مادر نادر افشاری: روزهای زیادی من را با امیدی واهی بردند و آوردند به این امید که شاید وثیقه قبول کنند

مادر نادر افشاری، فعال حقوق بشر که ۱۲ بهمن ماه سال جاری در پارک دانشجوی تهران بازداشت شده است به کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی با انتقاد از وضعیت فرزندش گفت: «روزهای زیادی من را با امیدی واهی بردند و آوردند. یک روز گفتند متهم هست، یک روز گفتن گردش‌کار هست و متهم نیست. گفتند، کارشناسان پرونده هنوز اطلاعاتی که می خواهند را از نادر نگرفته‌اند. بهرحال یک مدت به امید این که شاید وثیقه قبول کنند رفتم و آمدم .

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه ۱۳۹۶، نادر افشاری به همراه تعدادی از فعالین مدنی طی یک عملیات سراسری در نقاط مختلف ایران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند، این افراد  پس از بازداشت به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل و بدون دسترسی به وکیل مراحل بازجویی و بازپرسی را طی کرده اند. برخی از این بازداشت شدگان با تامین وثیقه به صورت موقت از زندان آزاد و عده ای از این افراد همچنان در این بند به صورت بلاتکلیف و در شرایط سخت بسر می برند. گزارش شده است دادسرای اوین به برخی از این افراد اتهاماتی مانند تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی را تفهیم کرده است.

مریم سبزه‌پرور مادر نادر افشاری در رابطه با وضعیت فرزندش به گزارش‌گر کمپین گفت: «نادر را ۱۲ بهمن در پارک دانشجو گرفته اند .آنها جمعه تماس گرفتن واطلاع دادند، نادر اوین است.از روز شنبه هر روز به دادسرای اوین رفتم تا پی گیر سلامت پسرم و علت بازداشتش باشم. آنها ۴ روز بعد از بازداشت نادر برای تفتیش منزل آمدند . هر روز جواب آن‌ها این بود که نادر در باز جویی است و در انفرادی. بالاخره پس از ۸ روز از بازداشت نادر توانستم ۵ دقیقه او را حضوری ببینم. نادر گفت: مادر شمار را که اذیت نکردند؟چرا هر روز خودت را اذیت می کنی و می آیی اینجا .دوست ندارم کسی به تو بی احترامی کنه. بهر حال در سالن افراد عادی به همراه ماموران زیادی بودند.به غیر از جمعه ها هر روز پی گیر پرونده‌اش بودم. حتی به وکیل نادر اجازه مطالعه پرونده را ندادند. ۱۵ روز پس از بازداشت اجازه گرفتم باز فرزندم را ببینم .داخل کابین توانستم ببینمش. نادر گفت : چون به وضعیتم  رسیدگی نمی کنند اعتصاب کردم و بعد یک هفته اعتصابم را شکستم. مدام به من می گفتند، پسرت هنوز تخلیه اطلاعات نشده باز جویی تمام نشده برای مدتهای طولانی داخل بند ۲۰۹ بود.در فشار عصبی.»

مادر این فعال مدنی در ادامه گفت: «نادر خیلی صادقانه بعنوان یک فعال حقوق بشر و طالب عدالت اجتماعی پای حرفش مانده .فقط نمی فهمم این همه پافشاری و سوال و جواب تکراری یعنی چه ؟روزهای زیادی بنده را با امیدی واهمی بردن و آوردن یک روز گفتن متهم هست .یک روز گفتن گردش‌کار هست متهم نیست .یک روز گفتن نه متهم آمده نه گردش کار و فرمودن آقایان کارشناس پرونده هنوز اطلاعاتی که می خواهد را از نادر نگرفتند .بهر حال یک مدت به امید این که شاید وثیقه قبول کنند رفتم و آمدم .اما فهمیدم هدفشان آزار نادر است. فقط سوال های تکراری می پرسند و به دنبال جواب‌ها جدید بودند .چون به جواب تکراری رسیدن،مدام دارند فشار می آورند. من از مادر بهنام موسیوند شنیدم که بهنام از قول نادر گفته، آنها نادر را خیلی اذیت کردن .چون بهنام صدای نادر را شنیده بود و جالب تر از این باز پرسش اعلام کرده نادر قطع تماس با خارج زندان است .نادر را که دیدم فقط گفت: من در بی اطلاعی هستم و تهدید می شوم و می خوان مرا به جایی و کسی وصل کنند.ـ»

مار نادر افشار به کمپین گفت: «آیا این تفتیش عقاید درست است؟ بدون حضور وکیل اعترافات متهم آیا سندیت دارد؟ آیا ما از قانون به قانون شکایت باید بکنیم؟ بنده را تهدید کردن چرا با رسانه بیگانه حرفزدی پرونده نادر کلفت تر شده.به ایشان گفتم، شما یک رسانه ملی دولتی وطنی نشان دهید تا من صحبت کنم .آیا بی اطلاعی یک مادر درست است؟  به من گفتن برو تو خونت بشین تا  ما خودمون خبر بدیم .پسر من باز جویی شده .این ها نادر را بردن مثلا تربیت کنند تا درسی برای دیگران بشه. آیا نادر ایرانی هست یا خیر؟ چرا یک خبر از نادر و امثال نادر در  ایران بالا نمی یاد .پسر من چه کرده که باید داخل زندان از کمترین حق قانونی‌اش محروم باشه.»

مریم سبزه‌پرور در پایان به کمپین گفت: «سیاست بازداشت آن ها تخریب خانه و خانواده است. از شرایط و وضعیت پسرم بی اطلاع هستم چرا دیداری من و فرزندم باید حضور مامور باشد و در کابین شنود شود .این نوع ملاقات توهین به شعور انسان است وبی احترامی. چطوری پسرم امنیت ملی و نظام را بهم ریخته .تبانی و تجمع ، ارتباط با عناصر خارجی ، توهین به مقدسات، توهین به رهبری و چیزای دیگه. نادر چرا در این شرایطی است، چرا بلا تکلیفی.نادر یک بچه زحمت کش، مهربان،دلسوز و بی تفاوت نبود. سزاوار این گونه رفتار نیست این جوان‌ها سزاوار این گونه رفتارها نیستند.تا الان قرار وثیقه هم صادر نشده به احتمال زیاد فرزندم شکنجه فیزیکی شده است، چون در اعتصاب دوم بشدت ضعیف و ناراحت بود.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید