تجمع مسالمت آمیز در اهواز به خشونت کشیده شد/ بازداشت تعدادی از تجمع کنندگان از سوی نیروهای امنیتی+فیلم

امروز پنجشنبه ۹ فروردین در تظاهرات مردم عرب اهواز که برای دومین روز پیاپی در اعتراض به پخش یک میان برنامه در شبکه دو صداوسیمای جمهوری اسلامی (برنامه کلاه قرمزی) ادامه داشت، تعدادی از تجمع‌کنندگان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و این تجمع به خشونت کشید شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امروز پنج شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۷ در دومین روز تجمع مردم  اهواز در اعتراض به پخش یک میان برنامه در شبکه دو صدای و سیمای جمهوری اسلامی (برنامه کلاه قرمزی) ، تعدادی از تجمع‌کنندگان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند. گفته‌شده، “سه زن نیز جزو بازداشت‌شدگان هستند و این تجمع با دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی به خشونت کشیده شده است.”

یک منبع آگاه در این رابطه به گزارش گر کمپین گفت: «در این تجمع مسالمت آمیز یکى از نمایندگان مجلس بنام على سوارى و کعبى نماینده مجلس خبرگان رهبرى در بین جمعیت حاضر شدند و سعى کردند تا مردم خشمگین را آرام کند. سپس نیروى انتظامى با استفاده از گاز اشک آور و تیراندازى مستقیم به مردم حمله کردند.»

این منبع در ادامه افزود: «نیروى انتظامى بشکل وسیعى به مردم حمله کردند و پل نادرى را از طرف بازار نادرى تا فلکه ساعت بر روى مردم بستند و ۱۲ نفر از جمله ۳ فعال زن را بازداشت کردند.»

هویت ۲ تن  از بازداشت شدگان امروز بنام خالد مهاوى و محمود مهاوى عنوان شده است. از هویت دیگر بازداشت شدگان، وضعیت و محل نگهداری  این افراد تا لحظه تنظیم این گزارش  اطلاعی در دست نیست.

در روزهای گذشته عباس کعبی نماینده خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما خواستار عذرخواهی او در این زمینه شده بود.

بنا بر این نامه، آقای کعبی از آنچه حذف اعراب ایرانی به عنوان یکی از قومیت‌های ایران در نقشه‌ای که پراکندگی قومیت‌ها را نشان داده بود انتقاد کرده و افزوده بود تحریک قومیت‌ها بسیار خطرناک و یک حرکت به گفته او ضد انقلابی است.

ویدئوها و تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد که شمار زیادی از شهروندان عرب اهواز در روز پنجشنبه هم با تجمع در خیابان نادری این شهر، به تظاهرات اعتراضی خود علیه رسانه حکومتی ایران ادامه داده‌اند.

آنها با سر دادن شعار به همراه پایکوبی سنتی مردان و هلهله زنان عرب، اعتراض خود به آنچه آن را “انکار هویت” خود می‌خوانند بیان می‌کنند.

سیاست های تبعیض آمیز دولت مرکزی در قبال مردم عرب باعث گسترش نارضایتی در میان مردم عرب خوزستان بخصوص جوانان و تحصیلکردگان شد، این امر در مواردی باعث روی گردانی از تشیع و روی آوردن جوانان به مذهب اهل سنت شد، امری که حکومت شیعه جمهوری اسلامی آن را بر نمی تابد. از زمان پیدایش جمهوری اسلامی بسیاری از  فعالان عرب هم به اتهام “وهابیت” و اقدام علیه امنیت ملی به بازداشت و اعدام محکوم شدند.

در حال حاضر نیز چندین شهروند عرب در زندان کارون اهواز منتظر اجرای حکم اعدام هستند که این موضوع واکنش های جامعه جهانی را به دنبال داشته است.

استان خوزستان در جنوب غربی ایران قرار دارد و مهمترین منابع نفت و گاز این کشور را در اختیار دارد. این منطقه عرب نشین است و بسیاری از اهالی ان در فقر زندگی می کنند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید