انتقال داریوش زند و شیما بابایی به بند ۲۰۹ زندان اوین

روز گذشته دو کنشگر مدنی، داریوش زند و همسرش شیما بابایی، از اهواز به بند ٢٠٩ وزارت اطلاعات، مستقر در زندان اوین منتقل شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز گذشته مورخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۶،  شیما بابایی و همسرش داریوش زند، از اهواز به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین، جهت بازجویی منتقل شدند.

این دو گنشگر مدنی پیش‌تر در تاریخ ۱۲بهمن ٩۶ در حالی که از تهران برای دیدار با خانواده داریوش زند به شهر بهبهان رفته بودند، از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به اهواز منتقل شده بودند.

گفتنی است در روز۱۲ بهمن سال جاری ماموران وزارت اطلاعات با عنوان پستچی به خانه پدری داریوش زند مراجعه و سراغ او را گرفتند. پس از گشودن درِ منزل ماموران اطلاعات به داخل خانه هجوم برده و اقدام به بازداشت داریوش زند و همسرش شیما بابایی کردند.

شیما بابایی همچنین ۲۸ مردادماه ۹۶، در پی احضار به پلیس امنیت تهران همراه با پدرش دکتر ابراهیم بابایی بازداشت و به دادسرا منتقل شده بود. در دادسرای شعبه اوین به اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در نظم عمومی» تفهیم و به همراه پدرش با قرار کفالت به‌طور موقت آزاد شد.

داریوش زند همسر شیما بابایی نیز اخیرا در تظاهرات سراسری دی‌ماه در شهر تهران بازداشت و پس از ۹ روز با قرار کفالت موقتا تا روز دادگاه از زندان اوین آزاد شد.

۱۲ بهمن ۱۳۹۶ چند تن از فعالین مدنی از سوی ماموران امنیتی وابسته به نهادهای امنیتی در شهر مختلف بازداشت شدند.

همچنین در همین رابطه، سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که شش مدافع حقوق بشر که به طور هماهنگ در ایران بازداشت‌ شدند، اکنون در خطر بدرفتاری قرار دارند.

این سازمان که در قسمتی از این بیانیه عنوان کرده است؛ در ایران یک سرکوب طولانی‌مدت و دامنه دار علیه هر نوع فعالیت حقوق بشری در جریان است و نابودی کامل آزادی بیان، آزادی ارتباطات و آزادی تجمعات مسالمت آمیز را مورد هدف گرفته است. ما از مقامات ایران تقاضا داریم که حملات علیه مدافعان حقوق بشر

در ایران را متوقف کرده و به آن‌ها اجازه دهند که در یک محیط امن و به دور از ترس از آزار و اذیت‌های تلافی‌جویانه فعالیت کنند.

لازم به توضیح است که تا کنون دلیل بازداشت همزمان این فعالان مدنی در شهرهای مختلف ایران مشخص نشده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید