۱۰ سال زندان برای نعمت‌الله و نازنین بنگاله دو شهروند بهایی اهل شیراز

نعمت الله بنگاله و نازنین بنگاله پدر و دختر بهایی اهل شیراز، بدلیل اعتقاد دینی ، از سوی دادگاه انقلاب شیراز درمجموع به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷، نعمت‌الله بنگاله و دخترش نازنین، در  شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز، به‌دلیل اعتقادات دینی خود، هرکدام به پنج‌سال زندان تعزیری محکوم شدند.

نعمت‌الله بنگاله و نازنین بنگاله شهریور سال ۱۳۹۵ پس از تفتیش منزل و مصادره مقادیری از اموال شخصی‌اشان از سوی نیرو‌های امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات معروف به پلاک ۱۰۰ منتقل شدند. این دو شهروند بهایی اهل شیراز پس از مدتی با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بودند.

نعمت‌الله بنگاله در  ۱۱ آبان ۱۳۹۵ پس از ۶۶ روز با وثیقه ۵۵۰ میلیون و نازنین بنگاله در تاریخ ۲۱ شهریورماه با تامین وثیقه  ۱۷۵ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شدند.هم‌زمان با صدور این حکم، محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌، در «‌نشست شورای روابط خارجی آمریکا»، در پاسخ به سؤالی، گفت که بهایی بودن جرم نیست.  او درضمن افزود که جمهوری اسلامی ایران، فقط سه دین مسیحی، کلیمی و زرتشتی را به‌عنوان اقلیت‌های مذهبی به‌رسمیت می‌شناسد و آن‌ها در مجلس جای مخصوص به خود را دارند. او افزود: «اگر دین دیگری را به‌رسمیت بشناسیم، باید این امتیارات را نیز برای آن‌ها قائل شویم».وزیر امور خارجه ایران با اشاره به این‌که بهایی‌بودن جرم نیست،‌ در عین‌ حال گفت: «ما بهاییان را به‌عنوان پیروان یک دین نمی‌شناسیم».

 ۲۵ استاد دانشگاه و حقوقدان بین‌المللی  پیش تر در نامه‌ای خطاب به محمدجواد لاریجانی، رییس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه خواستند به آزار بهاییان پایان داده‌شود و خواستار اجرای عدالت و به رسمیت شناختن حقوق بهاییان شدند.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد، اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته است و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض شده است. محل کسب آنها پلمپ می گردد یا با احکامی چون اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و … مواجه می شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید