مریم شریعتمداری یکی از دختران خیابان انقلاب به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شد

مریم شریعتمداری، یکی از دختران خیابان انقلاب، که ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، با تامین وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان قرچک ورامین آزاد شده بود، به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مریم شریعتمداری، یکی از دختران خیابان انقلاب که ۳ اسفند ۱۳۹۶، از سوی ماموران نیروی انتظامی به شکل خشونت آمیزی، از روی سکوی پست برق خیابان انقلاب به پایین پرت و سپس بازداشت شده بود، در شعبه ۱۰۹۱ دادگاه کیفری ۲ استان تهران به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

حکم یک سال حبس تعزیری به نسرین ستوده، وکیل مریم شریعتمداری، ۵ فروردین ماه ۱۳۹۷، در حالی ابلاغ شد که این دختر خیابان انقلاب، ۱۶ اسفند ۱۳۹۶، با تامین وثیقه ۵۰ میلیون تومانی از زندان قرچک ورامین آزاد شده‌بود.

مریم شریعتمداری، ۳۲ ساله، دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر است. او غروب روز ۳ اسفند ۱۳۹۶، در اعتراض به حجاب اجباری به بالای یکی از صندوق‌های مخابرات خیابان انقلاب رفت و روسری سفیدش را در دست تکان داد. طبق فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از این حرکت انتقادآمیز منتشر شده‌است، نیروی پلیس از او می‌خواهد که پایین بیاید و از مردم هم که به تماشا ایستاده بودند، می‌خواهد متفرق بشوند. مریم شریعتمداری از مامور نیروی انتظامی می‌پرسد جرمش چیست و باید به چه جرمی پایین بیاید. مامور جرم او را «اخلال در نظم عمومی» می‌خواند. مشخص نیست این مامور یا مامور دیگری از پشت سر مریم شریعتمداری را به پایین پرتاب می‌کند. در اثر این پرتاب، پای او به شدت آسیب می‌بیند. در بخش دیگری از فیلم‌های منتشر شده مردم از نیروی پلیس می‌خواهند که او را بازداشت نکنند اما پلیس قبول نمی‌کند و او را با همان حال به بازداشتگاه وزرا می‌برد.

پیشتر مریم شریعتمداری و شاپرک شجری‌زاده، دو تن از معترضین به حجاب اجباری و دختران خیابان انقلاب، از اهداف و انگیزه‌های خود در اعتراض به قانون حجاب اجباری گفته بودند و شرح حالی از برخورد توهین‌آمیز و خشونت‌بار برخی از ضابطان نیروی انتظامی ارائه دادند. همینطور نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که پیگیر پرونده دختران بازداشت شده در اعتراض به حجاب اجباری است، گفته بود: «اکثر بازداشت شدگان در بازداشتگاه ها مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند.»

نسرین ستوده وکیل دادگستری علاوه بر وکالت مریم شریعتمداری، وکالت نرگس حسینی، ویدا موحد و فاطمه (شاپرک) شجری‌زاده را نیز بر عهده دارد.

از میان ده‌ها زنی که در هفته‌های اخیر به علت اعتراض به حجاب اجباری بازداشت و به دختران خیابان انقلاب مشهور شده‌اند، دست‌کم نام شش زن مشخص شده است: همراز صادقی، مریم شریعتمداری، شاپرک شجری‌زاده، نرگس حسینی، اعظم جنگروی و ویدا موحد.

نرگس حسینی، یکی  دیگر از دختران خیابان انقلاب، شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ به سه اتهام محاکمه شد که مهم‌ترین آن «تشویق به فساد» بود. او با دو اتهام دیگر هم روبه‌رو شد: «عدم رعایت حجاب شرعی» و «تظاهر به عمل حرام».

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، ۸ اسفند ۱۳۹۶، در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا، درباره دختران خیابان انقلاب، گفت: “این دختران با «برخورد قاطع پلیس» روبهرو خواهند شد و معنا ندارد که هر کسی بخواهد چنین رفتارهایی از خود نشان بدهد و رعایت شئونات اسلامی در جامعه اسلامی و نظام جمهوری اسلامی به شهروندان واجب و لازم است.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید