نامه کارن وفاداری شهروند دو تابعیتی از زندان اوین به شهروندان زرتشتی

کارن وفاداری شهروند زرتشتی و دوتابعیتی که از سوی قاضی ابوالقاسم صلواتی ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۲۷ سال حبس و ۱۲۴ ضربه شلاق و همسرش آفرین نیساری به ۱۶ سال حبس به همراه مصادره کلیه اموال محکوم شدهاند در نامه‌ای از زندان اوین، حکم خود را «ناعادلانه و ظالمانه» قلمداد کرده است.

به گزارش کمپین حقوق بشر کارن وفاداری در این نامه نوشت:

«من کارن وفاداری هستم و می‌خواهم چند کلمه از درون زندان اوین خطاب به شما هم‌کیشان زرتشتی عزیز خود صحبت کنم باشد که از ارتکاب شما به خطاهایی مشابه خود جلوگیری کنم. هم‌اکنون بیش از یک سال و نیم است که بنده و همسرم، خانم آفرین نیساری، با اتهامات متعددی در بازداشت به سر می‌بریم. با وجود اعتقاد راسخ به بیگناهی‌مان هفته گذشته براساس رای ناعادلانه و ظالمانه صادر شده از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی جمعا به ۲۷ سال حبس، ۱۲۴ ضربه شلاق و بیش از ۹ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شده‌ام.»

کارن وفاداری فرزند یکی از خانواده‌های متمول زرتشتی است و بیمارستان فیروزگر یکی از دارای‌های خانواده وفاداری به حساب می‌آید که وقف جامعه ایرانیان شده است. او پیش از بازداشت جهت استرداد بخشی از املاک موروثی خانواده‌اش شکایت‌های متعدد و پیگیری‌های زیادی داشته که این شکایت‌ها با بازداشت او منتهی شده است.

او در ادامه نامه‌اش نوشته است: «مضاعف بر این، بنده از سوی دادگاه محترم، مفتخر شده‌ام که به عنوان نخستین ایرانی ماده ۹۸۹ قانون مدنی مصوبه سال ۱۳۰۳ در قبالم اعمال شده است.»

کارن وفاداری این زرتشتی زندانی در نامه خود با هشدار به همکیشان دوتابعیتیش برای بازگشت به ایران نوشته است: «برای نخستین بار در تاریخ قضایی ایران شخص بنده با ماده ۹۸۹ قانون مدنی که در سال ۱۳۰۳تدوین شده محکوم شده‌ام. شوربختانه این که به هیچ کس از جمله بنده و وکیل اینجانبان چنین تفهیم اتهامی نشده و از چنین قانونی بی‌اطلاع بودیم.»

محمودعلیزاده طباطبایی، وکیل دادگستری درباره این ماده قانونی به کمپین گفت: «این ماده برای کسانی است که ترک تابعیت ایران کرده باشند و به تابعیت کشور دیگری در امده باشد. در تجربه ۲۵ سال تجربه وکالتم شاهد نبودم یک مورد حتی به کار گرفته شود.»

او در ادامه نامه خود آورده است: «این موضوع به این معناست که چه برای من، چه برای همسرم و چه برای تک‌تک شما عزیزان دوتابعیتی زرتشتی که به خاطر عشق به میهن و با هدف سرمایه‌گذاری به کشور بازگشته‌اید همواره خطر از دست دادن املاک و دارایی‌ها و اجبار به ترک کشور وجود دارد. در نتیجه دیگر دوتابعیتی بودن نه تنها منزلتی برای شما همکیشان به حساب نمی‌آید بلکه خط اعمال ماده منسوخ ۹۸۹ را نیز به همراه خواهد داشت.»

طبق ماده ۹۸۹ قانون مدنی که از زمان هر تبعه ایرانی که بدون رعایت مقررات قانونی بعد از تاریخ ۱۲۸۰ شمسی تابعیت خارجی تحصیل کرده باشند تبعیت خارجی او، کان لم یکن بوه و تبعه ایران شناخته می‌شود ولی در عین حال کلیه اموال غیرمنقوله او با نظارت مدعی العموم محل به فروش رسیده و پس از وضع مخارج فروش، قیمت آن به او داده خواهد شد و به علاوه از اشتغال به وزارت و معاونت وزرارت و عضویت مجالس قننه و انجمن‌های ایالتی و ولایتی و بلدی و هرگونه مشاغل دولتی محروم خواهد بود.

در تبصره این ماده نیز آمده که هیأت وزیران می‌تواند بنا به مصالحی به پیشنهاد وزارت امور خارجه تابعیت خارجی مشمولین این ماده را به رسمیت بشناسد. به این گونه اشخاص با موافقت وزارت امور خارجه اجازه‌ ورود به ایران یا اقامت می‌توان داد.

او درباره فعالیت همسرش در گالری «آن» نوشت: «با وجود آنکه آفرین یک معماربرجسته بود، به دلایل غیر قابل پیش‌بینی در سال ۱۳۸۸ نگارخانه «آن» را با اخذ مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و و ارشاد اسلامی تاسیس کرد. وی در زمره‌ی معدود کسانی بود که فرهنگ گالری داری و اقتصاد هنرهای معاصر در ایران را به طور محسوس منقلب کرده و همواه سعی ‌می‌نمود به مطرح کردن هنر و هنرمندان ایرانی در سطح بین‌اللملی پرداخته و موفق به انتقال فرهنگ و هنر ایرانی به گونه‌ای پررنگ‌تر و با کیفیت بالاتر شود. آشنایان با هنرهای تجسمی گواهند که با تلاش‌های خستگی‌ناپذیر آفرین در مدت کوتاهی، «نگارستان آن» نه تنها تبدیل به خانه امید برای هنرمندان معاصر ایرانی شد بلکه با استقبالی که از سوی محافل هنری در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت به همراه چندین گالری موفق دیگر گامی کوچک اما محکم در راه آینده‌ای روشن برای هنرهای تجسمی ایران برداشت.»آقای وفاداری در نامه خود با اشاره به اینکه گالری «آن» مجوزهای رسمی برای فعالیت فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین‌الملی داشته، نوشت: «علیرغم اینکه شش ماه پیش از دستگیری‌مان به واسطه‌ی اخذ سه مجوز جدید جهت فعالیت فرهنگی هنری از وزرات ارشاد، وزارت اطلاعات و پلیس امنیت ملی استعلام وتأییدیه دریافت کرده بودیم، متاسفانه همین فعالیت‌های بین‌الملی باعث سوظن سازمان اطلاعات سپاه شد. خوشبختانه اتهامات بی‌پایه و اساس امنیتی اولیه که مسبب دستگیری‌مان شده بودند، نقض شدند ولیکن پلمپ، ضبط و تفتیش منزل، دفاتر کار، گالری، انبارها، اتومبیل‌ها، کامپیوترها، اسناد و مدارک و غیر مقدمات اتهامات و بازجویی‌های گسترده‌تری بود که حکایت از یک برنامه پیچیده‌تری داشت.»

او همچنین نوشت: «با وجود آنکه طی هرج و مرج‌های اوایل انقلاب، مادرم مهرانگیز فیروزگر، بیش از ۹ ماه را در همین بندی که هم اکنون من در آن حبس هستم زندانی شده بود، عشق به خانواده‌ام و سرزمین نیاکانم به اندازه‌ای بود که حتی پس از آنکه بیش از نیمی از املاک کشاورزی‌مان تحت‌عنوان «خمس» مصادره  و درصد بالای نیز به عناوین مختلف از دست‌مان خارج شده بود، هرگز سرزمین نیاکان‌مان را ترک نکرده و همواره در حد وسع خود چه در زمان جنگ تحمیلی و چه بعد از آن به پیشرفت آن یاری و به هموطنان‌مان خدمت نموده‌ایم.بایسته‌ترین رخدادی که در ایران برایم روی داد که به موجب جبران تمام سختی‌ها، کلاه‌برداری‌ها، ظلم و ستم، فشارهای روحی و خسارات جسمی و مالی جبران‌ناپذیر شده، آشنایی‌ و پیونده زناشویی‌ام با خانم آفرین نیساری در سال ۱۳۸۱ بود اما متاسفانه به دلیل فوت نابهنگام مادر و برادرم (کسری وفاداری) مراسم عروسی بنده و ایشان لغو گردیده و تنها به ثبت ازدواج مدنی در آمریکا بسنده کردیم.»

انتظار رعایت حقوق شهروندی را نداشته باشید

کامران وفاداری در ادامه با اشاره به مقاله‌ای از آیت‌الله مدرس یزدی درباره سپنتا نیکنام که در روزنامه ایران منتشر شده، نوشت که خلاف نظر عضو شورای نگهبان درباره اقلیت‌های مذهبی در ایران رفتار می‌شود: «آیت‌الله مدرس یزدی عضو فقیه شورای نگهبان در دفاع از رای خود در مورد آقای سپنتا نیکنام نماینده محترم مردم شهر یزد فرمودند: امور ارفاقی که نظام اسلامی به اقلیت‌ها کرده در هیچ کجای دنیا مشابه ندارد. برخی چیزهایی که برای عموم مسلمانان ممنوع است اگر داخل محدوده‌ی خصوصی خودشان باشد،‌کسی مانع‌شان نمی‌شود.»کارن وفاداری در بخش‌های دیگر نامه خود با هشدار به زرتشتیان دیگر ایرانی نوشته است: «نخست اینکه توصیه نمی‌کنم در منزل خود شراب تولید کنید. با وجود اینکه فکر می‌کردم این کار برای اقلیت‌های زرتشتی که بیش از ۵۰۰۰ سال است شراب در فرهنگ‌شان است، بلامانع است. بنده یک سال و نیم حبس، ۷۴ ضربه شلاق و ۱۴۰ میلیون تومان جریمه محکوم شدم».او که با ۲۷ سال زندان مواجه است در ادامه نامه خود آورد: «دوماً از دوستان و دیپلمات‌های خارجی مشروبات الکلی را به عنوان هدیه نپذیرید حتی اگر آنها مشروبات الکلی را از مبادی قانونی و رسمی گمرکی وارد کشور کرده باشند. چرا که همچون من برای شما نیز می‌تواند سه سال حبس و جریمه ۶ میلیارد ریالی به همراه داشته باشد.»

او در ادامه به مهمانی‌های مختلطی که جامعه زرتشتی در ایران از سوی وزارت ارشاد مجوز برگزاری آن را به مناسبت‌های مختلف فرهنگی و دینی دارد، اشاره کرد و نوشت: «سوم اینکه از همکیشان عزیز خواهش می‌کنم برای خاطر خود و خانواده‌تان در ایام خوش نزدیک به سال نو محتاط باشید چراکه برگزاری مهمانی مختل (که برای ما یک امر ساده و بدیهی است) حتی بابت جشن‌ها و رویدادهای ملی از جمله چهارشنبه‌سوری، جشن سده و حتی جشن تولد از نظر نظام قضایی کشور، ترویج بی‌بند وباری به حساب آمده و همانند من شما را تحت‌عنوان«اشاعه فساد و فحشا» با مجازات ۱۵ سال حبس مواجه خواهند کرد.»

کورش نیکنام، نماینده سابق زرتشتیان در مجلس: مصادره اموال برای چه؟!

کوروش نیکنام،نماینده سابق زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا انجمن زرتشتیان تاکنون فعالیتی برای آزادی او داشته است به کمپین گفت: «متاسفانه نماینده فعلی زرتشتیان در مجلس می‌گوید دخالت در این پرونده صلاح نیست. اما به نظر من نباید درباره‌اش سکوت کرد و باید این کیس و آنچه بر او گذشته را علنی کرد. به خصوص که اموالش مصادره شده، مصادره اموالش به چه جرمی و بر اساس چه ماده‌ای صورت گرفته است. گفته‌اند در خانه‌اش مشروب پیدا کردند که این نمی‌تواند مبنای حکمی به این سنگنینی باشد و یا گفته‌اند با سفرای کشورهای دیگر در ارتباط بوده که این هم نباید مبنای این حکم سنگین باشد.»

کارن وفاداری شهروند زرتشتی و دوتابعیتی  از تیرماه ۱۳۹۵ در زندان به سر می‌برد

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید