باتیر شاه محمد اف: ” مسوولان ایرانی جواب نمی‌دهند… بی‌گناهم”

استمداد زندانی تبعه ترکمنستان در زندان رجایی شهر کرج

«باتیر شاه محمد اف» زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، در نامه‌ای برای آزادی‌اش درخواست کمک کرده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، استمداد این زندانی سیاسی تبعه ترکمنستان از نهادها و مدافعان حقوق بشر و سازمان ملل متحد در حالی است که «چارلی محمد مراد اف» دیگر متهم پرونده، ۵۰ روز پیش به دولت ترکمنستان استرداد شده است.

این دو متهم پرونده به همراه چهار تبعه‌ی دیگر کشور ترکمنستان، در پرونده‌هایی به اتهام “جاسوسی برای کشورهای روسیه و ترکمنستان” و “تلاش براى فروش فلزات غیر قانونى” از سوی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی ایران بازداشت شده‌اند.

«باتیر شاه محمد اف» در نامه‌ای که به «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» ارسال شده است گفته “متوجه شدم در توافقاتی که بین کشور ترکمنستان و ایران انجام شد، چهار نفر از هم‌وطنانم که پرونده ساختگی‌ای مشابه من داشتند، به کشور ترکمنستان تحویل داده شدند.”

این زندانی تبعه ترکمنستان افزوده: “هم‌پرونده‌ای خودم نیز در پنجاه روز گذشته که یک سال از من بیش‌تر حبس داشت، بعد از پنج سال و اندی به کشور ترکمنستان تحویل داده شد… ولی اینجانب همچنان در زندان رجایی شهر هستم و تاکنون خبری مبنی بر آزادی به من داده نشده است…”

این زندانی سیاسی تاکنون چندین نامه به مسوولان حکومتی از جمله روسای جمهور و قوه قضاییه در خصوص وضعیت پرونده‌اش نوشته و به “نبود وکیل در پرونده” و “عدم رسیدگی به درخواست‌هایش” اعتراض کرده است.

گفته شده در دی‌ماه سال گذشته، «خدابخش» دادیار ناظر بر زندان، وی را از ارتباط تلفنی با خانواده‌اش در کشور ترکمنستان، سفارت متبوع و نیز با دوستانش محروم کرده است.

«باتیر شاه محمد اف» به همراه مترجمش به نام «چارى محمد مراد اف» در روز پنج‌شنبه ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸، از سوی نیروهای امنیتی دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

وی گفته که در دوران بازداشتش در بندهای ۲۰۹ و ۳۵۰ اوین، برای “اخذ اعتراف اجباری”، از سوی بازجویان مورد “بدرفتارى” و “شکنجه‌هاى روحى و جسمى” قرار گرفته است.

این زندانی در نهایت از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام “جاسوسی برای کشورهای روسیه و ترکمنستان” و نیز “تلاش براى فروش فلزات غیر قانونى”، به تحمل ۲۰ سال زندان محکم کرده، اتهامی که هرگز نپذیرفته است.

«چارى محمد مراد اف» مترجم وی نیز با همان اتهام‌ها، به تحمل ۲۱ سال حبس محکوم شده بود که نزدیک به دو ماه پیش به دولت ترکمنستان استرداد شد.

«باتیر شاه محمد اف» در دی‌ماه ۱۳۸۷، به عنوان تاجر وارد ایران شده است. او گفته که نماینده شرکت تجارتی روسی است که تحت نظارت‌هاى بین‌المللى، در زمینه تامین و صدور فلزات مورد نیاز به ایران فعال بوده و هدفش تاسیس نمایندگی شرکتی در ایران بوده است.

متن کامل نامه استمداد این زندانی در پی می‌آید.

با سلام…

اینجانب باتیر شاه محمد اف فرزند امان محمد اویچ، در سال ۲۰۰۹ در ماه ژوئن، به اتهام واهی جاسوسی دستگیر شدم… در هنگام دستگیری کسی به نام چاری محمد مراد اف به همراه من دستگیر و به بیست و یک سال حبس و خودم به بیست سال، بدون وکیل و بدون مترجم و بدون حضور نماینده سفارت محکوم شدیم… که متوجه شدم در توافقاتی که بین کشور ترکمنستان و ایران انجام شد، چهار نفر از هم‌وطنانم که پرونده ساختگی‌ای مشابه من داشتند، به کشور ترکمنستان تحویل داده شدند.

و جالب اینکه هم‌پرونده‌ای خودم نیز در پنجاه روز گذشته که یک سال از من بیشتر حبس داشت، بعد از پنج سال و اندی به کشور ترکمنستان تحویل داده شد… ولی اینجانب همچنان در زندان رجایی شهر هستم و تاکنون خبری مبنی بر آزادی به من داده نشده است…

بنابراین از تمامی مدافعان حقوق بشر و سازمان ملل متحد تقاضای کمک دارم… زیرا در این ایام زندان هنوز کسی از مسوولان ایرانی به طور درست به من جواب نداده‌اند و همچنان بی‌گناه در زندان مانده‌ام؛ تقاضای کمک از نهادهای حقوق بشری دارم…

باتیر شاه محمد اف

زندان رجایی شهر کرج

شنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴ – ۲۵ آوریل ۲۰۱۵

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید