بهمن ورمزیار اعدام شد

حکم اعدام بهمن ورمزیار، شهروند ایرانی که به اتهام سرقت مسلحانه به مرگ محکوم شده بود، بامداد چهارشنبه ۲۹ فروردین/۱۸ آوریل در همدان اجرا شد.

کامران حمزه دادستان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با تایید این خبر گفت: «روز گذشته (سه‌شنبه) – ۲۸ فروردین ماه – به علت وجود اشکال قضایی در پرونده بهمن ورمزیار، اجرای حکم این فرد به تعویق افتاد.»

وی در ادامه افزود: «پس از رفع مشکل قضایی این پرونده، حکم اعدام بهمن ورمزیار صبح امروز (چهارشنبه) – ۲۹ فروردین – اجرا شد.»

بر اساس این گزارش، حکم اعدام بهمن ورمزیار متهم پرونده یک سرقت مسلحانه در همدان، قرار بود صبح روز گذشته اجرا شود که در فضای مجازی اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه این حکم با دستور مقامات عالی‌رتبه، موقتا متوقف شده است. دادستان همدان در توضیحی با بیان اینکه توقف اجرای حکم با دستور مقامات عالی‌رتبه صحت ندارد، تاکید کرد که علت تعویق اجرای حکم فقط وجود یک اشکال قضایی است.»

بهمن ورمزیار چهار سال پیش با مشارکت سه نفر دیگر در شهر همدان به یک طلافروشی حمله کرده و طلا‌ها را به سرقت برده بود. با این حال وی ۱۸ روز پس از ارتکاب جرم، خود را به پلیس تسلیم کرده و با ابراز پشیمانی از اقدام خود، اموال مسروقه را به صاحبش بازگردانده بود.

بسیاری از فعالان حقوق بشر و کاربران شبکه‌های اجتماعی فارسی زبان در هفته‌های گذشته با اشاره به رفتار آقای ورمزیار، از مقام‌های قضایی ایران خواسته بودند تا مانع از اجرای حکم اعدام وی شوند. انتشار ویدیویی از مادر این محکوم که پس از شنیدن خبر اعدام قریب‌الوقوع فرزندش خون بالا آورد، واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

انتشار خبر توقف موقت اجرای حکم اعدام بهمن ورمزیار باعث خوشحالی بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد. مادر وی با انتشار یک ویدیوی دیگر در فضای مجازی ادعا کرده بود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دستور توقف اجرای حکم اعدام را صادر کرده است.

ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل اجرای پرشمار مجازات اعدام همواره از سوی نهادهای مدافع حقوق بشر محکوم می‌شود. بر اساس آخرین گزارش سازمان عفو بین‌الملل اجرای این مجازات در جمهوری اسلامی در سال ۲۰۱۷، یازده درصد کاهش یافته است. با این حال ایران پس از چین، بیشترین شمار اجرای مجازات اعدام را دارد.

ایران با ۵٠٧ مورد اعدام، مسئول بیش از نیمی (۵۱%) از کل اعدام‌ها در جهان است. بعد از ایران، عربستان سعودی با ۱۴۶ اعدام، عراق با ١٢۵+ اعدام و پاکستان با ۶۰+ اعدام، بزرگ‌ترین کشورهای اجرا کننده اعدام در جهان هستند.

در پایان سال ۲۰۱۷، ۱۰۶ کشور مجازات اعدام را برای همه جرائم در قانون لغو کرده بودند و ۱۴۲ کشور در کل یا مجازات اعدام را در قانون لغو کرده یا در عمل آن را متوقف کرده بودند.

منابع

خبرگزاری ایسنا، یورو نیوز فارسی و عفو بین الملل

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید