آخرین گزارش از وضعیت دراویش زندانی و مجروح

طبق آخرین گزارشات رسیده به کمیته پیگیری دراویش زندانی، نزدیک به ۴۰۰ درویش گنابادی در حال حاضر در زندان‌های فشافویه، قرچک و اوین در بازداشت به‌سر می‌برند،  پوریا نوری عکاس خبری و از دراویش گنابادی بازداشت‌شده  به دلیل وضعیت وخیم جسمی و نیاز  عمل جراحی  روز گذشته با تامین وثیقه آزاد و پس از ساعاتی مجددا بازداشت شد. شکوفه یداللهی از زنان درویش بازداشتی بدلیل امتناع از پوشیدن لباس زندان، از حق خود برای  درمان در مراکز درمانی مجهز در خارج از زندان خودداری کرد.

به گزارش کمیته پیگری دراویش زندانی، تعداد دراویش بازداشت‌شده تاکنون توسط نهاد و رسانه‌های داخلی ایران به‌صورت رسمی اعلام نشده است و طبق گزارشات رسیده به این کمیته، نزدیک به ۴۰۰ درویش گنابادی در حال حاضر در زندان‌های فشافویه، قرچک و اوین در بازداشت به‌سر می‌برند و منتظر طی شدن مراحل قانونی و رسیدگی به پرونده قضایی‌شان هستند. از میان صدها درویش بازداشت‌شده پس از اتفاقات هفته‌ گذشته در منطقه پاسداران تهران، نزدیک به ۲۰۰ درویش در ساعات و روزهای اولیه آزاد شدند.

گفتنی است، کمیته پیگیری دراویش بازداشت‌شده مستقلاً نمی‌تواند این آمار را تأیید کند.

جراحات دراویش زخمی در حوادث تلخ هفته گذشته عبارت است از: شکستگی دست، پا، دنده، سر و صورت، زخم‌های عمیق و ضرب و کوفتگی نواحی مختلف بدن. این دراویش مجروح به بیمارستان‌های  امام خمینی، سجاد، خاتم‌الانبیاء،  بقیهالله و لبافی‌نژاد در تهران منتقل شده‌اند که وضعیت تعدادی از آنان وخیم گزارش شده است. تا لحظه تهیه این گزارش، ۳ درویش گنابادی در بخش مراقب‌های ویژه نگهداری و ۱۰ درویش نیز به دلیل اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای و پارگی چشم و موارد اورژانسی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند. تاکنون مقامات قضایی ایران کشته شدن یک نفر را تأیید کرده‌اند ولی هویت این شخص اعلام نشده است.

خانواده‌های دراویش بازداشت‌شده با اعلام وضعیت نامناسب بهداشتی زندان‌های فشافویه و قرچک، ضمن ابراز نگرانی از سلامتی افراد منتقل‌شده به این زندان‌ها، به کمیته اعلام کردند که اکثر دراویش زخمی پس از رسیدگی سرپایی در بیمارستان‌ها به زندان منتقل و پس از گذشت نزدیک به یک هفته، هیچ رسیدگی پزشکی برای ادامه مداوای آنان صورت نگرفته و با توجه به شکستگی و زخم‌های وارده به این دراویش و وضعیت بهداشتی زندان‌ها، امکان وخیم‌تر شدن وضعیت این دراویش زندانی وجود دارد.هنوز از سرنوشت تعداد زیادی از دراویش بازداشت‌شده اطلاعی در دست نیست.

آزادی و بازداشت مجدد پوریا نوری و  افزایش وثیقه از ۲۵ میلیون تومان به ۱۲۵ میلیون تومان

به گزارش صفحه تلگرامی مجذوبان نور و به نقل از کمیته پیگیری وضعیت دراویش زندانی؛ پوریا نوری عکاس خبری و از دراویش گنابادی بازداشت‌شده در حوادث  گلستان هفتم، به دلیل وضعیت وخیم جسمی و نیاز فوری به عمل جراحی (به دلیل شکستگی گونه و فک و چند دندان) روز گذشته با  تامین قرار کفالت آزاد شد ولی این آزادی چند ساعت هم دوام نیاورد و با مراجعه‌ی مأمورین و به بهانه‌ی تکمیل پرونده آزادی این درویش، وی را به اوین منتقل کردند و گفتند که پوریا نوری را پس از تکمیل اوراق اداری به منزلشان باز خواهند گرداند که این اتفاق نیفتاد و پس از چند ساعت پوریا نوری طی تماسی که با یکی از بستگان خود برقرار کرده اطلاع می‌دهد که قرار کفالتش از ۲۵ میلیون تومان به ۱۲۵ میلیون تومان وثیقه افزایش یافته و او را از اوین به زندان فشافویه منتقل کرده‌اند.

الزام به پوشیدن لباس زندان و دست‌بند؛ مانعی برای اعزام شکوفه یداللهی به مراکز درمانی

به گزارش  کمیته پیگیری وضعیت دراویش زندانی؛ شکوفه یداللهی از  زنان درویش بازداشتی در حوادث تلخ گلستان هفتم که در زندان قرچک نگهداری می‌شود و از ناحیه سر و دنده‌ها دچار شکستگی شده به تجویز پزشکان بهداری زندان نیازمند پیگیری درمان در مراکز درمانی مجهز در خارج از زندان است اما مقامات یگان حفاظت زندان برای اعزامش الزام به پوشش لباس زندان و استفاده از دست‌بند را مطرح کرده‌اند که این امر به دلیل مغایرت با موازین قانونی، با مخالفت خانم یداللهی مواجه و نهایتاً اعزام و درمان وی متوقف مانده است.

اقدام یگان حفاظت زندان در حالی‌ست که برابر ماده۲۲۲ آیین‌نامه سازمان زندان‌ها، استفاده از لباس و دست‌بند در اعزام به مراکز درمانی لازم نیست.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید