برای محاربه ارائه نکردند. یکی از اعتراضات ما با دادگاه این است که دلیلی برای محاربه ارائه نشده است. و بدون دلیل که پرونده نمی‌تواند رسیدگی شود. ولی خب دادگاه هم می‌گوید باید دادگاه تشکیل شود، نماینده دادستان دلایلش را ارائه بدهد، شما دفاع کنید ما رسیدگی کنیم.

– آقای علیزاده شما از نتیجه تحقیقات اطلاع دارید؟

محمود علیزاده طباطبایی: بله تحقیقات در دیوان عالی کشور حکم رو نقض کرده و گفته بود در مورد این که آقای طاهری پیرو گروه چریک‌های فدایی خلق بوده در اول انقلاب، تحقیق و بررسی کنید رابطه‌ای با چریک‌های فدایی خلق داشته در چه حد بوده و آیا مرتکب جرمی هم شده یا نه. که دادسرا تحقیق و بررسی کرد و منع تعقیب زد. گفت نه رابطه‌ای داشته و نه جرمی اتفاق افتاده است.

– دفاع شما مشخصا در موضوع عضویت یا هواداری احتمالی آقای طاهری با سازمان چریک‌های فدایی خلق چه بوده است؟

محمود علیزاده طباطبایی: ما دفاعی که در دادسرا کردیم این بوده که دلیلش را شما باید ارائه بدهید. ما آنجا اعلام کردیم به بازپرس که ما در مقابل ادعا باید دفاع بکنیم… آن کسانی که مدعی هستند باید دلیل ارائه کنند. در قرار بازپرس هم صراحتا آمده با عنایت به این که هیچ دلیلی برای عضویت و ارتباط ایشان با چریک‌های فدایی خلق ارائه نشده، قرار منع تعقیب صادر می‌شود.

– اگر برای اثبات این ادعا، اعتراف شخص متهم را در اختیار داشته باشند آیا آنها می توانند این را تبدیل به یک حکم نهایی در دادگاه بکنند، مثلا حکم محاربه که الان مطرح شده است؟

محمود علیزاده طباطبایی: اولا اقرار یا اعترافی وجود ندارد، ولی اگر به فرض در پرونده‌ای چنین اقراری باشد، باید اقرار نزد قاضی دادگاه باشد که اعتبار دارد. حتی اقرار نزد دادستان هم اعتبار ندارد؛ چون دادستان خودش مدعی و شاکی پرونده است. ولی در این پرونده چنین اقراری اصلا وجود ندارد و خود دادستان منع تعقیب را تایید کرده است.

– آیا شما تایید می‌کنید در مقاطعی آقای طاهری تحت اعتراف اجباری قرار گرفته، مثلا فشار برای اعتراف بر علیه خودش یا نه؟

محمود علیزاده طباطبایی: در این زمینه من نمی‌توانم چیزی بگویم، چون در پرونده چیزی در این رابطه نیست. ولی آقای طاهری ادعاهایی دارد، گویا نامه‌ای نوشته و مطرح کرده است. در این زمینه اقراری نداریم در پرونده که ادعا کنیم این اقرارها در اثر فشار بوده است.

– امروز دادگاه تشکیل نشده است، اعتراض شما، واکنش قضات و دلیل اصلی برگزار نشدن دادگاه چه بوده است؟

محمود علیزاده طباطبایی: زندان باید تحت امر دادستان، دستورات دادگاه را اجرا کند، زندان این دستور را اجرا نکرده است. بایستی دلایل توجیهی‌اش را به دادگاه ارائه کند، دادگاه هم به شدت معترض بود و رسما به زندان اعلام می‌کند. چون رسما خواسته بود که امروز ساعت ۹ آقای طاهری بیاید، ما تا ساعت ۱۰ و نیم صبر کردیم و نیامد. رییس دادگاه هم به شدت معترض بود و نامه اعتراضش را هم به زندان می‌نویسد.

 

– با توجه به اینکه الان آقای طاهری هفتاد و چهار روز از اعلام اعتصابش گذشته است، آیا وضعیت عمومی‌اش وخیم شده و به این دلیل نتوانستند در دادگاه حضور پیدا کنند؟

محمود علیزاده طباطبایی: بعید می‌بینم. چون هفته گذشته که آمدند وضعیت عمومی‌شان خیلی نامناسب نبود؛ البته نمی‌توانم بگویم خیلی خوب بود، خب کسی که این مدت غذا نخورده، وضعیتش خوب نیست. ولی خودشان گفتند من آمادگی کامل برای دفاع دارم. ولی این هفته من اطلاعی از ایشان ندارم و نه تماس و نه دیداری نداشتیم. ولی تصور نمی‌کنم مشکل خاصی داشته باشد.

 

– شما از شرایط نگهداری آقای طاهری خبر دارید؟ مثلا شرایط ایزوله‌ای که برایشان فراهم کرده‌اند، بند انفرادی آیا این همچنان ادامه دارد؟

محمود علیزاده طباطبایی: ببینید خب در بندی که ایشان هستند، اتاق‌ها معمولا دو نفره‌اند، ایشان هم در یک اتاق دو نفره هستند. و ایشان هم خودشان را وفق دادند با شرایط، ولی خب در واقع به حالت انفرادی گاهی همبندی نیست گاهی مدتی در طول این شش سال بازداشت ایشان بارها و بارها بوده که همبندی نداشته و تنها بوده است.

– آقای علیزاده چرا شرایط خاص و ویژه آقای طاهری همچنان ادامه دارد؟ دلیلش را چه می‌بینید؟

محمود علیزاده طباطبایی: ببینید یک جریان فکری هست که روی ایشان حساسیت دارد، سرمایه‌گذاری کرده است. ما نیز در مقابل به مراجع و فقها مراجعه و اعلام کرده‌ایم انحرافی در دیدگاه‌های عقیدتی ایشان وجود ندارد. ولی خب یک جریان فکری هست ایشان را منحرف می‌داند و پیرو عرفان‌های نوظهور می‌داند و این موضوع خیلی جدی نیز هست.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید