آتنا دائمی و گلرخ ایرایی؛ تداوم اعتصاب غذا و وضعیت نامناسب جسمی

آتنا دائمی و گلرخ ایرایی، دو فعال حقوق بشر که حبس خود را در تبعید سپری می‌کنند، از زمان شروع اعتصاب غذا در شرایط نامساعد و وضعیت نامناسب پزشکی و درمانی قرار گرفته‌اند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آتنا دائمی و گلرخ ایرایی از تاریخ ۱۴ بهمن ماه سال جاری در اعتراض به ضرب و شتم و تبعید غیرقانونی به زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زدند.این دو کنشگر مدنی با بی‌توجهی مسوولان قضایی نسبت به اعتصاب غذای در زندان شهر ری (قرچک)، از روز۲۱ بهمن با پرهیز از خوردن مایعات، اعتصاب غذای خود را به اعتصاب خشک تبدیل کردند.

وضعیت پزشکی این دو فعال حقوق بشر نامناسب توصیف شده و بیماری های این دو با تداوم اعتصاب شدت یافته است.
بطوریکه گزارش شده وخامت حال آتنا دائمی به حدی است که نواسانات فشار خون و کلیه وی را تحت تاثیر قرار داده است.
انیسه دائمی، خواهر آتنا دائمی در صفحه توییتر خود در خصوص وخامت حال آتنا نوشته، «حال آتنا اصلاً خوب نیست و توان حرف زدن نداره،فشار خون آتنا به شدت پایین اومده.»
همچنین خواهر این فعال حقوق بشر ضمن اعتراض نوشته “آتنا داره توی زندان میمیره در حالی که مسئولین در جشن پیروزی هستند و مسببین دنبال رفع ممنوع الخروجی».

حسین دائمی، پدر آتنا دائمی در صفحه اینستاگرام خود در مورد وضعیت دخترش می نویسد:«متاسفانه حال دخترام خوب نیست لحظاتی پیش آتنای من زنگ زد بسختی میتونست حرف بزنه آتنا فقط نگران خانواده هست وبرای اینکه مارو ازنگرانی دربیاره زنگ زده آتنای من دوران نقاهت پس از عمل جراحی خودش را میگذرانده دراعتصاب قبلی که ۵۴ روز طول کشید باعث شد کیسه صفرا شو خارج کنند جدای ازکیسه صفرا آتنا مشکل کلیه. کبد.تیروئید داره آتنا پس ازعمل جراحی مشکل فشارخون پیدا کرده هنوز آتنا بطور کامل خوب نشده بود که مجبور شد بخاطر این انتقال بی مورد وبیدلیل دست به اعتصاب بزنه دخترای منو با ضرب شتم توسط یوسف مردی .ـ»

گفتنی است، آتنا دائمی و گلرخ ایرایی در تاریخ ۴ بهمن سال جاری همراه با ضرب و شتم و فحاشی از سوی مأموران امنیتی دربند دو الف سپاه مستقر در زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل‌شده بودند در اعتراض به این موضوع از روز ۱۴ بهمن ۱۳۹۶  با انتشار نامه‌ای از زندان قرچک ورامین اعتصاب خود را اعلام کردند.

سازمان عفو بین الملل، پیش‌تر با انتشار بیانیه ای از مقامات ایران آزادی آتنا دائمی،‌ گلرخ ابراهیمی و آرش صادقی از زندان را خواستار شد.

این نهاد مدافع حقوق بشر در بیانیه خودنوشته است؛ مقامات ایران باید فورا و بدون قید و شرط مدافعان حقوق بشر، آتنا دائمی،‌ گلرخ ابراهیمی و همسرش آرش صادقی را آزاد کنند. بر اساس گزارش‌ها هر سه نفر در اعتراض به انتقال غیرقانونی آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی به زندان مخوف شهر ری اعتصاب غذا کرده‌اند.

زندان شهر ری (که به زندان قرچک نیز معروف است) سابقا یک مرغداری بوده است و در آنجا صدها زن که به جرایم خشن محکوم شده‌اند در شرایط پرازدحام و غیر بهداشتی و بدون دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذای مناسب، دارو و هوای تازه نگهداری می‌شوند. گزارش‌های دریافتی از این زندان حاکی از شیوع گسترده بیماری‌های عفونی، مصرف مواد مخدر و سطح بالای خشونت هم در بین زندانیان و هم توسط ماموران علیه زندانیان است.

زندان قرچک یا زندان قرچک ورامین یکی از زندان‌های ایران است که مخصوص نگهداری زندانیان زن با جرایم عمومی است.
این زندان در بیابان‌های حوالی شرق تهران واقع شده که موقعیت جغرافیایی این زندان، شرایط را عملاً برای ملاقات خانواده‌های زندانیان با آن‌ها دشوار می‌سازد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید