دفن شبانه جسد درویش گنابادی در الیگودرز

جسد محمد راجی از دراویش گنابادی که در بازداشتگاه پلیس، جان خود را از دست داده بود، دوشنبه‌ شب ۱۴ اسفندماه، توسط شمار اندکی از اعضای خانواده و با حضور نیروهای امنیتی در شهرستان الیگودرز به خاک سپرده شد.

وب سایت مجذوبان نور نزدیک به دراویش گنابادی با تایید این خبر گفت: “محمد راجی از دراویش گنابادی که در حوادث  گلستان هفتم بازداشت و بر اثر ضرب و شتم و در دوره‌ی بازداشت کشته شده بود، شب  دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ توسط تعداد اندکی از خانواده و با حضور نیروهای امنیتی انتظامی در شهرستان الیگودرز به خاک سپرده شد.”

این درحالی‌ست که مسئولان به وعده‌ی خود برای آزادی پسر آقای راجی (محمدعلی راجی) که وی نیز از بازداشتی‌های حوادث گلستان هفتم است عمل نکردند و به گفته‌ی خانواده‌ی آقای راجی حتی با تأمین وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی نیز به پسر آقای راجی، برای شرکت در مراسم کفن و دفن پدرش، مرخصی نداده‌اند.

 

طیبه راجی دختر محمد راجی  در گفتگویی با رادیو فردا در مورد مرگ پدرش گفت : “ماموران اداره اگاهی شاهپور طی تماسی از خانواده  خواسته بودند که به همراه مدارک شناسایی محمد راجی، به شعبه دهم آگاهی شاهپور تهران،برای شناسایی زندانی مراجعه کنند.یکی از بستگان برای اطلاع از موضوع  به اداره آگاهی رفت. مأموران خبر داده‌اند که یکی از بازداشت‌شدگان «بر اثر ضربات وارده» در کماست. در تماس تلفنی مجدد با فردی که از طرف خانواده به اداره آگاهی مراجعه کرده بود، گفته‌اند که محمد راجی فوت شده است.”

محمد راجی متولد دی‌ماه ۱۳۴۰ در شهرستان الیگودرز و دارای ۵ فرزند است که در حال حاضر یکی از پسران ایشان به نام محمدعلی راجی که در حوادث گلستان هفتم بازداشت شده بود نیز در زندان فشافویه در بازداشت به‌سر می‌برد.

وبسایت مجذوبان نور نوشته” محمد راجی از فرماندهان سپاه در دوره جنگ ایران و عراق بود. دختر او نیز به برخی از وبسایت‌های خبری گفت که آقای راجی در زمان جنگ ایران و عراق فرماندهی چند گردان سپاه راه به عهده داشت و در جنگ دچار معلولیت و ناراحتی ریه شده بود.”

محمد راجی  در سال ۸۳ پس از جدا شدن از سپاه، در روستای مزرعه‌آباد الیگودرز به کشاورزی مشغول بود.

جمعی از دراویش گنابادی روز دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به تداوم بازداشت درویش سالخورده، نعمت الله ریاحی، مقابل کلانتری خیابان پاسداران تجمع کرده و شعار دادند.

این تجمع در ادامه با دخالت نیروهای یگان ویژه به خشونت و درگیری شدید دراویش با ماموران منجر شد. منابع رسمی ایران بعد اعلام کردند سه مأمور پلیس در حمله یک اتوبوس کشته شدند و دو نیروی بسیجی هم در جریان این وقایع جان خود را از دست داده اند.

براساس آخرین گزارشات رسیده به کمیته پیگیری دراویش زندانی، نزدیک به ۴۰۰ درویش گنابادی در حال حاضر در زندان‌های فشافویه، قرچک و اوین در بازداشت به‌سر می‌برند.

خانواده‌های دراویش بازداشت‌شده با اعلام وضعیت نامناسب بهداشتی زندان‌های فشافویه و قرچک، ضمن ابراز نگرانی از سلامتی افراد منتقل‌شده به این زندان‌ها، به کمیته اعلام کردند که اکثر دراویش زخمی پس از رسیدگی سرپایی در بیمارستان‌ها به زندان منتقل و هیچ رسیدگی پزشکی برای ادامه مداوای آنان صورت نگرفته و با توجه به شکستگی و زخم‌های وارده به این دراویش و وضعیت بهداشتی زندان‌ها، امکان وخیم‌تر شدن وضعیت این دراویش زندانی وجود دارد.هنوز از سرنوشت تعداد زیادی از دراویش بازداشت‌شده اطلاعی در دست نیست.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید