انتقال کیوان کریمی به بند ۸ زندان اوین

  
کیوان کریمی، فیلم‌ساز پس ازگذشت ۱۸ روز نگهداری در قرنطینه بند ۴ زندان اوین  روز جاری به بند ۸ زندان اوین منتقل شد. وی در روز چهارشنبه سوم آذرماه به دنبال تماسی تلفنی جهت «ارائه پاره‌ای توضیحات» به دایره اجرای احکام شعبه یک دادسرای شهید مقدس واقع در زندان اوین تهران احضار شده بود، و پس از رجوع به این ارگان امنیتی ، بازداشت و جهت به اجرا گذاشته شدن حکم یک سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق به زندان اوین منتقل شد. انتقال این هنرمند به بند عمومی زندان اوین، بدون رعایت قانون تفکیک جرایم درحالی انجام شد که قرار است فردا ۱۳ دسامبر در مراسمی هنری به میزبانی انجمن فیلمسازان و تهیه کنندگان در شهر پاریس فرانسه مستند «نوشتن بر شهر» آقای کریمی اکران شود. در این نشست ضمن سخنرانی شخصیت های برجسته هنری، پیرامون وضعیت کنونی کیوان کریمی، نگاه و منش سینمایی وی بحث و گفتگو خواهد شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این فیلم‌ساز کُرد سال گذشته به دلیل ساخت مستندی درباره تاریخچه دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های شهر تهران به نام «نوشتن بر شهر»، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» به شش سال حبس تعزیری و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده بود که حکم زندان او در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی تبدیل شد.
 
کریمی پس از تأیید حکمش در دادگاه تجدید نظر، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری رویترز گفت که قصد خروج از کشور را ندارد و آماده است تا حکم صادر شده در مورد او به اجرا گذاشته شود.
 
این سینماگر ابتدا در آذر ماه سال ۹۲ به دنبال انتشار پیش‌نمایش فیلم «نوشتن بر شهر» در یوتیوب، در خانه شخصی خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. او ۱۲ روز از این بازداشت را در انفرادی گذراند و بعد از آن با تودیع وثیقه آزاد شد.
 
حکم شش سال حبس و شلاق برای کیوان کریمی واکنش‌های بین‌المللی بسیاری را به همراه داشت.
 
اولین واکنش گروهی را جمعی از فیلسوفان، جامعه‌شناسان، نویسندگان و فعالان حقوق‌بشری در بیانیه‌ای با عنوان «شعر، جنایتی علیه دولت» نشان دادند.
 
پس از آن انجمن ملی کارگردانان، فیلمنامه‌نویسان، بازیگران و عوامل سینما در فرانسه و ایتالیا و انجمن ملی روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمایی ایتالیا در بیانیه‌ای به حکم صادر شده علیه کریمی اعتراض کردند و خواستار لغو مجازات او شدند.
 
همچنین ۴۵ نماینده پارلمان اروپا با امضای بیانیه‌ مشترکی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت کیوان کریمی، خواهان آزادی بدون قید و شرط او شدند.
 
در همین زمینه، جشنواره پونتو د ویستا با همکاری بنیاد ناوارو وخانواده ژان ویگو، فیلم‌ساز فقید اسپانیایی، کمپینی در حمایت از کیوان کریمی به راه انداختند و از ۲۲۳ کارگردان معروف جهان دعوت کردند تا با ضبط یک کلمه و ارسال آن به جشنواره، در ساخت فیلم کوتاهی به نام «کلمه، شلاق» مشارکت کنند. فیلمی در اعتراض به حکم ۲۲۳ ضربه شلاق برای این فیلم‌ساز.
 
در آستانه برگزاری شصت و نهمین جشنواره فیلم کن هم هیأت داوران بخش مستند این جشنواره در اعلامیه‌ای مطبوعاتی خواستار ادامه تلاش‌های بین‌المللی برای لغو حکم این فیلم‌ساز شد.
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید