ادامه بازداشت فعالان محیط زیست؛ جان باختن یکی از بازداشت شدگان در زندان

براساس گزارشات دریافتی و اخبار منتشر شده در رسانه های داخلی و خارجی، حداقل ده فعال محیط زیست در ایران بازداشت و جان باختن  پرابهام  کاووس سید امامی، طی‌روزهای گذشته تاییدشده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، براساس گزارشات دریافتی  و اخبار منتشر شده، حداقل ده فعال محیط زیست در ایران بازداشت شدند. این بازداشت ها قبل از منتشر شدن خبر مرگ یکی از فعالان سرشناس محیط زیستی در ایران در سکوت خبر انجام گرفت.

موضوع بازداشت فعالان محیط زیست، پس از انتشار خبر مرگ کاووس سید امامی، استاد ۶۴ ساله دانشگاه و فعال محیط در بازداشتگاهی در ایران به رسانه‌ها راه یافت. یک روز پس از انتشار خبر از سوی خانواده سید امامی، دادستان تهران با تایید مرگ این استاد دانشگاه در بازداشتگاه، علت مرگ را خودکشی اعلام کرد.

رامین فرزند کاووس سید امامی و خواننده‌ای که با نام کینگ رام در میان ایرانیان شناخته می‌شود، یکی از اولین افرادی بود که با انتشار خبر، دلیل اعلام شده از سوی مسئولان قضایی یعنی خودکشی را باور نکردنی خواند. این خواننده روز ۲۱ بهمن در اینستاگرام و توییتر خود نوشت: «خبر مرگ پدرم، کاووس سید امامی، برایم باور کردنی نیست. کاووس در ۴ بهمن دستگیر شد و ناگهان از دادسرا مادرم، مریم ممبینی، را جمعه ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ احضار می‌کنند و خبر مرگ همسرش را به او می‌دهند. می‌گویند خودکشی کرده.. هنور باور نمی‌کنم. نمی‌کنیم.»

لیلی هوشمندافشار، مادر سام رجبی، فعال محیط زیست و عضو سابق موسسه “حیات وحش میراث پارسیان” که در جریان بازداشت‌های اخیر اعضای این شرکت از پنجم بهمن ماه در بازداشت به سر می برد در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که از لحظه بازداشت تاکنون هیچ خبری از وضعیت او ندارد و پیگیری هایش هم بی پاسخ مانده است.

خانم هوشمندافشار به کمپین گفت که فرزندش برخلاف ادعای دادستان تهران، جاسوس نبود، او فعال محیط زیست بود و با اینکه امکان زندگی در خارج از کشور را داشت اما ترجیح داد در کشور خودش خدمت کند.

کاووس سیدامامی، سام رجبی، هومن جوکار، نیلوفر بیانی، مراد طاهباز، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی، کارکنان و مدیران موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» هستند که که چهارم و پنجم بهمن ماه بازداشت شدند. خبر بازداشت آنها به دلیل فشارهای امنیتی بر خانواده های شان مسکوت ماند اما با جان باختن کاووس سیدامامی در زندان اوین، اسامی بازداشت شدگان به رسانه ها راه یافت.

دادستان تهران ادعا کرد کاووس سید امامی که با اتهام جاسوسی بازداشت شده، به دلیل حجم اعترافات علیه خودش خودکشی کرده است: « این فرد یکی از همان متهمان (فعالان محیط زیست) بوده است و با توجه به اینکه می‌دانسته است اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته متاسفانه در زندان دست به خودکشی زده است.»

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران درباره مسئولیت قوه قضائیه در حفظ جان متهمان، جزئیات و شیوه خودکشی ادعایی این استاد ۶۴ ساله و این که وسایل خودکشی چگونه در یک بازداشتگاه امنیتی در اختیار متهم بوده است، توضیح بیشتری نداده است. به علاوه قطعیت اظهار نظر دادستان درباره نیت و دلیل مرحوم سیدامامی برای آنچه مقامات قضایی تلاش دارند «خودکشی» جلوه دهند، بدون اینکه شاهدی برای ادعای خود مطرح کند سوال برانگیز است.

دادستان تهران همچنین درباره تعداد و هویت دیگر فعالان محیط زیست بازداشت شده توضیح بیشتری نداد اما منابع آگاه تا کنون از بازداشت ده تن در این پرونده خبر داده‌اند که در میان آنان نام کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست ایران نیز به چشم می‌خورد.

محمود صادقی نماینده مجلس روز ۲۲ بهمن با تایید خبر بازداشت معاون محیط زیست ایران در توییترش نوشت: «امروز صبح با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، برای اطلاع از علت بازداشت فعالان محیط زیست و اقدامات دولت تماس داشتم، ایشان گفتند کاوه مدنی را نیز دیروز بازداشت کرده اند.»

او با بیان اینکه متاسفانه نتوانسته در رابطه با فوت آقای سید‌امامی از مراجع‌ ذیربط اطلاعات دقیق به دست آورد، تاکید کرد: «آقای سید‌امامی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه امام صادق بود. از دیروز شاگردان او مرتب اعلام می‌کنند که ما غیر از نیکی، نیک‌خواهی، مردم دوستی، ایران‌دوستی و اخلاق از او چیزی سراغ نداشتیم. این استاد در حوزه جامعه‌شناسی کار می‌کردند و در زمینه محیط‌زیست نیز فعال بودند.»

جان باختن پرابهام  کاووس سید امامی باعث به وجود آوردن شباهتی در رابطه با مرگ مشکوک بازداشت شدگان در زندان های ایران که پیش تر نیز شاهد آن بودیم را به همراه داشت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید