گزارش سالانه عفو بین‌الملل، بخش ایران در مورد مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترذیلی

پیشتر در گزارش سالانه عفو بین‌الملل بخش ایران، به نقض موارد متعدد حقوق بشر در ایران اشاره شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گزارش سالانه عفو بین الملل در مورد ایران که فایل پی‌دی‌اف آن‌ موجود است، در بخشی از گزارش خود به موارد مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و رذیلانه در ایران اشاره می‌کند.

احکام و مجازات‌هایی چون اعدام و شلاق در ملاء عام، مجازات کودکان، بازداشت و یورش به مهمانی‌های مختلط و قطع عضو پاره‌ای از این دست مجازت‌های غیرانسانی و بی رحمانه هستند.

در این بخش از گزارش که به مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و ترزیلی اختصاص دارد، آمده است:

مقامات قضایی به صدور و اجرای مجازات‌های بی‌رحمانه و غیرانسانی که نوعی شکنجه محسوب می‌شوند ادامه دادند. این مجازات‌ها در برخی موارد در ملاء عام به اجرا گذاشته شد.

افراد بسیاری از جمله کودکان برای دزدی و ضرب و شتم و نیز برای اعمالی همچون داشتن روابط خارج از ازدواج، شرکت در مهمانی‌های مختلط، مصرف مواد غذایی در ملاء عام در ماه رمضان و شرکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز که از نظر قوانین بین‌الملل نباید جرم محسوب شوند، با مجازات ۱۰۰ ضربه شلاق روبرو شدند.

در ماه ژانویه روزنامه‌نگار حسین موحدی در نجف‌آباد در استان اصفهان پس از اینکه دادگاه او را به دلیل گزارش غیردقیق در مورد تعداد موتورسیکلت‌های توقیف شده در شهر توسط پلیس مجرم شناخت، ۴۰ ضربه شلاق خورد.

در ماه اوت یک دادگاه کیفری در استان مرکزی فعال حقوق کارگری شاپور احسانی‌راد را به ۳۰ ضربه شلاق و شش ماه زندان برای شرکت در یک تجمع علیه شرایط ناعادلانه کار محکوم کرد.

در ماه فوریه دیوان عالی حکم کور کردن چشم یک زن را که پیشتر توسط یک دادگاه کیفری در استان کهگیلویه و بویراحمد صادر شده بود تایید کرد.

تعداد زیادی حکم قطع عضو نیز صادر و سپس توسط دیوان عالی تایید شدند. در ماه آوریل مسئولان قضایی در شیراز در استان فارس دست حمید معینی را قطع و پس از ۱۰ روز او را اعدام کردند. او به جرم قتل و سرقت محکوم شده بود. حداقل چهار مورد قطع عضو دیگر برای سرقت اجرا شد.

مسئولان همچنین دست به اجرای مجازات‌های ترذیلی زدند. در ماه آوریل سه مرد به اتهام انسان‌ربایی و دیگر جرایم با دستان بسته و آفتابه به دور گردن در اطراف دهلران در استان ایلام گردانده شدند. هشت مرد دیگر به‌طور مشابه در پاکدشت در استان تهران در ماه ژوئیه تحقیر شدند.

در ماه مه زنی که به دلیل رابطه جنسی خارج از ازدواج دستگیر شده بود، توسط یک دادگاه کیفری در تهران به شستن اجساد به مدت دو سال و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. مرد دخیل در این رابطه به ۹۹ ضربه شلاق محکوم شد.

برای عضویت در تلگرام کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی اینجا کلیک کنید

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید