اعلام اعتصاب غذای رسول حردانی و ئاسو رستمی در حمایت از سعید شیرزاد

«ئاسو رستمی» فعال مدنی  محبوس در اندرزگاه ۴ سالن ۱۲ زندان رجایی شهر  به همراه «رسول حردانی» دیگر زندانی محبوس در این بند در حمایت از «سعید شیرزاد» زندانی سیاسی محبوس در این بند که پیش تردر روز چهارشنبه ۱۷ آذرماه با دوختن لب های خود در اعتراض به فقدان امنیت زندانیان سیاسی و عقیدتی و وضعیت زندانیان بیمار در ایران با دوختن لب های خود دست به اعتصاب غذا زده بود،  از صبح روز جاری به مدت چهل و هشت ساعت دست به اعتصاب غذا زده اند.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانواده «ئاسو رستمی» طی گفتگویی با کمپین گفته است ” در تماس تلفنی از زندان ، «ئاسو» از اعتصاب غذای چهل و هشت ساعته خود به همراه «رسول حردانی» دیگر زندانی محبوس در این زندان در حمایت از اعتصاب غذای «سعید شیرزاد» خبر داده است.”
 
«ئاسو رستمی» فعال مدنی، در روزچهارشنبه ۱۶ مهر ماه پس از برگزاری تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در حمایت از کوبانی به همراه چند فعال مدنی دیگر بازداشت شد و پس از طی دوران انفرادی و بازجویی به بند هشت زندان اوین منتقل شد.
 
او به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و توهین به رهبری به ۷ سال زندان محکوم شد، دادگاه وی به همراه سه فعال مدنی دیگر، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد و مجموعا به ۳۸ سال زندان محکوم شدند.
 
پرونده این فعال مدنی در شعبه ۳۶ و در مرحله دادگاه تجدیدنظر بررسی شد و حکم صادره اولیه کاهش یافت. آقای رستمی از بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه نظام» به یک‌سال و نیم و «توهین به رهبری» به شش‌ماه و جمعا به دو سال حبس محکوم شد.
 
در سیزدهم آذرماه سال جاری این فعال مدنی جهت تحمل محکومیت ۲ ساله حبس خود در منزل بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود. وی روز بعد با تهدید مسوولین به زندان رجایی شهر منتقل شد.
 
اعتصاب غذای چهل و هشت ساعته این زندانی در حالی از صبح روز جاری آغاز شده است که وی با مشکلاتی از جمله خونریزی ریه روبروست. این فعال مدنی در روز سه شنبه ۷ دی ماه به دلیل بیماری ریوی و مشکلات تنفسی دچار بیهوشی شد و پس از انتقال به بهداری زندان، مدت یک ساعت زیر دستگاه اکسیژن قرار گرفت.
 
«رسول حردانی» نیز پیش تر در سال ۱۳۷۹ در سن ۱۵ سالگی در پی یک هواپیما ربایی خانوادگی بازداشت و اکنون حدود ۱۵ سال است که در زندان بسر می‌برد.
 
بنا به اعتراف بازداشت‌شدگان، این هواپیما ربایی و ایجاد رعب و وحشت برای مسافرین تنها به دلیل فقر مالی و شرایط نامناسب زندگی صورت گرفته بوده است.
 
این هواپیماربایی چندی بعد به موضوع فیلم مشهوری به کارگردانی (ابراهیم حاتمی‌کیا) با نام «ارتفاع پست» تبدیل شد.
 
«خالد حردانی» برادر این زندانی محبوس در زندان رجایی شهر نیز در سال ۱۳۷۹ پس از بازداشت خود به اتهام اخلال در امنیت پرواز به اعدام محکوم گردید که این حکم پس از اعتراض وکلا و خانوده‌اش نسبت به روند محاکمه، لغو و به حبس ابد کاهش یافت.
 
این زندانی سپس به هفت سال زندان جداگانه و شش سال تبعید به شهرستان خاش محکوم و هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در سالن ۱۲ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج می‌باشد.
 
پیش تر در ۲۳ آبان ماه ۱۳۷۹، هواپیمای یاک-۴۰ پرواز شماره ۱۴۹۳ در ۶۰ مایلی مسیر اهواز به بندرعباس و در حالی که ۱۵ دقیقه به فرودش باقی مانده بود، مورد هواپیماربایی قرار گرفت .
 
بنا به گزارش شاهدان عینی پس از به زمین نشستن هواپیما و همچنین گزارش های رسمی، درپی این هواپیما ربایی درگیری فیزیکی «خالد حردانی» برادر «رسول» با مامور گارد پرواز شروع و با پیوستن همراهان او به مهلکه، ماموران گارد بی‌محابا شروع به شلیک کردند. گروه مهاجم یک سلاح کمری داشتند و همچنین با خلع سلاح یکی از ماموران گارد، از اسلحه او نیزاستفاده کرده اند.
 
«محمود علیزاده طباطبایی»، وکیل پیشین بازداشت شدگان درهواپیماربایی طی مصاحبه ای می‌گوید: «خالدحردانی» برادر«رسول» بلافاصله زخمی شده و دو متهم دیگر هم پس از درگیری مختصری دستگیر شدند، هواپیما بدون تاخیر در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست.
 
از بازداشت شدگان این حادثه می توان از «رسول و خالد حردانی» دو برادر، و «فرهنگ و شهرام پورمنصوری» دو برادر دیگر و همچنین همسر خالد نام برد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید