وکیل محمدعلی طاهری: منتظر نتیجه تجدید نظر هستیم

محمود علیزاده طباطبایی، یکی از وکلای محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین، گفت: «درخواست تجدیدنظر برای حکم صادر در دادگاه بدوی را دادیم اما نتیجه‌ی آن به ما اعلام نشده است.»

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمود علیزاده طباطبایی، یکی از وکلای مدافع محمدعلی طاهری بنیانگذار دو طب فرادرمانی و سایمنتولوژی، که ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۶، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۵ سال حبس محکوم شده بود، یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، گفت: «درخواست تجدیدنظر برای حکم صادره در دادگاه بدوی را دادیم اما نتیجه‌ی آن به ما اعلام نشده است.»

محمود علیزاده طباطبایی در گفتگویی با انصاف نیوز گفته است: «پس از اینکه حکم صادره برای محمدعلی طاهری مبنی بر اعدام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، مجددا از سوی دیوان عالی کشور نقض شد، پرونده با نظر قضات دیوان برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض – شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب – ارجاع شد.»

محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین که ۱۸ بهمن ۱۳۹۴، ۵ سال حبس او به پایان رسیده است، روز شنبه ۱۲ اسفندماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی مجددا به ۵ سال حبس تعزیری با “اتهام افساد فی الارض” محکوم شده است. (دو سال از این مدت سپری شده است.)

احمد خسروی یکی دیگر از وکلای محمدعلی طاهری پیشتر به کمپین گفته بود: «من با موکل خود صحبت کردم و موکل بنده محمدعلی طاهری گفتند “شنبه ۱۲ اسفندماه در دادگاه حاضر شد و حکم ۵ سال حبس به وی ابلاغ گردیده است” ولی هنوز حکمی به ما به صورت رسمی ابلاغ نشده است.»

دادگاه محمدعلی طاهری ۵ اسفندماه ۱۳۹۶ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در حالی برگزار شد که قوه قضائیه اجازه حضور محمود علیزاده طباطبایی، وکیل دیگر محمدعلی طاهری را به وی نداد.

این زندانی عقیدتی بنا به گفته برخی منابع آخرین بار در روزهای نخست ۱۳۹۷ به مرخصی نوروزی آمده بود.

گفتنی است طرفداران و شاگردان محمدعلی طاهری طی این چند سال تجمعات و اعتراضات مختلف را برای آزادی و لغو احکام صادر شده در سراسر دنیا انجام داده اند که همین نکته تاثیر زیادی در لغو احکام اعدام برای وی داشته‌است. هر چند هنوز بسیاری از شاگردان وی این نگرانی را دارند که به دلایل امنیتی و بدون مدارک کافی او را در زندان نگه می  دارند، اما از سویی دیگر وکلای وی از جمله احمد خسروی، محمود علیزاده طباطبایی و زینب طاهری اظهار امیدواری کرده اند که بالاخره ایشان را آزاد خواهند کرد و قوه قضائیه با همه کارشکنی هایی که می کند، راهی به جز صدور رای به آزادی این زندانی عقیدتی ندارد.

این زندانی عقیدتی بارها به علت عدم رسیدگی به وضعیتش در زندان دست به اعتصاب غذاهای طولانی مدت زده است.

محمدعلی طاهری پس از اتمام دوران محکومیت ۵ ساله خود، از زندان آزاد نشد و مجدداً با اتهام “افساد فی‌الارض” به دلیل فعالیت‌های مشابهی که پیش‌تر در سال ۱۳۹۰ بابت آنها محکوم شده بود، متهم شد.

پیش‌تر محمدعلی طاهری شکایتی را درخصوص وضعیت مبهم خود به رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود که توسط وکلای وی در حال پیگیری است.

گزارش شده است، مسئولان قضایی تاکنون هیچ پاسخ یا دلیل قانع کننده‌ای برای ادامه این حبس و روند غیرقانونی این پرونده پرفراز و نشیب نداده‌اند.

محمدعلی طاهری، مؤسس «عرفان حلقه»، ۶۱ ساله و متولد کرمانشاه است. او سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» با تمرکز فرادرمانی و طب مکمل در تهران تأسیس کرد.

وی در سال ۱۳۸۹ برای اولین‌بار به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از سوی نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و برای ۶۷ روز در زندان اوین تحت بازجویی قرار گرفت.

گفتنی است، در گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا، در سال ۲۰۱۷، نام محمدعلی طاهری و عرفان حلقه آورده شده، “او تا به حال چندین بار به اعدام محکوم شده است.” در این گزارش ضمن اشاره به موضوع موارد نقض حقوق پیروان محمدعلی طاهری، از دستگیری گسترده حامیان وی و تحت فشار نهادن آن ها، توسط اطلاعات سپاه پاسداران انتقاد شده است.

پرونده محمدعلی طاهری زندانی عقیدتی محبوس در زندان اوین، یکی از ابهام برانگیزترین و پرفراز و نشیب‌ترین، پرونده‌های زندانیان عقیدتی است که ایران در طول ۴ دهه گذشته به خود دیده‌است.

برای عضویت در تلگرام کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید