حکم هفت سال و نیم زندان منصوره بهکیش تایید شد

شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۶، حکم هفت سال و نیم زندان منصوره بهکیش، فعال حقوق بشر و از حامیان مادران عزادار(مادران پارک لاله) را تایید کرد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،  این فعال حقوق بشر  به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»  سال گذشته به هفت سال و نیم زندان محکوم شده بود.

این حکم در مورخ ۱۳ دی ماه ۱۳۹۶ از سوی قاضی بابایی ریاست شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شده است.

منصوره بهکیش در همین رابطه در صفحه فیس بوک خود می نویسد: من نیز به این حکم و تمامی احکام ناعادلانه و جنایت هایی که مسوولان جمهوری اسلامی ایران از ابتدای به قدرت رسیدن شان بر سر ما فعالان سیاسی و اجتماعی آوار کردند، به شدت معترضم و بی تردید در هر کجا که باشم، هر روز محکم تر از دیروز، راه دادخواهی را تا رسیدن به آزادی و برابری و عدالت پی خواهم گرفت و تمامی شرکای سهیم در ماندگاری جنایت کاران را به پای میز محاکمه خواهم کشاند.

منصوره بهکیش از اعضای مادران و خانواده‌های خاوران است که جوانان‌شان در دهه ۶۰ و بخصوص تابستان سال ۶۷ بدون برخورداری از امکان دفاع حقوقی و شرکت در محاکمه‌ای رسمی با نقض حکم حبس یا پس از پایان حبس، اعدام و در مکانی بی‌نام دفن شدند. ۶ تن از اعضای خانواده خانم بهکیش در آن زمان اعدام شدند.

منصوره بهکیش در گذشته نیز به دلیل فعالیت‌های حقوق‌بشری‌اش تحت بازداشت‌های فراقانونی قرار گرفته و بازجوئی شده است. وی پیش از این بارها به علت شرکت در جلسات مادران عزادار دستگیر شده است.

متن کامل دادنامه به نقل از صفحه فیس بوک منصوره بهکیش را در ادامه بخوانید:

شماره دادنامه: ۹۶۰۹۹۷۰۲۲۵۸۰۰۳۵۴

تاریخ تنظیم: ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
شماره پرونده: ۹۵۰۹۹۸۰۲۷۶۲۰۰۱۵۴

شماره بایگانی شعبه: ۹۶۰۶۷۹
تجدیدنظرخواه: خانم منصوره بهکیش فرزند علی‌اصغر

اتهام‌ها:
۱- اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت داخلی
۲- تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران

دادگاه با توجه به محتویات پرونده و انجام مشاوره ختم دادرسی را اعلام و به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید:

«رأی دادگاه »
در خصوص تجدیدنظرخواهی خانم منصوره بهکیش فرزند علی‌اصغر با وکالت اقرار محمود بهزادی راد و خانم زینب یوسفی فخر نسبت به دادنامه شماره ۹۵/۷۷/۲۶ مورخ ۶ بهمن ۱۳۹۵  شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران که موجب آن حکم بر محکومیت نامبرده به تحمل هفت سال و شش ماه تعزیری در اتهام اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور با رعایت قواعد تعدد و تکرار جرم صادر گردیده و وکیل وی در لایحه تجدیدنظرخواهی واصله، ضمن بیان ایراد به عدم اخذ آخرین دفاع از متهم در مرحله تحقیقات در دادسرا و اعتبار امر مختومه، در ماهیت امر دفاعیاتی را مطرح نموده که اهم از آن جرم نبودن رفتار وی در مصاحبه با رسانه‌های بیگانه، فاقد سوءنیت در ارتکاب اعمال انتسابی در راستای برپاداشتن فرضیه امربه‌معروف و نهی از منکر و انتقادات اصلاح‌گرایانه بوده و تقاضای صدور حکم بر برائت موکل خویش را نموده، هیئت دادگاه با بررسی اوراق و محتویات پرونده، تشکیل جلسه دادرسی و استماع اظهارات احراز وکلای تعرفه شده که در جلسه رسیدگی حضور یافته، نظر به اینکه اولاً: در جلسه مورخ ۸ آبان ۱۳۹۵ بازپرسی (مندرج در صفحه ۹۹ پرونده) و پس از پایان تحقیقات حق آخرین دفاع به متهم و وکیل وی اعلام و ابلاغ گردیده و عدم دفاع نامبردگان یا محول نمودن آن بر تحقق امور شکلی دیگر من‌جمله نتیجه رسیدگی به‌قرار صادره از دادسرا، موجب تعویق تحقیقات و مانع صدور قرار نهایی نیست و ثانیاً: زمان رخداد افعال انتسابی به متهم پس از صدور دادنامه شماره ۳۸۱ مورخ ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران و درنتیجه قطعیت دادنامه شماره ۹۰/۲۴۶۹ مورخ ۱۰ دی ۱۳۹۰ شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران بوده و بدین نحو مشمول عنوان اعتبار امر قضاوت شده و منع محاکمه مجدد نیست و ثالثاً: کیفیت مطالب نگارش و منتشرشده توسط نامبرده و مصاحبات صورت گرفته و استخدام الفاظ و عبارات موجود در آنها و انتساب افترا به ارگان و نهادهای دولتی و حکومتی و فراخوان جهت برگزاری تجمعات و مراسم غیرقانونی و علیه نظام و ارتباط با عناصر شناخته‌شده معاند و مخالف نظام، فاقد اوصاف و خصوصیات لازم برای اقامه فریضه شرعی موردادعا و دلیل قاطع بر احراز ارتکاب بزه انتسابی به‌قصد برهم زدن امنیت داخلی و خارجی کشور می‌باشد. لذا ازآنجاکه دادنامه تجدیدنظر خواسته منطبق بر موازین قانونی و برم بنای ادله موجود در پرونده صادر گردیده و دلیل و جهات موجهی که موجبات نقض دادنامه‌ی تجدیدنظر خواسته را فراهم و ارائه نگردیده، استناد به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری، ضمن رد تجدیدنظرخواهی واصله دادنامه تجدیدنظر خواسته را تأیید و ابرام می‌نماید. رأی دادگاه قطعی ست.

رئیس شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران، بابایی
مستشار دادگاه، کیاستی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید