نامه آرش صادقی؛ از همه وجدان های بیدار می خواهم که صدای گلرخ باشند

آرش صادقی، فعال حقوق بشر محبوس در زندان رجایی شهر کرج با نگارش نامه‌ای سرگشاده در حمایت از گلرخ ایرایی و آتنا دائمی دو کنشگر مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین، به رفتار غیرقانونی مسئولان با این بانوان اعتراض کرده و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت گلرخ ایرایی که از چهل روز پیش در اعتراض به توهین، ضرب و شتم و انتقال غیرقانونی به زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زده است، خواستار حمایت وجدان‌های بیدار از همسرش شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز  ۲۱ اسفند ۱۳۹۶، گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی دو گنشگر مدنی که به صورت تبعیدی در زندان قرچک ورامین دوران حبس خود را می گذرانند، به دستور مسئول  زندان و با توسل به زور و خشونت از سوی ماموران گارد زندان قرچک از بند قرنطینه به بند مادران این زندان منتقل شدند.

“گزارش شده است، گلرخ ابراهیمی ایرایی که بیش از ۴۰ روز در اعتصاب غذا بسر می برد، ۱۳ کیلوگرمی کاهش وزن داشته و از افت شدید قند و فشار خون  و  همچنین از بیماری کلیه رنج می برد.”

آرش صادقی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر و همسر گلرخ ابراهیمی ایرایی در نامه‌ای از زندان رجایی شهر که برای انتشار  یک نسخه از این نامه در اختیار کمپین قرار گرفته، با شرح ضعف جسمی‌ همسرش پس از ۴۰ روز اعتصاب غذا، از همه وجدان های بیدار خواسته که صدای همسرش باشند.

متن  این نامه را به نقل از کمپین در ادامه بخوانید:

“باز هم ماجرایی تکراری ولی تلخ
دو زن زندانی “گلرخ ایرایی و آتنا دائمی” آماج توهین و ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

ماجرا باز هم آن سناریوی پرونده‌سازی است که این بار در زندان نوشته می‌شود؛ وقتی حتی به قانون خودساخته خود نیز پایبند نیستند و این قانون باز هم ابزار و مستمسکی می‌شود برای فشار و سرکوب، پس برای حفظشان، حقوق و کرامت انسانی انتخابی جز مقاومت و اعتراض باقی نمی‌ماند.

گلرخ ایرایی از چهل روز پیش در اعتراض به توهین، ضرب و شتم و انتقال به زندان قرچک ورامین دست به اعتصاب غذا زده و آخرین خبرها حاکی از وخامت اوضاع جسمانی وی است، کاهش ۱۳ کیلویی وزن، افت فشار، افت قند و درد شدید در ناحیه کلیه بخشی از عوارض اعتصاب چهل روزه این زندانی سیاسی زن مستقر در زندان قرچک است.

تنها خواسته گلرخ حفظ کرامت انسانی است که سردمداران حاکم بر ایران در بی‌وقاحتی تمام مدعی هستند والاترین کرامت، حقوق انسانی و حقوق بشر در سراسر جهان تنها در جمهوری اسلامی حکم‌فرما شده است، ادعایی که همیشه از طرف عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی تا مزد بگیران و افراد رده پایین این حکومت ضد انسانی تکرار شده و می‌شود، ادعایی که آخرین نمونه آن خودکشی شدن ده‌ها معترض در بازداشتگاه‌های امنیتی است؛ لذا، از همه وجدان‌های بیدار می‌خواهم که صدای گلرخ باشند.

سه‌شنبه ۲۲ اسفند
آرش صادقی – زندان گوهردشت”

آتنا دائمی و گلرخ ایرایی در تاریخ ۴ بهمن سال جاری همراه با ضرب و شتم و فحاشی از سوی مأموران امنیتی دربند دو الف سپاه مستقر در زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل‌شده بودند در اعتراض به این موضوع از روز ۱۴ بهمن ۱۳۹۶  با انتشار نامه‌ای از زندان قرچک ورامین اعتصاب خود را اعلام کردند.

این دو کنشگر مدنی با بی‌توجهی مسوولان قضایی نسبت به اعتصاب غذای در زندان شهر ری (قرچک)، از روز ۲۱ بهمن با پرهیز از خوردن مایعات، اعتصاب غذای خود را به اعتصاب خشک تبدیل کردند.

در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۶، در پی درخواست چندین فعال حقوق بشر، آتنا دائمی در زندان قرچک به اعتصاب غذای خود پایان داد و گلرخ ابراهیمی ایرایی نیز اعلام کرد به اعتصاب غذای خشک یعنی خودداری از نوشیدن مایعات پایان می دهد اما همچنان به نشانه اعتراض به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی نیز در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۳ به همراه همسرش (آرش صادقی) بازداشت شد. سپس در اردیبهشت ماه ۹۴ به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر بدون حضور وی تایید شد.
خانم ابراهیم ایرایی، ۳ آبان ماه ۱۳۹۵ بدون دریافت احضاریه کتبی توسط ماموران امنیتی جهت اجرای حکم ۶ سال حبس تعزیری بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

این فعال حقوق بشر با استناد به داستانی منتشر نشده در نقد سنگسار و با درنظرگرفتن سنگسار به عنوان مقدسات به توهین به مقدسات متهم شد. از دیگر مصادیق اتهامی وی می‌توان به کشف حجاب و ترویج بی حجابی از طریق گذاشتن عکس های بدون روسری در کنار همسرش در فیسبوک، مخالفت با حکم قصاص، امضای بیانیه هایی در مخالفت با مجازات اعدام، شرکت در تجمعات حمایت از زندانیان سیاسی و دیدار با زندانیان سیاسی اشاره کرد.
با احتساب کاهش حبس به مناسبت عید نوروز، حکم این فعال مدنی از ۶۰ ماه به ۳۰ ماه کاهش یافت.

عفو بین‌الملل پیش تر با انتشار بیانیه‌ای از مقامات ایران آزادی آتنا دائمی،‌ گلرخ ابراهیمی و آرش صادقی از زندان را خواستار شده بود.

این نهاد مدافع حقوق بشر در بیانیه خود گفته بود؛ مقامات ایران باید فورا و بدون قید و شرط مدافعان حقوق بشر، آتنا دائمی،‌ گلرخ ابراهیمی و همسرش آرش صادقی را آزاد کنند. بر اساس گزارش‌ها هر سه نفر در اعتراض به انتقال غیرقانونی آتنا دائمی و گلرخ ابراهیمی ایرایی به زندان مخوف شهر ری اعتصاب غذا کرده‌اند.

آتنا (فاطمه) دائمی ۲۹ ساله، در بیست‌ و‌ نهم مهرماه سال ۱۳۹۳، بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی ها به بند زنان زندان اوین منتقل شده بود.

این زندانی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفندماه ٩٣، در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ٧ سال حبس تقلیل یافت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید