محمد راجی از دراویش گنابادی، در بازداشتگاه پلیس درگذشت

محمد راجی یکی از درویشانی که در ناآرامی‌های دو هفته پیش در خیابان گلستان هفتم در منطقه پاسداران تهران از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود، در بازداشتگاه پلیس بر اثر ضربات وارده کشته شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانال تلگرامی مجذوبان نور نزدیک به دراویش گنابادی روز گذشته با تایید این خبر نوشته: “یکی از دراویش گنابادی بازداشت‌شده در حوادث گلستان هفتم، در اثر ضربات وارده حین بازجویی در بازداشتگاه پلیس کشته شده است.”

ماموران اداره اگاهی شاهپور طی تماسی از خانواده این دوریش گنابادی خواسته بودند که به همراه مدارک شناسایی محمد راجی، به شعبه دهم آگاهی شاهپور تهران،برای شناسایی زندانی مراجعه کنند.

طیبه راجی دختر محمد راجی روز گذشته در گفتگویی با رادیو فردا ضمن تایید این خبر گفت: “یکی از بستگان برای اطلاع از موضوع  به اداره آگاهی رفت. مأموران خبر داده‌اند که یکی از بازداشت‌شدگان «بر اثر ضربات وارده» در کماست. در تماس تلفنی مجدد با فردی که از طرف خانواده به اداره آگاهی مراجعه کرده بود، گفته‌اند که محمد راجی فوت شده است.”

“طیبه راجی همچنین گفت که پدرش هنگام بازداشت در اول اسفند ماه «شدیداً ضرب و شتم» شده بود و «حال وخیمی» داشت اما «دست خود را تکان داد» و بعد از آن هیچ تماسی با خانواده نداشته است.”

او اضافه کرد: “اگر پدر من در کما بود، حداقل حقوق شهروندی این بود که به ما اطلاع می‌دادند که او را ببینیم.”

“طیبه راجی همچنین گفت که مأموران نیروی انتظامی به خانواده هیچ اطلاعی درباره زمان تحویل جسد پدرش نداده‌اند.”

محمد راجی متولد دی‌ماه ۱۳۴۰ در شهرستان الیگودرز و دارای ۵ فرزند است که در حال حاضر یکی از پسران ایشان به نام محمدعلی راجی که در حوادث گلستان هفتم بازداشت شده بود نیز در زندان فشافویه در بازداشت به‌سر می‌برد.

جمعی از دراویش گنابادی روز دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به تداوم بازداشت درویش سالخورده، نعمت الله ریاحی، مقابل کلانتری خیابان پاسداران تجمع کرده و شعار دادند.

این تجمع در ادامه با دخالت نیروهای یگان ویژه به خشونت و درگیری شدید دراویش با ماموران منجر شد. منابع رسمی ایران بعد اعلام کردند سه مأمور پلیس در حمله یک اتوبوس کشته شدند و دو نیروی بسیجی هم در جریان این وقایع جان خود را از دست داده اند.

براساس آخرین گزارشات رسیده به کمیته پیگیری دراویش زندانی، نزدیک به ۴۰۰ درویش گنابادی در حال حاضر در زندان‌های فشافویه، قرچک و اوین در بازداشت به‌سر می‌برند.

خانواده‌های دراویش بازداشت‌شده با اعلام وضعیت نامناسب بهداشتی زندان‌های فشافویه و قرچک، ضمن ابراز نگرانی از سلامتی افراد منتقل‌شده به این زندان‌ها، به کمیته اعلام کردند که اکثر دراویش زخمی پس از رسیدگی سرپایی در بیمارستان‌ها به زندان منتقل و هیچ رسیدگی پزشکی برای ادامه مداوای آنان صورت نگرفته و با توجه به شکستگی و زخم‌های وارده به این دراویش و وضعیت بهداشتی زندان‌ها، امکان وخیم‌تر شدن وضعیت این دراویش زندانی وجود دارد.هنوز از سرنوشت تعداد زیادی از دراویش بازداشت‌شده اطلاعی در دست نیست.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید