«احمد رونقی ملکی»: “به فرزندم رسیدگی نکنید، خودم را به آتش می‌کشم”

گفتگو با پدر «حسین رونقی ملکی» زندانی سیاسی بیمار در اوین

با وخامت حال «حسین رونقی ملکی» وبلاگ‌نویس زندانی در اوین، «احمد رونقی ملکی» پدر این زندانی گفته: “اگر به فرزندم رسیدگی نکنند، خودم را در مقابل دادستانی به آتش خواهم کشید.”

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، «حسین رونقی ملکی» یا همان «بابک خرمدین» وبلاگ‌نویس، در شرایطی بسیار بحرانی قرار گرفته است. برادر، مادر و پدرش اعلام خطر کرده‌اند و از همه برای نجات جان عضو زندانیشان تقاضای کمک فوری کرده‌اند.

«احمد رونقی ملکی» در گفتگوی تلفنی با کمپین اعلام کرده: “دو ماه پیش خدابخشی حسین را احضار کرده و گفته پسرم را به پزشکی قانونی ببریم. ما حسین را بردیم. یک نامه به خانم حسن‌پور در دفتر پیگیری دادستانی نوشته بودند که به اجرای احکام اوین مراجعه کنیم تا بنویسند و حسین را به پزشکی قانونی ببریم. حسین بیمارستان بود و در زمان مراجعه ساعت ۳، فرزندم را بازداشت کردند و بدون دارو و درمان و امکانات پزشکی به زندان بردند.”

پدر «حسین رونقی ملکی» می‌گوید فرزندش سه بار از سوی کمیسیون پزشکی پزشک قانونی به دلیل بیماری‌های متعددش، حکم «عدم تحمل کیفر» گرفته و نباید به زندان برگردد اما مسوولان مدعی‌اند که او «قصد فرار از ایران» را داشته و او را دوباره زندانی کرده‌اند. او گفته: “چندین پزشک متخصص تاکید کرده‌اند که حسین نباید در زندان نگهداری شود. تاکنون دادستانی سه بار پسرم را برای عدم تحمل کیفری به کمیسیون پزشکی قانونی معرفی کرده است. دوبار پاسخ مثبت گرفته بودند ولی نامه را نگه داشته بودند و اجرایش نکردند. برای بار سوم هم پاسخ آمد که نباید حسین در زندان بماند و فرزندم باید تحت درمان پزشکی در خارج از زندان زیر نظر پزشک متخصص قرار بگیرد.”

به‌گفته پدر این وبلاگ‌نویس، مسوولان پرونده فرزندش می‌خواهند «ستار دوم» بسازند. اشاره «احمد رونقی ملکی» به کشته‌شدن «ستار بهشتی» در بازداشتگاه نیروی انتظامی است.

«ستار بهشتی» کارگر وبلاگ‌نویسی بود که در آبان‌ماه ۱۳۹۱ در بازداشتگاه پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی (فتا) کشته شد.

پدر «حسین رونقی ملکی» از چگونگی نگهداری فرزندش در زندان به کمپین می‌گوید: “آقای خدابخشی دادستان و همچنین قاضی پرونده تصمیم به ادامه نگهداری حسین در زندان می‌گیرند، در حالی که کمیسیون پزشکی قانونی برخلاف این تصمیم نظر داد. آنها از قانون تبعیت نکردند.”

این پدر درباره وخامت حال فرزندش گفته: “اگر حسین در زندان بماند، کلیه‌اش را از دست می‌دهد. آنهایی که با درخواست مرخصی درمانی فرزندم موافقت نکردند باعث از کار افتادن کلیه‌اش شدند. الان چند روز است غذای زندان را نمی‌تواند بخورد و فقط نان خالی می‌خورد، چون غذایی که پزشک متخصص توصیه کرده در زندان نیست. همچنین کلیه‌های حسین به شدت درد دارد، دچار خونریزی معده دارد، سوزش و تکرر ادرار دارد، مشکل پروستات دارد… و هیچ‌گونه دارویی در اختیار ندارد. پزشکان گفتند اگر درد بیشتر شود، باید کلیه حسین را از بدنش جدا کنند.”

پدر این وبلاگ‌نویس زندانی افزود: “هدف از در زندان نگه داشتن حسین توسط خدابخشی و کسان دیگر کشتن فرزندم در زندان است. من اعلام می‌کنم اگر پسرم در زندان بمیرد، آقای خدابخشی معاون دادستان در امور زندان‌ها، اجرای احکام، قاضی پرونده و خانم حسن‌پور در دفتر پیگیری دادستانی و… مسوول هستند.”

«احمد رونقی ملکی» تاکید کرده که فرزندش قبل از بازداشت در سلامت کامل بوده ولی اکنون در خطر جانی است. او در نهایت اعلام کرده: “از رییس قوه قضاییه، مقامات مسوول، دادستان کشور و از رییس کمیسیون حقوق بشر اسلامی تقاضا دارم به فوریت مشکل فرزند من را بررسی و حل و فصل کنند. اگر فرزندم کوچکترین مشکلی پیدا کند من خودم را در جلوی دادستانی به آتش خواهم کشید تا تمام دنیا و مسوولین کشور بدانند که من از بی عدالتی این کار را می‌کنم. من آزادی فرزندم را می‌خواهم.”

«حسین رونقی ملکی» از ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۳، از زندان آزاد و به دلیل بیماری، ادامه اجرای حکمش متوقف شده بود اما نهم اسفندماه جاری به دادسرای اوین احضار و بازداشت شد.

این وبلاگ‌نویس پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زد اما بعد از این‌که او را از بند هشت اوین به بندی دیگر منتقل کردند، اعتصاب غذایش را شکست با این حال خانواده وی می‌گویند او پس از پایان اعتصاب غذا شرایط خوبی ندارد و از بیماری‌های کلیوی، گوارشی و پروستات رنج می‌برد.

«حسین رونقی ملکی» که با نام مستعار «بابک خرمدین» وبلاگ می‌نوشت در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان استان آذربایجان شرقی بازداشت و به گفته خانواده‌اش حدود ۳۰۰ روز در سلول‌های انفرادی بند دو الف زندان اوین به‌سر برد.

این فعال حقوق بشر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی، به اتهام “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به رهبر”، “توهین به خمینی”، “مدیریت ایران پروکسی و فیلترشکن” و همچنین “فعالیت اینترنتی” به تحمل ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد و این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد.

این زندانی سیاسی ۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۱ پس از ٣٢ ماه حبس و با پشت سر گذاشتن چندین اعتصاب غذا سرانجام با وثیقه یک میلیارد تومانی به مرخصی آمده بود اما پس از مدتی و در جریان کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان آذربایجان دوباره بازداشت شد.

به گفته سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر، ایران یکی از بزرگ‌ترین زندان‌های جهان برای وبلاگ‌نویسان و وب‌نگاران به شمار می‌رود.

فایل گفتگوی کامل «احمد رونقی ملکی» با «علیرضا رشیدی» عضو «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» را در ساوندکلاود بشنوید.

http://goo.gl/kI7HQH

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید