کامران قادری شهروند ایرانی مقیم سوئد در بازگشت به ایران بازداشت شد

کامران قادری، شهروند ایرانی مقیم سوئد، فروردین ماه ۱۳۹۶ با شعار «راهپیمایی برای آزادی ایران» و با پرچم شیر و خورشید پیاده‌ از سوئد به سمت ایران حرکت کرد وی در اسفند ماه و پس از رسیدن به ایران از سوی وزارت اطلاعات بازداشت و در زندان تبریز نگهداری می‌شود.

وب سایت کمپین حقوق بشر در ایران با تایید این خبر نوشته: «کامران قادری اول فروردین ۱۳۹۶ پیاده‌روی‌اش را با پرچم شیر و خورشید با شعارهایی چون راهپیمایی برای آزادی ایران و انتخابات آزاد در ایران آغاز کرد و با گذشتن از ۱۱ کشور ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ از مرز ترکیه وارد خاک ایران شد.»

مرزبانی ارومیه کامران قادری را دستگیر کرد ولی او پس از چند روز آزاد شد. این آزادی طولی نکشید و این بار وزارت اطلاعات او را بازداشت کرد و به زندان تبریز فرستاد.

کامران قادری ۴۸ سال دارد، در سوئد معلم بوده و از ۱۵ سالگی به سوئد مهاجرت کرده بود. او با همسر و دو فرزندش در سوئد زندگی می‌کرد اما تابعیت سوئدی نگرفته است.

کمپین حقوق بشر در ایران از قول یک منبع مطلع نوشته که کامران قادری سفرش را در حساب اینستاگرام و توییترش مرتبا گزارش می‌کرده و چند مصاحبه نیز با رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی انجام داده که در بازجویی‌های وزارت اطلاعات به عنوان مدرک اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی” مورد استفاده قرار گرفته است.

او در حساب توییتری خود نوشته بود: «پیاده از سوئد تا ایران با پرچم شیر وخورشید برای آزادی، با درخواست برگزاری انتخابات آزاد».

به گزارش کمپین، علاوه بر کامران قادری، یک شهروند دو تابعیتی ایرانی-اتریشی ۵۵ ساله نیز به همین نام در ایران زندانی است که به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده و در زندان اوین تهران نگهداری می‌شود.

پیش از انقلاب ضد سلطنتی در سال ۱۳۵۷، پرچم ایران منقش به نمادی مرکب از تصاویر شیر و خورشید بود که پس از پیروزی اسلامگرایان و در جمهوری اسلامی این تصویر به نام الله تغییر یافت، بخشی از مخالفان جمهوری اسلامی همچنان از این پرچم به عنوان پرچم ایران یا برای نشان دادن اعتراض استفاده می‌کنند. به گفته منبع مطلع آقای قادری قصد داشت با ادامه سفر پرچم شیر و خورشید را در پاسارگاد و مقبره کوروش، یکی از شاهان باستانی ایران برافرازد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید