گزارشی از دادگاه روز گذشته محمدعلی طاهری در دادگاه انقلاب

دیروز  ۵ اسفندماه ۹۶ دادگاه محمدعلی طاهری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، دادگاه محمدعلی طاهری به ریاست قاضی صلواتی در حالی برگزار شد که قوه قضائیه به محمود علیزاده طباطبایی اجازه حضور در دادگاه را نداد.

در ویدئویی که یک نسخه از آن در اختیار کمپین قرار گرفت، محمودعلیزاده طباطبایی گفت:

من نظر کارشناسی خود را دادم و چون اقدام قاضی صلواتی مبنی بر جلوگیری از ورود وکلا به دادگاه غیرقانونی بود، محمدعلی طاهری نباید در دادگاه شرکت می‌کرد، اما به من گفتند که “با همسرش مشورت کرده اند و می‌خواهد که در دادگاه شرکت کند.”

در ادامه وکیل محمدعلی طاهری گفت : «ما لایحه ای را با آقای خسروی تنظیم کردیم و قرارمان بر این بود که هر دو نفر در دادگاه شرکت کنیم، اما اصلا از درب ورودی دادگاه مرا راه ندادند، تا الان قاضی صلواتی مرا به دادگاه راه نمی‌داد.»

طبق گزارش وکیل دیگر احمد خسروی در جلسه دادگاه سه سوال از محمدعلی طاهری پرسیده شده که  “شما به چه کشورهایی سفر کرده اید ؟ هزینه کلاس ها از کجا تعیین شده و چرا مردم را گمراه کردید” و آقای طاهری هم پاسخ داد که “تمام این پرسش ها را سال های سال است که داده ام و در پرونده موجود است.”»

محمودعلیزاده طباطبایی همچنین افزود: «ابوالقاسم صلواتی قاضی پرونده لایحه ای که به اتفاق وکیل دیگر خسروی تنظیم کرده بودیم، نپذیرفت و آقای خسروی ناچارا لایحه را شفاهی قرائت کردند و تاکید کردند “ادامه بازداشت و حضور آقای طاهری در زندان از ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۶ غیرقانونی است و مسئولیت آن بر عهده قاضی پرونده است.”»

محمود علیزاده طباطبایی در پایان گفت که قرار شده ظرف یک هفته‌ی آینده حکم آقای طاهری صادر خواهد شد.

و من تصور می کنم برنامه و نقشه ای که دارند این است که می خواهند ۵ سال حبس به موکل من بدهند که ۲ سال آن گذشته و باید ۳ سال دیگر را هم در زندان بگذراند و دیگر بهانه ای برای اعتراض آزادی آقای طاهری نتوانیم داشته باشیم.

محمدعلی طاهری در اعتراض به “عدم تائید وکلای خود از سوی دادگاه و ادامه‌ی حبس غیرقانونی‌اش” از روز ۱۸ بهمن‌ماه (به گفته برخی منابع ۱۷ بهمن ماه) دست به اعتصاب غذا زد و بنا به وعده مسئولان قضای مبنی بر رسیدگی به وضعیت پرونده اش، بعداز ظهر چهارشنبه ۲ اسفندماه، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

این زندانی عقیدتی بارها به علت عدم رسیدگی به وضعیتش در زندان دست به اعتصاب غذاهای طولانی مدت زده است.

محمدعلی طاهری پس از اتمام دوران محکومیت ۵ ساله خود از زندان آزاد نشد و مجدداً با اتهام “افساد فی‌الارض” به دلیل فعالیت‌های مشابهی که پیش‌تر در سال ۱۳۹۰ بابت آنها محکوم شده بود، متهم شد.

پیش‌تر محمدعلی طاهری شکایتی را درخصوص وضعیت مبهم خود به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود که توسط وکلای وی در حال پیگیری است.

گزارش شده است، مسئولان قضایی تاکنون هیچ پاسخ یا دلیل قانع کننده‌ای برای ادامه این حبس و روند غیرقانونی این پرونده پرفراز و نشیب نداده‌اند.

محمدعلی طاهری، مؤسس «عرفان حلقه»، ۶۰ ساله و متولد کرمانشاه است. او در سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» با تمرکز فرادرمانی و طب مکمل در تهران تأسیس کرد.

او در سال ۱۳۸۹ برای اولین‌بار به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و برای ۶۷ روز در زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید