تداوم بازداشت دو شهروند بهایی در اداره اطلاعات اهواز

دو شهروند بهایی به نام های فرج الله بنگاله ساکن شیراز و میترا بدرنژاد زهدی ساکن اهواز همچنان بدون تفهیم اتهام در اداره اطلاعات اهواز تحت بازجویی هستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، فرج الله بنگاله شهروند بهایی که از تاریخ هشتم فروردین ۱۳۹۷  از سوی نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت و سپس به اداره اطلاعات اهواز منتقل شده است، تاکنون بدون تفهیم اتهام در بازداشتگاه به سر می برد.همچنین میترا بدرنژاد زهدی شهروند بهایی ساکن اهواز که شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶  از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده نیز همچنان بدون تفهیم اتهام در اداره اطلاعات اهواز تحت بازجویی است.

ماموران امنیتی اداره اطلاعات شیراز، روز چهارشنبه هشتم فرودین ۱۳۹۷ پس از ورود به منزل فرج الله بنگاله و تفتیش کامل منزل، این شهروند بهایی را بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات معروف به پلاک ۱۰۰ منتقل کردند.

گزارش شده است، ماموران امنیتی با ورد به منزل این شهروند بهایی پس از بازرسی کتاب های دینی و لوازم شخصی  وی را ضبط کردند.

ماموران امنیتی همچنین در همان روز منزل پیام پرتوی دیگر شهروند بهایی که همسایه فرج الله بنگاله است را نیز مورد تفتیش قرار داده و وسایل شخصی وی از جمله لپ تاپ و کتاب های مذهبی وی را ضبط کردند.

میترا بدرنژاد زهدی شهروند بهایی ساکن اهواز نیز شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد.

ماموارن امنیتی با ورود به منزل این شهروند بهایی وسایل شخصی وی از قبیل لب‌تاپ و تعدادی کتاب را هنگام تفتیش منزل توقیف کردند.

یک منبع مطلع پیشتر در این خصوص به کمپین گفته: «روز شنبه ۱۵ نفر از لباس شخصی ها و ماموران اطلاعات به منزل میترا بدرنژاد هجوم بردند و با تهدید و ارعاب او را بازداشت و وسایل شخصی‌اش مثل لبتاپ و تعدادی کتاب را توقیف کردند.»

روزبه زهدی فرزند این شهروند بهایی بازداشت شده توسط ماموران وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی در پاسخ به سوال خبر نگار دیدگاه نو در  نحوه برخورد ماموران  گفته بود، «بنده بخاطر اینکه در ایران نیستم بر اساس آنچه خانواده گفته‌اند، می‌دانم که برخورد‌ها به هیچ عنوان خوب نبوده است. حتی پس از حضور برادرم در نیم ساعت آخر تفتیش خانه و بازداشت مادرم، ماموران کیف برادرم را تفتیش کردند و چون برادرم کار عکاسی می‌کند، رم دوربین او را برداشتند. برادرم هر چقدر به ماموران خواهش می‌کند که محتوای این رم، عکس‌های عروسی یک زوج است و من عکاس هستم آنها قبول نکردند و رم را بردند و در نهایت گفتند که فردا برود از ستاد خبری بگیرد که همچنان پس از گذشت نزدیک به چهل روز نه تنها رم را پس ندادند بلکه بقیه وسایل را هم پس نداده‌اند.”

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد، اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته است و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض شده است. محل کسب آنها پلمپ می گردد یا با احکامی چون اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و … مواجه می شوند.

پیش‌تر جامعه جهانی بهائی در نامه سرگشاده‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، این آزارها را «آپارتاید اقتصادی علیه بخشی از جمعیت ایران» خوانده است.

در سال‌های اخیر، آزار و اذیت و فشار اقتصادی علیه بهائیان ایران افزایش پیدا کرده است.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید