تداوم بازداشت محمد حبیبی پس از گذشت ده روز

mohammad habibi-kampain.info

محمد حبیبی، عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان استان تهران که ظهر  شنبه ۱۲ اسفندماه، از سوی نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم در مقابل دانش آموزانش بازداشت شده بود در بند ۲ الف اطلاعات سپاه در زندان اوین بدون دسترسی به وکیل نگهداری می شود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد حبیبی، معلم ۳۹ ساله زندانی و عضو هیات مدیره کانون صنفی که در روز ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ در محل کارش، هنرستان اندیشه در شهریار مقابل چشمان دانش آموزانش، از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده‌ بود، بدون دسترسی به وکیل در بند ۲ الف اطلاعات سپاه مستقر در زندان اوین بسر می برد.

این فعال صنفی، روز دوازدهم اسفند بدون ارسال احضاریه و حتی نشان دادن حکم بازداشت با تهدید سلاح گرم و استفاده از اسپری فلفل در محل کارش با ضرب و شتم  بازداشت شد.

یک منبع آگاه در گفتگو با کمپین حقوق بشر در ایران با تایید این خبر گفته: «ماموران با لباس شخصی بودند و نشان و اتیکت نداشتند و نه حکم بازداشت فقط یک برگه داشتند که روی آن آرم قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بود، وقتی آقای حبیبی خواست مقاومت کند و گفت احضاریه بفرستید، یکی از ماموران اسلحه کمری را روی سرش گذاشت و یک مامور دیگر هم با اسپری فلفل به صورتش پاشید و با مشت و لگد و در برابر تعجب دانش‌ آموزان و عابران او را سوار خودرو کردند.»

این منبع آگاه نزدیک به محمد حبیبی در ادامه افزود: «ماموران پس از بازداشت محمد حبیبی در خیابان او را دست بسته به خانه برده‌اند و پس از ضرب و شتم مجدد در برابر همسرش و تفتیش کلیه وسایل خانه او را به زندان اوین منتقل کرده‌اند. منبع مطلع به کمپین گفت محمد حبیبی در حالی که به دلیل جراحات ناشی از ضرب و شتم به مراقبت نیاز داشته بدون درمان به سلول‌های انفرادی زندان دو الف سپاه پاسداران منتقل شده است.»

محمد حبیبی از زمان بازداشت در دوازدهم اسفند به جز تماس کوتاه تلفنی با همسرش ارتباطی با اعضای خانواده یا وکیل نداشته است.

بیست و نه تن از همکاران محمد حبیبی در هنرستان اندیشه و محل کار این معلم نیز در نامه‌ای بازداشت خشن همکارشان را ناباورانه، مایه شرمساری و غیرقانونی خواندند و اعلام کردند محمد حبیبی صرفا به فعالیت آموزشی در محیط کاری مشغول بوده و هیچ گونه اقدام غیر قانونی از ایشان مشاهده نشده است.

 

پیش تر نیز بیش از دو هزار فعال صنفی و مدنی با امضای طوماری در فضای مجازی خواستار آزادی محمد حبیبی (فعال صنفی معلمان) شدند.

در متن این طومار از مقامات خواسته شده با توجه به اینکه فعالیت‌های حبیبی صنفی و در راستای دفاع از حقوق شغلی معلمان بوده، نسبت به آزادی وی اقدام کنند.

جمهوری اسلامی طی سال‌های گذشته تهدید، بازداشت و زندانی کردن فعالان صنفی و به ویژه معلمان را افزایش داده است، در حالی که طی یک تقسیم کار سنتی معمولا دو نهاد اصلی امنیتی در ایران یعنی وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران هر کدام حیطه فعالیت جداگانه‌ای دارند، معلمان و فعالیت‌های آنان از سوی هر دو نهاد به طور موازی سرکوب می‌شود، معلمان زیادی طی ده سال اخیر با پرونده‌سازی همزمان وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران بازداشت، زندانی، تبعید و یا از کار اخراج شده‌اند. اسماعیل عبدی و محمود بهشتی دو تن از رهبران کانون صنفی معلمان تهران در حال حاضر هر کدام با یک پرونده از سوی وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی و یک پرونده از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به حبس‌های طولانی محکوم و زندانی شده‌اند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید