دست‌کم ۱۴ فعال کارگری در آستانه روز کارگر از سوی دستگاه قضایی احضار شدند

از ابتدای اردیبهشت ۹۷ و در آستانه روز جهانی کارگر، دست‌کم ۱۴ فعال کارگری در استان‌های خوزستان و کردستان به مراجع قضایی احضار شده‌اند.

سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه روز چهارم اردیبهشت از احضار هشت عضو فعال این سندیکا به دادسرای شهر شوش خبر داد. عبدالرحیم بسحاق، اسماعیل بخشی، کرامت پام، جلیل احمدی، سید حسن فاضلی، حسین حمدانی، عادل سماعین و رستم عبدالله زاده از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با شکایت رئیس هیئت مدیره این شرکت به اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمع متهم شده‌‌اند.

کانال تلگرام سندیکای نیشکر هفت تپه با اعلام این خبر نوشت برای شش تن از این کارگران قرار کفالت صادر شده و تا زمان صدور حکم دادگاه آزاد هستند و برای عادل سماعین و رستم عبدالله زاده متهمان ردیف هفتم و هشتم نیز قرار منع تعقیب صادر شده است.

مشکلات مجتمع تولید قند و شکر هفت تپه در شهر شوش استان خوزستان با حدود پنج هزار کارگر، پس از واگذاری به بخش خصوصی در سال ۱۳۹۵ و در جریان خصوصی‌سازی‌های گسترده در ایران افزایش یافته و اعتراضات فراوان کارگران را به دنبال داشته است. رهبران و اعضای سندیکای کارگران شرکت هفت تپه که تشکلی مستقل و غیردولتی است، در سال‌های گذشته بارها به دلیل پیگیری حقوق کارگران با احضار، بازداشت و زندان روبرو شده‌اند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری نیز از احضار پنج فعال کارگری در شهر سنندج در آستانه روز جهانی کارگر خبر داد. شریف ساعدپناه، حبیب الله کریمی، غالب حسینی، خالد حسینی و مظفر صالح‌نیا طی احضاریه‌های جداگانه به شعبه اول دادگاه انقلاب شهر سنندج احضار شدند و قرار است دادگاه آنان روز هشتم اردیبهشت ۹۷ برگزار شود.

اتهام این فعالان شهروندان تلاش برای سازماندهی کارگران و شرکت در تجمعات کارگری و همچنین برگزاری مراسم نوروز در سال ۹۶ عنوان شده است.

یک فعال کارگری که نخواست نامش فاش شود، به کمپین گفت احضار فعالان کارگری در آستانه روز جهانی کارگر با هدف تهدید و ترساندن آنان از برگزاری تجمع صورت گرفته است. این فعال کارگری به کمپین گفت از زمان اتهام تعدادی از فعالان کارگری سنندج بیش از یک سال می‌گذرد و مقامات قضایی عامدانه روزهای منتهی به اول ماه می و روز جهانی کارگر را برای محاکمه آنان انتخاب کرده‌اند.

این فعال کارگری به کمپین گفت: «هر سال همینطور است و قبل از یازده اردیبهشت فعالان کارگری را که پرونده قبلی دارند احضار می‌کنند، کسانی را هم که پرونده ندارند تلفنی تماس می‌گیرند و هشدار می‌دهند، امسال هم وضع همین است، مثلا اتهام آقایان حسینی (خالد و غالب) برای نوروز ۹۶ است و سیزده ماه گذشته ولی هر پنج نفر با اتهامات جداگانه باید روز هشت اردیبهشت در دادگاه باشند، یعنی سه روز مانده به یک می و بزرگداشت روز کارگر.»

این فعال کارگری به کمپین گفت با توجه به رویه سال‌های گذشته دستگاه امنیتی-قضایی، در صورت برنامه‌ریزی کارگران برای برگزاری روز جهانی کارگر باید منتظر احضارها و بازداشت‌های بیشتری بود.

اول ماه می برابر با یازده اردیبهشت شمسی به عنوان روز جهانی کارگر برگزیده شده و در اغلب کشورها تعطیل و با تجمع و مراسم کارگری همراه است. جمهوری اسلامی ایران علیرغم آزادی تجمعات در قانون اساسی، اجازه برگزاری مراسم کارگری را به تشکل‌های مستقل و فعالان کارگری نمی‌دهد و در صورت برگزاری تجمع نیز با احضار یا بازداشت آنان و اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی آنان را مورد تعقیب قضایی قرار می‌دهد.

منبع/ کمپین حقوق بشر در ایران

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید