بی خبری از وضعیت عزیز مجید زاده نوکیش مسیحی/ هادی عسگری با تامین وثیقه از زندان آزاد شد

از محل نگهداری، اتهام و نهاد بازداشت کننده عزیز مجید‌‌‌ زاده، نوکیش مسیحی که از تاریخ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ در کارگاهی نزدیک کرج که محل کار دوستانش بوده بازداشت است، کماکان اطلاعی در دست نیست، همچنین روز گذشته ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ ، نوکیش مسیحی، هادی عسگری پس از گذشت ۱۹ ماه از بازداشتش به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.

کیارش عالیپور سخنگوی «سازمان ماده ۱۸» درباره نحوه بازداشت عزیز مجیدزاده نوکیش مسیحی  به کمیپن حقوق بشر گفته: «عزیز مجیدزاده و حدود ۲۰ نوکیش مسیحی در کارگاه یکی از دوستانشان در نزدیکی شهر کرج ظهر ۱۱ اسفند ماه توسط ماموران دستگیر شدند. ظاهرا ماموران یکی از نوکیشها را در جلوی درب کارگاه بازداشت میکنند و از او میخواهند که زنگ خانه را بزند وقتی در باز میشود همه به کارگاه هجوم میبرند.»

کیارش عالیپور ادامه داد: «ماموران با دوربین فیلمبرداری وارد شدند و در طول چند ساعتی که مشغول بازجویی و تفتیش کارگاه بودند دوربین روشن بوده استوسایل شخصی آنها نیز از جمله تلفن همراه و لپتاپ توقیف شده است. خیلی از نوکیشان پس از بازجویی کوتاه و با نوشتن مشخصاتشان در فرمی آزاد شدند و بعضی هم چند ساعت پس از بازداشت آزاد شدند. اما عزیز مجیدزاده از آن تاریخ تاکنون در بازداشت به سر میبرد.»

این نوکیش مسیحی ۵۴ سال دارد و ساکن تهران است و متاهل و دارای دو فرزند است که نگران وضعیت پدرشان هستند.

همچنین وبسایت سازمان ماده ۱۸ در خصوص آزادی به قید وثیقه هادی عسگری خبر داده است: «پس از مدتی طولانی قاضی دادگاه انقلاب، روز ۲۱ فروردین ماه با تودیع وثیقه و در نتیجه آزادی موقت نوکیش مسیحی «هادی عسگری» موافقت کرد. بنابراین تا زمان تشکیل دادگاه تجدید نظر این شهروند مسیحی می‌تواند خارج از زندان باشد.

نوکیش مسیحی «هادی عسگری» به دلیل عدم تمکین مالی، با وجود گذشت بیش از ۱۹ ماه از زمان بازداشتش تا چندی پیش هنوز موفق به تامین قرار وثیقه سنگین ۱۷۰ میلیون تومانی خود نشده بود. با تلاش بسیار نزدیکان او و برطرف شدن این مشکل، روند تودیع وثیقه به بهانه‌های گوناگون توسط قاضی پرونده به تعویق انداخته شد.

در آخرین تلاش این نوکیش مسیحی پیش از تعطیلات نوروز، مسئولان دادگاه رسیدگی به این موضوع را به بیستم فروردین موکول کردند. به این ترتیب این شهروند مسیحی که با حکم ۱۰ سال زندان از سوی دادگاه بدوی روبروست، از آزادی موقت در ایام نوروزی، و بودن در کنار خانواده خود در آغاز سال نو محروم شد.

هادی عسگری در تاریخ ۱۲ تیر ماه سال ۹۶ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران با حکم قاضی احمد زاده به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی با تشکیل کلیساهای خانگی و تبلیغ مسیحیت» به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است. همچنین وی پس از طی دوران محکومیت خود برای دو سال نیز حق خروج از کشور را نخواهد داشت.

هادی عسگری به همراه نوکیش مسیحی دیگر «امین افشار نادری» که به ۱۵ سال زندان محکوم شده است، چندی پیش به علت عدم رسیدگی به پرونده‌شان در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زده بودند. امین افشار نادری هم اکنون با قرار وثیقه بطور موقت خارج از زندان است.

هادی عسگری و امین افشار نادری در تاریخ ۵ شهریور ۹۵ خورشیدی برابر با ۲۶ آگوست ۲۰۱۶ میلادی همراه با ۱۳ شهروند دیگر در فیروزکوه بازداشت و مدت ۸۲ روز را در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ گذراندند. پس از آن، این دونوکیش مسیحی به اندرزگاه ۴ زندان اوین منتقل شدند.

کیارش عالیپور سخنگوی سازمان ماده ۱۸ درباره بازداشت مداوم نوکیشان مسیحی در ایران گفت: «نوکیشان مسیحی ایرانی فقط به دلیل داشتن باورهای متفاوت و شرکت در کلیساهای خانگی برای مراسم مذهبی نباید دچار آزار و اذیت واقع شوند. این خلاف اصول و قوانین حقوق بشر است.»

 در حال حاضر تمام کلیساهای فارسی‌زبان در ایران تعطیل شده‌اند و نوکیشان مسیحی اجازه شرکت در کلیساهای آشوری و ارمنی که به زبان غیرفارسی است، ندارند. کیارش عالی‌پور به کمپین گفت: «به ما گزارش شده که گاهی ماموران امنیتی در کلیساهای دیگر با لباس شخصی حضور دارند و نوکیشان مسیحی را شناسایی می‌کنند یا از کلیساها لیست شرکت‌کنندگان در مراسم را می‌خواهند. به این شکل نوکیشان مسیحی فقط می‌توانند در کلیساهای خانگی شرکت کنند که آن هم با بازداشت و حکم‌های سنگین و تهدید مواجه است.»

در ماده ۲۵ منشور حقوق شهروندی حسن روحانی آمده است: «شهروندان از حق آزادی اندیشه برخوردارند. تفتیش عقاید ممنوع است و هیچکس را نمی­توان به صرف داشتن عقیده­ای مورد تعرض و مؤاخذه قرار داد.» با این حال بازداشت نوکیشان مسیحی و هجوم به کلیساهای خانگی مداوم از سوی ماموران امنیتی صورت می‌گیرد. 

براساس تحقیق سازمان «درهای باز» که یک سازمان غیردولتی است ایران در رتبه دهم در جهان در آزار و اذیت مسیحیان قرار دارد. هند، کره شمالی و کشورهای آفریقایی از دیگر کشورهای هستند که مسیحیان را مورد آزار قرار میدهند.

منابع:

کمپین حقوق بشر

سازمان ماده ۱۸

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل