خودکشی کارگر فصلی در هفت‌تپه به دنبال بی‌توجهی کارفرما به مطالباتش

علی نقدی، یکی از کارگر نیشکر هفت تپه، روز گذشته پس از مراجعه به امور اداری کارخانه و عدم پرداخت مطالبات معوقه‌اش، دست به خودکشی زد.

کارگران می‌گویند:« او پس از مراجعه به امور اداری کارخانه، گفته است: خسته شده و خودکشی می‌کند.»

گزارش شده است، صبح سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ پس از آنکه مسئولان اداری کارخانه نیشکر هفت تپه پاسخی به خواسته‌ علی نقدی کارگر این کارخانه نداند وی به زندگی خود پایان داد.

یکی از کارگران نیشکر هفت تپه با تایید این خبر به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: «نقدی در محوطه کمپ نی‌برها با انداختن خود به شاه‌کانال آب مزارع نیشکر دست به خودکشی زد و جان باخت.»

به گفته این کارگر فصلی شرکت نیشکر هفت‌تپه،‌ «علی نقدی ساعاتی قبل از اقدام به خودکشی وارد کمپ شده و در مقابل همکاران خود از پیگیری بی‌نتیجه مطالباتش خبر داده و گفته بود از این وضعیت خسته شده و می‌خواهد خودکشی کند تا شاید مسئولان شرکت به فکر مطالبات چندین ساله همکارانش بیفتند.»

علی نقدی،سابقه ۲۷ سال کار در مجتمع نیشکر هفت‌تپه را داشت.

در همین حال،‌ اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داده است که کارگران نی‌بر نیشکر هفت‌تپه پس از شنیدن خبر خودکشی و مرگ علی نقدی، در مقابل شرکت تجمع کردند.

پیش از این نیز به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، بهروز نیکوفرد، یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، پس از اخراج به دلیل مشارکت در اعتراض های صنفی، در روز چهارم آبان سال جاری، دو فرزند پسر و دختر ۱۰ تا ۱۲ ساله خود را به شرکت آورده و با چاقو و بنزین، تهدید به کشتن خود و فرزندانش کرده بود.

کارگران نیشکر هفت تپه بیش از یک سال است که در اعتراض به وضعیت پرداخت دستمزدها و واگذاری این مجموعه به بخش خصوصی بارها تحصن و تجمع کرده‌اند.

دولت حسن روحانی دو سال پیش مجتمع صنعتی نیشکر هفت تپه را به علی اسدبیگی یک سرمایه‌دار جوان واگذار کرد.

او در ابتدا وعده کرد که مطالبات معوق کارگران را پرداخت کند و کارگران اخراج شده را بار دیگر به کار بازگرداند. به رغم این وعده‌ها کارگران معترض می‌گویند که حق بیمه آنان چندین ماه است که واریز نشده و بسیاری از کارگران قرارداد دائم، موقت‌سازی شده‌اند.

تحصن چند روزه کارگران نیشکر هفت‌تپه در مرداد سال جاری به بازداشت ۱۴ تن از کارگران انجامید. همچنین دی ۹۶ نیز بیش از ۳۰ تن از کارگران معترض دستگیر و پس از سپردن وثیقه یا کفالت به صورت موقت آزاد شدند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید